דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כשהבור ריק... 

מאת    [ 22/07/2007 ]

מילים במאמר: 542   [ נצפה 2823 פעמים ]

הרי כמה מכותרות שעשו את השבוע. החל בפרשת קצב-מזוז - בבג"צ היושב לו בעניין עסקת הטיעון, נאומו של נשיא סוריה אסאד, ביקורם של שרי חוץ מצרים וירדן בשבוע הבא בכנסת ישראל, ארכאדי גאידמק, ישפץ את המקלטים בעיר שדרות, וכלה בדו"ח החמור של מבקר המדינה על מצב העורף במלחמת לבנון ב'. מי אמר שמשעמם כאן בארץ המובטחת!
הצד השווה שבהם הינו, משבר עמוק. במנהיגות, במערכת המשפט, בחינוך ובכלל.
זהו כישלון טוטאלי של מנהיגות, כשמדובר במנהיג האוחז בקרנות המזבח במלוא כוחו, ובמקום לפנות את מקומו לטוב ממנו, הוא יורה חיצים במבקר המדינה ("צר לי על האיש"...) הממלא את תפקידו ואת שליחותו תחת מטר של התקפות פראיות המוכרות ממדינות אפלות של העולם השלישי. בימים כתיקונם, מנהיג בעל שיעור קומה מוסרי היה מפנה מזמן את מקומו לטוב ממנו.
הדוגמא שמקבלים בני הנוער מאישים רמי דרג, משליך עליהם כהרס של נחש, וכי אין דין ואין דיין ואני ואפסי עוד. התוצאה בהתאם. רק שהכרזת פשיטת הרגל הרשמית מחכה לה מזה שנים רבות למנהיג התורן שיודה בטעות. שהרי לא קל להודות בטעות על מערכת החינוך שכשלה, ושמורה היא לאישי אצולה המיוחדים בנפשם. אישים כאלה לא נשארו כנראה בנוף חיינו.
חלל העולם גדל מיום ליום בירידה במפלס הערכים, כאשר מחד הטכנולוגיה מתפתחת למימדי ענק, ומאידך האנושות יורדת לה פלאים בערכי ונורמות יסוד, שנותרו רק לאישי אצולה, הנחבאים אל הכלים.
הוואקום והריקנות שנוצרו הם שורש הרע. אותו צריך למלא בערכים אנושיים ובטוב האין סופי החבוי והטמון אצל כל יחיד ויחיד. הוא קיים. יש רק להוציאו מהכח אל הפועל.
יסוד מוסד הוא ביהדות לכל אורכו, כי אין וואקום. במקום שאין ערכים ורוחניות ייכנסו דברים אחרים - ריקנות ! עיקרון זה מרומז היטב בדברי המדרש המצוטט ברש"י בסיפור יוסף ואחיו, כאשר אחי יוסף הורידוהו לבור "והבור ריק אין בו מים" (בראשית לז',כד'), על הכפילות "והבור ריק" וגם "אין בו מים" לומד המדרש מים אין בו, אבל נחשים ועקרבים יש בו". כאן מונח יסוד גדול לאדם ולחברה. כמו שאין וואקום מתקיים בטבע, כך גם בעולמו הנפשי והרוחני של האדם ובהוויה החברתית, אין ריק מתקיים וכל חלל מתמלא. השאלה היא במה מתמלא החלל. בערכים ובטוב, או בריקנות - בשחיתות המידות ואובדן כל דרך.
כאשר ההנהגה היא כושלת, צולעת, מגמגמת ולא נותנת מענה, האם זה פלא שאת החלל ממלא אדם כמו ארכאדי גאידמק - הרי זה יצירה שנעשתה בידינו ממש! במקרה שאין מענה לדרישות הבסיסיות של הציבור המוכה, בשדרות ובקריית שמונה. האם יש לנו על מי להלין, אם לא אל עצמנו, אל המנהיגות הכושלת, שאת חובתה עושה איש דגול ומלא אהבה?
בוואקום שנוצר, במקום להילחם בפירותיו הבאושים, בחר לו ראש הממשלה להשתלח במבקר המדינה, בשיטה של פסילה אישית. במקום להתמקד עם העובדות, לקחת אחראיות על הטוב כמו על הרע שבתפקיד ראש ממשלה. כך, גם השתלחות הציבור ביועץ המשפטי בנושא עסקת הטיעון עם הנשיא לשעבר קצב. כאשר עיתון מוביל, בחר לו כשיטה לפגוע ביועץ המשפטי במטרה להשפיע בדיון בבג"צ. ואולי בדרך עקיפה להגיע לעוד תוצאות רצויות.
כך מתנהגים אלה שהורידו מעליהם כל צלם אנושי, כל ערך מוסרי. כך פועלים אלה שלא נשאר בהם לחלוחית של נורמה מוסרית. רק שם יכולים לגדול נחשים ועקרבים. לעיתים גם מפלצתיים.
אלה הם מנהיגיך ישראל! אלה המושלים בכיפה באין מפריע.
כך פועלת השיטה. גם בנושא החינוך הכושל.
כאמור, הבעיה היא בשורש. יש לדאוג בדחיפות לחינוך לערכים, לרענון נורמות שנשכחו להם בגל העכור השוטף את הארץ. יש לצאת מהשאננות הכללית שאחזה בציבור, למנהיגות אחרת, טובה ואיכותית, חזקה ונקייה משחיתות. מגיע לנו טוב יותר.


הכותב הינו עו"ד וח"כ לשעבר. מכהן כסגן נשיא הקונגרס העולמי של יהדות גרוזיה. לצד היותו רב ואיש ציבור, הנו כותב מאמרים ומרצה בנושאי אקטואליה, חינוך ומשפט.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב