דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תבונות המוח 

מאת    [ 22/07/2007 ]

מילים במאמר: 1370   [ נצפה 3921 פעמים ]

גשם בחוץ והדמעות זולגות בלי סוף, זולגות וזולגות וזולגות. הלב מתקשה לאט לאט כמו אבן. מפסיקים להרגיש, מפסיקים לבכות.

המוח שלנו מורכב ממודע ומתת מודע. המודע שווה להכרה והתת מודע לחוסר הכרה. כשאנחנו נולדים המוח שלנו ריק וטהור, אך הנשמה מזהה ומבינה כל דבר. במצב זה של מוח ריק וטהור הוא מתחיל להיבנות, וכאן מתחילה העבודה וההשפעה של ההורים, אחים, אחיות, קרובים, מכרים וכל אחד אחר שלוקח חלק בגידול הילד. אנחנו קולטים ולומדים כללי התנהגות ומוסר, טוב ורע, מותר ואסור וכו'.

המודע זה תמיד מצב שבו אנחנו ערים ובהכרה מלאה. תת המודע זה כשאנחנו בחוסר הכרה. לדוגמא: עילפון, שינה עם כדורים, סמים מרדימים, ואפילו סתם שינה רגילה. בכל המצבים האלה פועל התת מודע ורושם ומתייק אצלו הכול. הנשמה היא תמיד ערה ויודעת הכול.

ישנו דבר נוסף בתת המודע והוא שאנחנו רואים או שומעים דברים שמכאיבים לנו מאד, עד שאנחנו לא יכולים להתמודד עם הכאב ואז אנחנו מדחיקים ומתייקים את הרשמים האלה בתת מודע.

לדוגמא: אם תינוק או ילד ישן ואמו ניגשת אליו ונותנת לו נשיקה בלחי, אף על פי שהוא ישן, כשהוא מתעורר הוא זוכר בתת המודע את הנשיקה וקולט מתוך זה שאמא אוהבת אותו אהבת אמא לבן, אהבה בריאה ואמיתית. כך המוח שלו נבנה בצורה בריאה.
לעומת זאת, אם הילד ישן וחס ושלום אמא באה אליו ונותנת לו נשיקה בפה, לא ראויה כאמא לבן, אלא נשיקה בן שני נאהבים, זאת כבר התעללות. אך הילד לכאורה ישן כשזה קרה, לכן זה מתויק בתת המודע. כשהוא מתעורר הנשמה זוכרת הכול. אבל הילד עדיין קטן, ועדיין לא מבדיל בין טוב ורע, מותר ואסור, ואז הילד חושב שכך זה אצל כולם. ואז המוח שלו נבנה בצורה חולנית, וההתפרצות באה רק לאחר שהוא מתבגר, כאשר תת המודע שלו לא יכול לאגור עוד מידע ורוצה להתפרץ ולעבור למודע.

ההתפרצות יכולה להתרחש בכל מיני דרכים:
א. האדם יכול להשתגע, לאבד את שפיות דעתו מחוסר יכולת להתמודד עם המידע בתת מודע.
ב. האדם עלול לא להצליח לשאת את כל הרשמים בתת מודע ולא מבין מדוע הוא מרגיש אחר ושונה, ובמוחו מתרוצצות מחשבות זרות. כתוצאה מכך הוא מאבד את עצמו לדעת, שולח יד בנפשו.
ג. יש אפשרות של הדחקה כל כך חזקה עד אמונה ברורה בשקרים של עצמך, עד שכל עולמך שיקרי ואתה לומד חוכמות על החיים ויודע לספר ולהסביר עליהם לאחרים, ואפילו עושה מדיטציות, והשקר שלך כה גדול, והמוח שלך עובד בכזאת מומחיות ואתה חי כאילו כלום, ממש כאדם בריא בנפשו, אבל תמיד מתחמק ובורח ממצבים שיכולים לערער לך את השקר בו אתה חי.
ד. זאת אפשרות בה הטראומה תהפוך מקיצוניות לקיצוניות. לדוגמא: בחורה שנאנסה בגיל צעיר ולא מסוגלת להתמודד עם מה שקרה לה, מוצאת דרך להתמודד עם הפחדים שלה בקיצוניות אחרת, בה היא מתמסרת לכל גבר עם או בלי תשלום. בצורה כזאת היא מתמודדת עם הפחד שמא תיאנס שוב. כך היא מחסנת עצמה מכאב אונס נוסף.
ה. יש מצב הכי שלילי בו נטרפת דעתו של האדם כתוצאה ממה שעשו לו ואז הוא הופך לעבריין ועושה לאחרים מה שעשו לו.
ו. אפשרות נוספת היא שכאשר לדוגמא בחורה עוברת טראומה מינית והיא מדחיקה את כל הכאב בתוך התת מודע היא אוספת בתוכה אנרגיה שלילית, אנרגיה מסוכנת, שיכולה להתפוצץ בתוכה. ואז אם היא לא תפוצץ אותה בעצמה, כלומר תתמודד עם כל הרשמים בתת מודע, אלא תדחיק עוד ועוד, היא יכולה להביא על עצמה קארמה לא טובה וחס וחלילה. מישהו יכול לפוצץ לה את האנרגיות כבומרנג ממה שהיא עברה. לדוגמא זאת היא עלולה להיאנס שוב.
ז. האפשרות הזאת היא כאשר האדם מסוגל לטפל בעצמו בצורה בריאה ולצמוח ולגדול מתוך זה. הוא מחפש בשורשי נשמתו עמוק בתוך התת מודע שלו את הסיבה האמיתית שהביאה אותו למצב החולני הזה של ראיית עולם מעוותת.

התת מודע משפיע מאד על החיים שלנו ואפילו קובע את גורלנו, שאותו אנחנו יכולים לשנות על ידי עקירת השורשים החולים ושתילת שורשים חדשים בריאים. כל המציאות שלנו יכולה להשתנות לטובה. כל ראיית העולם, כל הקארמה, כל האנרגיות, ישתנו לטובות ובריאות יותר ומן הסתם נהיה מאושרים יותר.

כל אחד מסתכל על אנשים, על העולם וכל אחד רואה מציאות אחרת. יש מיליוני מציאויות.
אם כך, תתארו לעצמכם ילד קטן שחווה ושמע וראה הרבה דברים מכאיבים. התת מודע שלו מלא ברשמים כואבים, שמייצרים אנרגיה שלילית. כאב שווה לפחד, אשמה, פגיעות, קושי, שנאה, נקמה, וכו'. הילד גדל והתת מודע שלו כמו תקליט שרוט בו מתויקים רשמים שליליים. הילד לכאורה חי כאדם רגיל, כאילו כלום. אף אחד לא מבחין. מאוחר יותר הילד גדל, ואז בתור מתבגר מופיעים אצלו אינסטינקטים לא מובנים לעצמו ולחברה. כל מיני התנהגויות ומעשים לא מובנים, דרך חשיבה מעוותת ולא ברורה.

מכאן לוקחים את המתבגר לפסיכולוג. נעשה דיאלוג במודע. המודע לא יכול לספר לך מה התת מודע יודע עליך. הדיאלוג לא מוביל לשום מקום. הפסיכולוג לא יודע להסביר מדוע הנער או הנערה מתנהגים כך, ומגיע למבוי סתום, או מתרץ תירוצים לגבי ההתנהגות השונה. כאן המתבגר חייב להגיע למודעות עצמית וערנות לעצמו, על מנת להבחין ולעלות על הבעיה ולפתור אותה בצורה בריאה.

כשאתה מבחין שיש מצבים ואנשים מסוימים שכאשר אתה בורח מהם אתה בורח מעצמך ומכאבים החבויים בתוכך, אתה צריך להתחיל לעבוד על עצמך ולחפש ממה נובע הכאב, איך לשנות ולהשתנות, איך להשתחרר מהכאב ולשחרר את עצמך משליליות. ובכל אופן תיזהר לא לשקר את עצמך כאילו הכאב והשליליות אינם ותמשיך לברוח ולטבוע בשקרים שבנית לך.

ניקח שתי דוגמאות להבהרת הדברים:
א. בחורה יוצרת קשר זוגי עם בחור שמכה אותה. מה גרם לה ללכת דווקא עם הבחור הזה? מדוע המוח שלה בחר ומשך וקרב אליה דווקא את אותו בחור. איזה אנרגיה שהיא שידרה ושהוא שידר קישרה ביניהם. יש לזה סיבה. לבחורה יש את הסיבה העמוקה והרחוקה שלה, שעומדת מאחורי הקשר הזה, ולבחור כנ''ל. אף בחורה לא אוהבת ורוצה לקבל מכות. משהו שמתויק בתת המודע שלה גרם לה ''לרצות'' לקבל מכות. אף בחור לא נולד רשע ורוצה להרביץ. משהו שלילי כמובן שמתויק אצלו בתת המודע הביא אותו לחוסר שפיות זמני ו''רצון'' להרביץ. כלומר, הבחורה חוותה בילדותה התעללות פיזית מסוג מסוים והבחור אולי ראה בביתו את אביו מכה את אימו. כך נוצרים צירופי מקרים או מציאויות שונות. כל אחד מסתכל על אנשים, על העולם, וכל אחד רואה מציאות אחרת. ומכאן, אם אותה בחורה והבחור יחיו במודעות עצמית גבוהה ויחשבו ויחקרו מה מביא אותם למצב זה, הם ימצאו את התשובות המודחקות בתת המודע ויצטרכו לפנות לטיפול בשיטות מסוימות, כגון היפנוזה, מדיטציות, מוח אחד, דימיון מודרך וכדומה, שיטות שחודרות לתת מודע ומאפשרות טיפול אמיתי. מודעות עצמית היא דבר חשוב מאד לגבי כל דבר שקורה לך בחיים.

ב. בני זוג מקיימים יחסי מין. הבחורה נרתעת ונבהלת אינסטינקטיבית. איננו שולטים באינסטינקטים שלנו והם אף פעם אינם משקרים. מאחורי כל אינסטינקט יש הסבר וסיבה. אם כך, הבחורה נרתעת ונבהלת ובמודע אינה יודעת מדוע. אך בתת המודע מתויקים כל התכונות השליליות שחוותה בגיל צעיר, אלה השורשים החולים שנטבעו במוחה, ולכן היא מגיבה בהתאם למה שתת המודע משדר לה. דהיינו שבגיל צעיר היא חוותה התעללות מינית בדרך כלשהי, במודע או בלא מודע והדבר תויק בתת המודע. כך נוצרים אינסטינקטים חייתיים שבכדי להיות אדם בריא בנפשו האדם חייב לחפש ולחקור אחריהם. לפעמים התהליך הוא ארוך אך כמובך משתלם. אם כך את אותה בחורה אופף מסך ערפל ועל כל גבר היא תשליך רשמים שליליים. היא לא תראה בברור מי עומד מולה, ואפילו יעמוד מולה גבר נפלא וטוב לב, היא לא תשכיל לראות זאת במסך הערפל שאופף אותה. כל הרשמים הטבועים בת המודע שלה, פחד, אשמה, שנאה וכו' יביאו אותה להתחבר לגבר שיתעלל בה בדרך הדומה למה שהיא חוותה כשהייתה צעירה. התהליך חייב להיות תהליך בו הבן אדם מגיע אל תת המודע שלו ומתחיל להביא רשמים שליליים מהתת מודע למודע. כשהרשמים השליליים מגיעים למודע הבן אדם משווה רשמים בריאים שלמד במהלך חייו לרשמים שליליים שגרמו לו להתנהג כמו שהתנהג, ואז משליך את הרשמים השליליים מהמוח ומכניס רשמים בריאים.

היחסים בין הגבר לאישה נעוצים בהבנה שכל הזמן קיים מתח בין המבנה החדש של הנפש שקיים כרגע במערכת היחסים, לבין הרצון לחזור למבנה האישיות הקודם שהיה לכל אחד מהצדדים המעורבים עוד בטרם הכניסה למערכת הזוגית. בבגרות יש לכושר השיפוט כוח מרפא, וכאשר הוא פועל במסגרת במערכת יחסים אינטנסיבית, מהחמוץ-מתוק אפשר למצוא ולהוציא את המתוק.

חשוב מאד לדעת שכל מה שקורה לאדם קורה בהשגחה. זה חלק מתיקון נשמתו בעולם הזה.
''בדרך שאדם רוצה ללכת מוליכים אותו''. לאדם יש בחירה. אפשר לבחור בחיים בקרבת האל, בידיעה שיש בורא לעולם, ואין אפילו עלה שגדל בלי שמלאך שנשלח ממרום אומר לו ''גדל''.

אפשר לבחור ברע, בייאוש, בדכדוכה של נפש ובהסתכלות על חצי הכוס הריקה. אדם נולד כלוח ריק. הלוואי ויזכה שכל ימי חייו יכתבו בלוח רק דברי קדושה, יראת שמיים, אמונה וביטחון רק בבורא עולם, וכך יזכה לחיי נצח גם בעולם הזה וגם בעולם הבא.

אכי''ר, אמן כן יהי רצון.

מאמר זה נכתב על ידי חגית חי בסיוע אבינועם עמיזן

חגית חי היא בחורה בגיל שלושים פלוס שטיילה בעולם, פגשה אנשים מיוחדים שהראו לה עולמות חדשים, והתנסתה בחוויות מעולמות האור והחושך. כותבת שירים, מקורבת לדת, ואוהבת ים וטבע.
hagithai@gmail.com
אבינועם עמיזן הוא יוצר מפת דמות האדם של ארץ הקודש
http://www.holylandmap.net/rashi.htm



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב