דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תרומת משרד התחבורה אגף הרישוי לתאונות הדרכים 

מאת    [ 20/07/2007 ]

מילים במאמר: 1116   [ נצפה 6486 פעמים ]


הנושא: אותי זה מדאיג - תרומת משרד התחבורה/אגף הרישוי לתאונות הדרכים

במאמר הקודם סקרתי את כל שעשו בעלי התפקידים באגף הרישוי על מנת לקדם את רמת לומדי הנהיגה והנהגים, ואף העליתי מספר הצעות שלעניות דעתי אמורות לפתח מערכת בקרה ובעקבותיה מערכת הכשרה שתביא להעלאת רמת הנהגים במדינתנו מוכת תאונות הדרכים.

"מומחי" משרד התחבורה / אגף הרישוי שהם גם קובעי המדיניות, ממלאים את תפקידם שנים רבות.

כמי שעוסק בנושאי תחבורה משנת 1969 מפתיעה אותי העובדה שעל אף המצב העגום לא מוחלפים בעלי התפקידים למעט כאלה שמפאת גילם יצאו לגמלאות או כאלה שהחזירו נשמתם לבורא וכמה מעטים שהואשמו במעשים בלתי ראויים ולאחר זמן מצאו עצמם מחוץ למערכת וזאת על אף שראשי המערכת התעלמו ממעשיהם ועשו ככל יכולתם להשאירם בתפקיד.

אותם בעלי תפקידים העלו בפני שרי התחבורה השונים הצעות ורעיונות שלא הועילו ולא קידמו את הרמה המקצועית ורמת הבטיחות של הנהגים.

בין ההצעות והרעיונות שהועלו כמה דוגמאות:
?שנוי גיל לימוד הנהיגה ו/או שינוי הגיל לקבלת רישיון הנהיגה.
?שנוי בסדר נושאי לימוד הנהיגה.
?הקמת מגרשי הדרכה ללומדי נהיגה.
?הקמת מגרש לביצוע טרום מבחן לנבחני נהיגה.
?חובת מלווה לנהג חדש.
?שנוי בקריטריונים לקבלת מועמדים לקורס מורי נהיגה.
?שנוי קריטריונים לקבלת מועמדים לתפקיד בוחני נהיגה.
?שנוי בדרגות רישיונות הנהיגה.
?חובת השתתפות בקורס עיוני לאחר 3 שנים מקבלת רישיון הנהיגה.
?איסור נהיגה בלילה לנהגים צעירים.
?איסור להסיע יותר משני נוסעים לנהגים חדשים.

לא אכנס במאמר זה לפירוט התועלת שבקיום כל אחת מההצעות שמניתי וקיימות עוד רבות. אולם המכנה המשותף לכולן: הרבה מהומה על לא מאומה.

בשנת 1969 המקצוע אחרון במסגרת שלל המקצועות שלמדנו בקורס מורי הנהיגה היה, מתודיקה של הוראת הנהיגה עיוני ומעשי.

בחלק העיוני למדנו לעבוד על פי כרטיס תלמיד שבו היו רשומים כל נושאי הלימוד העיוניים והמעשיים של הוראת הנהיגה.

בחלק המעשי הושיבו אותנו ברכב ליד תלמיד ולימדו אותנו כיצד ללמד באופן מעשי את הנושאים הרשומים בכרטיס התלמיד.

כשסיימנו את הקורס התחייבנו לעבוד על פי כרטיס התלמיד ואף להחתים את התלמיד על כל אחד מהנושאים שלמד הכתובים בכרטיס.

כמורים גם חויבנו על פי תקנות התעבורה לחתום שהכן לימדנו את הנושאים המוזכרים בכרטיס התלמיד ובנוסף מנהל בית הספר לנהיגה חויב לבחון את התלמיד לפני המבחן המעשי (הטסט) ולאשר בחתימתו שהתלמיד למד את הנושאים ושולט ברכב ברמה שתאפשר לו הצלחה במבחן המעשי.

ברצוני לציין שמשרד התחבורה / אגף הרישוי לא פיקח על מורי הנהיגה ולא בדק את נחיצותו של כרטיס התלמיד ואת השימוש בו.

כתוצאה מיכך לא נעשה שימוש בכרטיס התלמיד כפי שדורשות תקנות התעבורה, הוא לא הובא לידיעת התלמיד. המנהל המקצועי ברב המקרים לא בחן את התלמיד והיה רק חותם עליו כאילו ביצע את חובתו.

בסיום הלימוד לפני שהתלמיד הוגש למבחן המעשי (הטסט) הוא התבקש לחתום על הכרטיס מבלי שידע והבין על מה הוא חותם. המורה צרף אותו לשאר המסמכים שנידרש לתת לפני המבחן לבוחן שביצע את המבחן המעשי.

כך "שימש" כרטיס התלמיד את מורי הנהיגה שנים עד שהחליטו "מומחי" משרד התחבורה / אגף הרשוי לשנות אותו ולהוציא את הלימוד התיאורטי מכרטיס התלמיד ואסרו על בתי הספר לנהיגה ללמד את התלמידים תיאוריה כחלק מלימוד הנהיגה המעשי. צעד זה לא נעשה בעקבות בדיקה והסקת מסקנות אלא באופן שרירותי במטרה להעביר את הלימוד המעשי לגורמים שהיה אינטרס כלכלי להעביר אליהם.

הופק כרטיס תלמיד חדש ללא החלק שעסק בלימוד התיאוריה. הנושאים שהופיעו בכרטיס החדש שעסקו בלימוד המעשי בלבד, היו אותם נושאים שהופיעו בכרטיס הקודם עם שינויים קוסמטיים בלבד.

גם כרטיס התלמיד החדש זכה לאותה התייחסות כפי שזכה קודמו הן מצד אגף הרישוי וכפועל יוצא מצד מורי הנהיגה והמנהלים המקצועיים של בתי הספר לנהיגה שהשתמשו בו כעוד מסמך שהוגש לבוחן לפני המבחן המעשי כשהוא חתום ע"י התלמיד, ע"י המורה וע"י המנהל המקצועי.

במקום לטפל במחדלי השימוש בכרטיס התלמיד ולוודא שהכן מבצעים המורים והמנהלים המקצועיים של בתי הספר לנהיגה את המוטל עליהם, עובדים על פי כרטיס התלמיד ומבצעים את המבחנים הפנימיים הנדרשים בכרטיס התלמיד על פי חוק.

החליטו לאחרונה ה"מומחים" באגף הרישוי לאחר שקיבלו הוראה ממי שהיה מנהל אגף הרישוי (מר שוקי שדה שבהוראת בג"צ הופסקה כהונתו בעקבות מעשים בלתי ראויים בהם הודה והואשם) לשנות שוב את תהליך לימוד הנהיגה, זאת בעקבות "שיתוף פעולה" עם מספר בעלי אינטרסים בארגון מורי הנהיגה.

כך נולד ה-מרכז ללימוד נהיגה. (מל"ן)

המל"ן אינו מביא שום בשורה חדשה בלימוד הנהיגה. בעבר נוסו תכניות דומות לזו של המל"ן שנחלו כישלונות. אחד הניסיונות היה לימוד נהיגה במסגרת בתי הספר התיכוניים. גם אז באגף הרישוי היה מישהו מעוניין בהצלחת התכנית לא מהסיבות הנכונות ונעשו מעשים שפגעו ברמת הבטיחות של התלמידים עד כדי מתן רישיונות נהיגה לתלמידים שרמת נהיגתם לא עמדה ברמה הנדרשת וזאת על מנת לייצר באופן מלאכותי הצלחה.

במסגרת השתלמות שנתית של מורי הנהיגה בישראל מחייב אגף הרישוי להקשיב להרצאות בנושא המל"ן הרצאות אלה ניתנות ע"י נציגי אגף הרישוי (שמקבלים ממון רב עבור שעות ההרצאה) ולהם אינטרס בהכנסת התכנית ונציגי אירגון מורי הנהיגה (שמקבלים גם הם ממון רב עבור שעות ההרצאה) שיזמו את התכנית במטרה להקים מרכזי לימוד נהיגה שמהם ירוויחו כסף רב על חשבון התלמידים ולמרות זאת זוכים לשיתוף פעולה של ראשי אגף הרישוי.

לצערי בהשתלמויות אלה לא הסכימו לתת למרצים ואנשי מקצוע שדעתם שונה להרצות ולהעלות נקודות נגד תכנית המל"ן.

פיילוט בהפעלת המל"ן שהתקיים בכפר סבא באופן לא חוקי בגיבוי "מומחי" אגף הרישוי ובעלי תפקידים בכירים באגף הרישוי - נחל כישלון. למרות זאת מציגים נציגי ארגון מורי הנהיגה ונציגי "מומחי" אגף הרישוי מצג שווא של הצלחה שלא הייתה ולא נבראה ומפיצים שמועות שהמל"ן קום יקום חרף התנגדותם של רוב מורי הנהיגה בישראל.

אם תכנית זו תצא לפועל:
א.מחיר לימוד הנהיגה יעלה.
ב. בזבוז הזמן של תלמיד הנהיגה יהיה גדול ללא תועלת.
ג. לימוד הנהיגה לא יהיה יעיל ולא ייצר נהגים טובים יותר.
ד. התוצאה הסופית לא תהיה שונה ואולי תהיה פחות טובה מזו הקיימת.
ה. מספר מצומצם של בעלי מרכזים ללימוד נהיגה (מל"ן) שעומדים להיפתח
יתעשרו.

את שר התחבורה מר שאול מופז הנושא אינו מעניין והוא מפקיד אותו בידי בעלי תפקידים באגף הרישוי שכפי שציינתי אינם מבינים בו ומגבים את הקבוצה המצומצמת של ארגון מורי הנהיגה שלה אינטרס כלכלי בנושא.

ושוב במסווה של דאגה למצב הקטל בכבישים יתרום משרד התחבורה תרומה נוספת לתאונות הדרכים.

תחת הכותרת המלחמה בתאונות הדרכים מריצים "מומחי" אגף הרישוי בחסות בעלי תפקידים בכירים באגף הרישוי תכנית שבה:
א.אין כל חדש.
ב.אין כוח מקצועי שיפקח על מורי הנהיגה.
ג.בהעדר פיקוח מורי הנהיגה ובעלי המל"נ/ים לא יקיימו את הוראות
תקנות התעבורה בנושא כפי שלא קיימו אותו עד היום.

שוב תגרם.....מהומה על לא מאומה.

אודות כותב המאמר:
מורה נהיגה ומנהל מקצועי של בית ספר לנהיגה, על כל סוגי כלי הרכב, למעלה מ-30 שנה. משמש כמרצה מטעם גופים שונים במגוון נושאים בתחום התחבורה. הכשרתי במשך למעלה מ-15 שנים מורים לנהיגה מכל רחבי הארץ, במקצועות שונים, עיוניים ומעשיים של קורסים להוראת נהיגה. השתתפתי בתכנון וביצוע של פרויקטים שונים בתחום התחבורה, לרבות פרויקט ניסיוני בתחום החינוך התעברתי במסגרת הטכניון. מדריך ראשי בנושאי נהיגה מבצעית, נהיגת שטח והחלקה, מטעם גופים שונים לרבות צהל משטרת ישראל וכו'. קצין בטיחות בתעבורה ובעל משרד למתן שרותי בטיחות לכ- 350 כלי רכב כבדים בהתאם לחוק המוביל. מחזיק בתעודת נותן חוות דעת מומחה בנושאי תחבורה מטעם בתי המשפט


מורה נהיגה ומנהל מקצועי של בית ספר לנהיגה, על כל סוגי כלי הרכב, למעלה מ-30 שנה. משמש כמרצה מטעם גופים שונים במגוון נושאים בתחום התחבורה. הכשרתי במשך למעלה מ-15 שנים מורים לנהיגה מכל רחבי הארץ, במקצועות שונים, עיוניים ומעשיים של קורסים להוראת נהיגה. השתתפתי בתכנון וביצוע של פרויקטים שונים בתחום התחבורה, לרבות פרויקט ניסיוני בתחום החינוך התעברתי במסגרת הטכניון. מדריך ראשי בנושאי נהיגה מבצעית, נהיגת שטח והחלקה, מטעם גופים שונים לרבות צהל משטרת ישראל וכו'. קצין בטיחות בתעבורה ובעל משרד למתן שרותי בטיחות לכ- 350 כלי רכב כבדים בהתאם לחוק המוביל. מחזיק בתעודת נותן חוות דעת מומחה בנושאי תחבורה מטעם בתי המשפט




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב