דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שימוש בתוספי תזונה, צמחי מרפא ואנטיאוקסידנטים במהלך טיפולי כימו והקרנות 

מאת    [ 18/09/2005 ]

מילים במאמר: 1164   [ נצפה 5657 פעמים ]

נושא זה הוא אחד הנושאים היותר טעונים ואמוציאונליים בתחום טיפולי הסרטן. חולי סרטן רבים, אשר השתמשו במהלך חייהם בויטמינים ואנטי- אוקסידנטים, למניעה של מחלות או לשיפור ההרגשה הכללית, נכנסים עם איבחון מחלתם, למסדרון ארוך וצר של תרבות אחרת לחלוטין- זו של טיפולים רעלניים (כימו והקרנות), ומטופלים ע"י רופא, אשר בהרבה מהמקרים (בודאי לא בכולם) אינו חלק מתרבות הוליסטית.

אונקולוגים ורדיותרפיסטים רבים מתנגדים בתוקף לכך שמטופליהם יקחו תוספי תזונה ואנטי-אוקסידנטים במהלך הטיפולים. אני מכיר מטופלים, שכאשר שאלו את הרופא המטפל לגבי נושא זה, נתקלו בתשובה, קצרה מלווה בטון אוטוריטטיבי, בסגנון: "אני כאן הרופא, אני האונקולוג, ואני אומר לך שאם אתה חושב לקחת תוספי תזונה ואנטי- אוקסידנטים במהלך הטיפולים, כדאי אולי שתחפש אונקולוג אחר". דברים אלה נאמרים לרוב, ללא תמיכה של הוכחות ממשיות או הסברים רציונליים כלשהם.

גם בין מטפלים הוליסטיים, ישנם רבים אשר אינם ממליצים לחולי סרטן שהם מטפלים בהם, לקחת אנטי-אוקסידנטים ותוספי תזונה במהלך הטיפולים הקונבנציונלים. יתכן, כי הם פועלים מתוך רצון של "לשחק את זה על בטוח". סביר להניח כי הם מודעים לכך שהאונקולוג מתנגד לכך, ואם המטופל עצמו שואל את דעתם בנושא, הם חוששים לנקוט עמדה הפוכה, וזאת גם אם בתוך תוכם הם מאמינים כי לקיחת תוספים תועיל למטופליהם.

האפשרות האחרת היא, כי חלקם של המטפלים ההוליסטים אינם בקיאים מספיק בספרות המקצועית הדנה בנושא ספציפי זה, ומסיבה זו מעדיפים לנקוט במדיניות ה"בטוחה" של להמליץ למטופליהם לא לקחת תוספי תזונה ואנטי-אוקסידנטים במהלך טיפולי כימו והקרנות.

בפרק זה אנסה לענות על שאלה סבוכה ושנויה במחלוקת זו. אציג את הטיעונים והנתונים שהצטברו ממחקרים שונים, ואשתדל להראות כי רוב רובם של הנתונים מצביעים על כך, שתוספי תזונה, כולל אנטיאוקסידנטים (למעט מספר מאוד קטן ומוגבל), לא רק שאינם מפחיתים מה"אפקטיביות" של הטיפולים הרעלניים, אלא אף מגינים על הרקמות הבריאות מפני רעלנות הכימותרפיה וההקרנות. חלקם אף מעצימים את הטיפולים הקונבנציונלים.

חשוב לדעת כי לטיפולים רעלנים כשלעצמם, יש לעיתים השפעה מכרעת על רמות של ויטמינים ומינרלים בגופו של המטופל. הרבה פעמים הם מרוקנים את המטופל מ- נוגדי חימצון, ומשאירים אותו ברמות של חוסרים משמעותיים. ואז, למערכת החיסונית יש למעשה בעייה כפולה, זו של התמודדות עם הרעלים, וגם עם העובדה שאין ברשותה את הכלים והאמצעים איתם היא אמורה לעשות זאת, ולשקם את עצמה. התוצאה היא "רמות נמוכות של בילירובין, אלבומין וחומצת שתן שהם כולם צורות טבעיות של אנטי-אוקסידנטים" (ראלף מוס).

"הנתונים באופן מכריע תומכים בשימוש באנטי-אוקסידנטים, לפני, במהלך ואחרי כימותרפיה והקרנות" (ראלף מוס,A 2000, עמוד 102).

"מחקרים בחיות ובבעלי חיים מראים כי אנטי- אוקסידנטים (כולל ויטמין C) מגינים על הרקמות הבריאות של המטופל, ובו זמנית הופכים את הרקמות הסרטניות ליותר פגיעות לנזקי הכימותרפיה וההקרנות" (Quillin, 2000, p. ).

"לאחר שבחנו 71 מחקרים Prasad et al. [1999] לא מצאו כל ראייה כי אנטי-אוקסידנטים מפריעים לטיפולי כימותרפיה, נהפוך הוא, הם טוענים כי הם יעצימו את יעילותם".

האונקולוג Charles B. Simone et al. [2000], לאחר שבחן גם כן מחקרים רבים בנושא הגיע לאותה מסקנה.

"מסתמן כי אנטי-אוקסידנטים בטוחים ויעילים לשימוש במהלך כימותרפיה" (Hoffer, 2002).


חלק לא קטן מהמחקרים קשורים לתרופה הכימותרפית אדרימיאצין שהיא תרופה חזקה ביותר העלולה לפגוע ולגרום נזק לשריר הלב. ישנם אנטי- אוקסידנטים המצליחים למזער נזק זה:

ויטמין A הוא אחד מהם. האחר הוא קו-אנזים קיו 10.לויטמין A יש פעילות אנטי-סרטנית חשובה ביותר.

ויטמין חשוב נוסף שיודע גם כן להגן על שרירי הלב מרעלנות האדריאמיצין הוא ויטמין C.

מחקר שערך Kedar Prasad מאונ' קולורדו, הראה כי שימוש בויטמין C יחד עם התרופה הכימותרפית 5FU הביא לירידה של 95.5% בתאי הסרטן, מה שהצביע על יחסים סינרגטיים בין השניים האלה. כאשר השתמשו בויטמין C עם הקרנות היתה ירידה של 98.2% בתאים הסרטניים, הרבה יותר מאשר כשמשתמשו בהקרנות בלבד.

ניסויים קליניים מצאו כי ויטמין E הקטין מוטציות מסוג 53P במיוחד בסרטני ראש וצוואר. זוהי נקודה חשובה ביותר, משום מוטציה זו היא אינדיקציה לכך שהסרטן ממאיר ומסוכן יותר.

אותו מחקר של Kedar Prasad הראה, גם כי שילוב של ויטמין E עם בליומיצין הביא לירידה של 71% בתאי הסרטן (עובדה חשובה עבור חולים בסרטני מוח). שילוב של E עם התרופה 5FU הביא לירידה של 85%, ושילוב של E עם ציספלטין הביא לירידה של 82%. בכל אחד מהנ"ל, הצמצום בגידולים היה משמעותית יותר גדול מאשר בשימוש בתרופות בלבד.

שני חומרים נוספים חשובים הם גלוטמין וגלוטטיון. גלוטטיון שיפר את התוצאות הקליניות (בבני אדם) כששולב עם התרופות ציספלטין וציקלופוספמיד.

ד"ר Suzanne Klimberg מאוניברסיטת ארקנסס ארה"ב, ערכה ניסוי בו הראתה כי תוסף גלוטמין הקטין גידולים באופן משמעותי. נמצא גם כי גלוטמין עוזר למנוע ולהקטין את התפתחותם של פצעים בפה הנוצרים בעת טיפולי כימו (Mucositis).

מחקר שנערך באונ' הארוורד הראה כי גלוטמין הוריד את ההוצאות של השתלות מוח עצם בחולי לויקמיה בסכום של 21,000$.

פרופ' Lissone האיטלקי הוכיח במחקריו הקליניים, עד כמה מינונים גבוהים (עד 20 מ"ג ביום) של מלטונין יעילים בטיפול בסרטנים שונים, כולל בשילוב עם טיפולים קונבנציונלים.

ד"ר קית בלוך (Dr. Keith Block), רופא הוליסטי/אינטגרטיבי מפורסם מקליניקת בלוך באוונסטון אילינוי (פרבר של שיקאגו) אומר: "אני אישית, לא הייתי מסכים לקחת כימותרפיה, אם אנטי-אוקסידנטים לא היו במקביל עומדים על הפרק (Block 2001). חשוב לציין כי בקליניקה האינטגרטיבית של בלוך משתמשים לרוב בכימותרפיה במקביל לטיפולים טבעיים אחרים.

חשוב לי לציין, כי במידה ואתם מתכוונים להשתמש בתוספים, מן הראוי יהיה לשתף את האונקולוג או הרופא המטפל, ולעדכן אותו לגבי התוספים בהם אתם משתמשים. חשוב כמובן גם להתייעץ קודם עם מטפל הוליסטי, אשר יתאים עבורכם את התוספים מהם תוכלו להפיק את מירב התועלת.

קיימות אין סוף דוגמאות התומכות בשימוש בתוספי תזונה ונוגדי חימצון בזמן טיפולים כימותרפיים והקרנות, ולא אוכל כאן לדסכס את כולם. אני מצרף כאן רשימה של איזכורים ומספר קישורים, עבור אותם קוראים אשר יהיו מעונינים להמשיך לחקור באופן עצמאי:

(Austin, 2003; Birdsall, 2003a, b; Boik, 2001; Cascinu et al., 1995; Chiang et al., 1994; Chinery et al., 1997; Conklin, 2000; D'Adamo, 1996, 2001; Diamond et al., 1997, 2000; Falcone & Sonberg, 1996; Gadzala, 2001; Gignac, 2000; Gonzalez, 2000; Hawkins, 2002; Hoffer, 1994, 2002 [metareview; www.tldp.com]; Hoffer & Pauling, 1993a, b; Hofmann et al., 1990; Horner-Taylor cited in Bonfield, 2003; Hospers et al., 1999; Jimenez, 200?; Klein, 1999, 2000; Kurbacher et al., 1996; Lamson & Brignall, 1999 [literature review]; Leonetti et al., 2003; Locatelli et al., 1993; Martin, 2003, Moss, 1992, 1999, 2000a,b, 2002, 2003; Pace et al., 2003; Page, 1998; Perez Ripoll et al., 1986; Prasad, 1984, 2003; Prasad et al., 1994; 1999a, b; 2001; Robert, 1999; Rountree, 2000; Scambia et al., 1992, 1994; Schachter, 1998, 2001a,b; Schmitt-Graff & Scheulen, 1986; Seifter et al., 1984; Simone, 2000; Simone et al., 2000; Smyth et al., 1997; Sugiyama & Sadzuka, 1998; Jeanne Wallace cited in Asenjo, 2001; Weisman, 1998; Yance, 1999, 2003;

קישורים בנושא:

www.annieappleseedproject.org/amcolforadin1.html

www.healthwell.com/healthnotes/Drug/Docetaxel.cfm

http://www.lef.org/protocols/prtcl-153.shtml

לא ניתן לומר בביטחון מוחלט כי אנטי-אוקסידנטים, צמחים ותוספי תזונה לא יתנגשו עם טיפולים קונבנציונלים ( ולמעשה בפרק הבא אזכיר כמה שאכן מתנגשים), אולם בסה"כ, ניתן לומר, כי בהתבסס על המחקרים עד כה, התועלת של השימוש בתוספי תזונה במהלך הטיפולים, היא לעין ערוך גדולה יותר מהמדיניות האוסרת באופן גורף את שימושם.

ללא צל של ספק, חשוב מאוד, בראש וראשונה, לצרוך את האנטי-אוקסידנטים באמצעות מזון בריא ואנטי-סרטני. אולם מצבים מסוימים, מחייבים כמובן להגיע למינונים גבוהים, אשר לא ניתן להגיע אליהם באמצעים תזונתיים בלבד.
שלמה גוברמן (גובי)
מזה למעלה מ-16 שנים חוקר ולומד את תחום הטיפולים הטבעיים בסרטן. מטפל ויועץ לחולים במחלה, בתחום הטיפולים האלטרנטיביים/משלימים.
בעבר שימש יועץ לטיפולים אלטרנטיביים/משלימים מטעם אגודת אחת מ-9 בפורום סרטן השד באתר "דוקטורס".
בוגר אוניברסיטת ויסקונסין, ארה"ב.
גר ומקבל מטופלים בעיר רעננה.
לאתר סרטן אפשר לנצח



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב