דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כניסת דור ההמשך לעסק משפחתי: מיד או אחרי תקופת השתפשפות בחוץ? 

מאת    [ 04/02/2011 ]

מילים במאמר: 544   [ נצפה 2095 פעמים ]

דילמה: האם בן דור המשך צריך להיכנס לעסק המשפחתי מיד עם סיום הלימודים או שעליו להתנסות קודם במקומות עבודה אחרים?
על הדילמה הזאת אנסה לענות באמצעות שימוש במספר כלים מעולם האימון העסקי:


1. עקרון הבחירה: אחד הדברים העיקריים שמבדילים את האדם מבעלי החיים הוא היכולת שלו לעשות בחירות בחייו. לעיתים רבות אנו מתנהגים על פי תסריט ידוע מראש ובצורה אוטומאטית, במקרים רבים אנו שוכחים שיש לנו זכות בחירה. בן ממשיך מוצא עצמו מצטרף מיד לעסק המשפחתי בשל ההרגשה שלכך הוא יועד כל חייו, הוא מפחד לאכזב את הוריו שהקימו את העסק וכל החיים דיברו על כך שהם מחכים שהוא ימלא את מקומם.


באימון אני תמיד מנסה לאמן את האנשים לחשוב קודם על אפשרות הבחירה. לעיתים הבחירה הנכונה היא הקשה יותר בטווח הקצר, אולם בחשיבה ארוכת טווח היא הבחירה הנכונה שתועיל ביותר לצמיחה אישית והגשמה.לכן, על ההורים המכבדים את ילדיהם ודואגים לעתידם ולרווחתם צריכים בראש וראשונה להעניק לבן או לבת את האפשרות האמיתית לבחור. על מנת לעשות זאת עליהם לדרבן את הבן להתחיל את הקריירה במחוזות אחרים ואז לקבל החלטה ממקום של בחירה חופשית.


2. חשיבה לטווח ארוך: אחד העקרונות החשובים בהתנהלות אישית ועסקית היא היכולת לקבל החלטות מתוך חשיבה ארוכת טווח. העיקרון הוא שעלינו לבדוק את ההחלטות של היום לפי השפעתם על העתיד הרחוק יותר. בעסקים משפחתיים רבים, בשל האמוציות והרגשות המעורבים, יש נטייה ברורה להימנע מדיונים לטווח ארוך. זה יוצר לכולם הרגשה לא טובה. המייסד לא רוצה לחשוב על עצמו כפנסיונר שאינו משפיע ולבן יש לעיתים קרובות רצונות ואפילו פנטזיות שהוא לא מעז לבטא. וכך, במקרים רבים מתקבלות החלטות ללא כל חשיבה על העתיד הרחוק.


על מנת לענות על הדילמה, כל המעורבים צריכים להיכנס לדיון רציני ואמיתי על ההשלכות ארוכות הטווח של הצטרפות הבן לעסק. נכון שהבן עדיין לא "קרע זוג נעליים", אולם הוא בהחלט יכול לבטא את רצונותיו ושאיפותיו. אם הדור המייסד לא יכול להיכנס לדיון כנה ואמיתי כי הוא לא חושב שהבן יודע מה טוב בשבילו, סימן שעליו לתת לו את הזמן להבשיל במקום אחר.


3. ערכים: דור המייסדים הקים את עסקיו בדמותם ובדמות הערכים שהוא מאמין בהם וחי על פיהם. ערכים באימון אינם מייצגים עקרונות מוסר קיומיים, אלה עקרונות התנהגותיים שבקיומם אנו למעשה מבטאים את מי שאנחנו. במקרים רבים (אולי אפילו תמיד), עד כמה שהדבר קשה להורים, לילדיהם ישנה מערכת ערכים שונה משלהם. לעיתים קרובות הגנטיקה והחינוך בבית יוצרים מעגלים חופפים בין הדורות. אולם, תמיד יהיו ערכים שונים. הבעיה או האתגר האמיתי הוא כאשר ישנם ערכים מנוגדים. אם האב הוא שמרן וכך גם מתנהלים עסקיו, ולעומתו הבן הוא הרפתקן שאוהב סיכונים צריך להיות מנגנון עסקי שיכיל את הערכים של שניהם וייתן להם ביטוי.


בן או בת, שלא יוכלו לחיות על פי ערכיהם, ימצאו עצמם מהר מאוד חיים ועובדים בתחושה של אי שקט פנימי מטריד. דבר שייפגע בהישגים העיסקיים ויותר מכך ביחסים המשפחתיים.מאחר וילד המסיים את לימודיו עדיין לא הספיק להכיר את עצמו ולגבש באמת את ערכיו, מומלץ שיפנה תחילה לקריירה נפרדת, שם ילמד על היכולות, החוזקות והערכים שלו. ולאחר שהרגיש שהבשיל עליו לבדוק היטב האם הוא יכול לקיים את ערכיו בעבודה בעסק המשפחתי.


לסיכום, הנטייה שלי היא להמליץ לבן או לבת, להתחיל קודם מחוץ לעסק המשפחתי. לעולם אינני טוען כי יש אמת אחת מוחלטת ובמקרים רבים הדבר הנכון הוא ההיפך הגמור. הצגתי בדיון שלושה כלים שונים שיכולים לעזור לקבל את ההחלטה. החלטה שהיא בעיניי מהחשובות ומהמכריעות להמשך קיום העסק וההרמוניה המשפחתית.

יקי דה לוי הוא מאמן לחיים ולעסקים. בעל תואר שני, MBA, במנהל עסקים. מנכ"ל יהלומים ואנשים מפתח מודל אימון היהלום .




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב