דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


טיפים ללימוד מבוגרים רכיבה על אופניים כל אחד יכול לרכוב מאת יוסי קט בית הספר ללימוד רכיבה על אופניים 

מאת    [ 02/02/2011 ]

מילים במאמר: 1680   [ נצפה 2957 פעמים ]

טיפים ללימוד מבוגרים רכיבה על אופניים

כל אחד יכול לרכוב

מספר המלצות ללימוד מבוגרים רכיבה על אופניים :

שלוש המיומנויות הבסיסיות של תהליך הרכיבה הן רכישת שיווי משקל, בעיקר באמצעות מיומנות הפידול והשימוש בכידון.

כל התלמידים המתחילים ללמוד רכיבה, בפרט המבוגרים, נוטים לשבת על האופניים מאובנים, רכונים קדימה ו"נעולים" על הכידון בחוזקה כאילו כל חייהם תלויים בו. אלו תגובות רפלקסיביות, דפנסיביות הנובעות מיצר הישרדותי. זה מתרחש אצל רוב בני האדם עקב סטרס – מתח , כאשר עולים לראשונה על 2 גלגלים, או בכל סיטואציה חדשה הטומנת בחובה למידת מיומנויות חדשות.

שתי טעויות נפוצות בעת הרכיבה בהתחלה הוא שימוש יתר בגוף במטרה ( אבודה מראש ) לאזן את עצמם, ומבט קבוע על הרצפה ו/או הפדלים.

החלק היחיד בגוף אשר עובד קשה ונמצא במתח הוא חלק הגוף התחתון, רגליים/ישבן. חלק הגוף העליון אמור להיות משוחרר ורפוי, אך יציב.

יש לשבת זקופים ויציבים, אך משוחררים כאמור, בישיבה על החלק האחורי של המושב (אוכף), ידיים מושטות קדימה אל הכידון, אוחזות אותו בעדינות וברכות. הגוף לא נשען על הכידון.

הגוף צריך להישאר במרכז ככל הניתן, האיזון מתאפשר רק ע"י שימוש  בכידון לצורך החזרת הגלגל הקדמי למרכז בכל פעם מחדש.

 

 

השימוש בכידון

יש להזיז את הכידון תנועות גמישות ועדינות ולא בתנועות חדות. היד יכולה למשוך את הכידון לכיוון הרצוי או לדוחפו, כל רוכב עפ"י נוחיותו. יש נטייה למשוך/לדחוף עם האמה, דבר המקשה על השימוש בכידון, כך שיוצאת תזוזה חדה ומהירה מידי היכולה לגרום לנפילה. יש להזיז את כל היד, ישרה ככל האפשר אך ללא מרפק נעול, ומשוחררת. היד זזה בעזרת חגורת הכתפיים והשכמות, כאשר כף היד אוחזת את הכידון רפוי ככל האפשר, כאמור.

במידה ורוכנים קדימה ונשענים על הכידון, הידיים מתקפלות והמרפקים פונים כלפי חוץ. כאשר זה קורה יש נטייה לאבד את שיווי המשקל ויש גם קושי רב בהזזת הכידון. במקרים אלו יש להזדקף, להחזיר את משקל הגוף לאחור, לשחרר את פלג הגוף העליון ככל האפשר ולאחוז את הכידון רפוי. רק כך השליטה תהיה קלה יותר.

אני רואה לך בעיניים... המבט
יש להסתכל כל הזמן קדימה – כמו בנהיגה, לצורך הבנת חשיבותו של נושא זה, יש לדמיין מה קורה כאשר נוהגים ולא מסתכלים על הדרך- כביש ומסתכלים על הרגליים...

המבט תמיד יהיה קדימה לכיוון הנסיעה, פונה לאופק, כך שלא ניתן לראות את הגלגל הקדמי. במידה וראיתם את הגלגל, מבטכם עדיין מטה מידי,יש לזקוף את הצוואר ומבט מעלה. כל שכן, במידה וראיתם את הפדלים...

כאשר פונים, המבט ילווה את הפניה ( זאת כמובן לאחר שבדקנו לפני הפניה שהשטח פנוי וכי ניתן לפנות ) מהרגע שפנוי, המבט רק מלווה את הפנייה.

 

חשוב !

הצוואר והמבט שלנו הם ההגה של הגוף, ברוב ענפי הספורט, אם בסקי, סנובורד, רולר בלייד או אופניים. לאן שנסתכל, לשם נגיע....

יש להסתכל תמיד לפנים ולשטח הפנוי

עוד לפני שאתם מתחילים לפדל ......

מומלץ בתחילה לא להשתמש בפדלים, אלא להניח כפות רגליים על הרצפה. לאחר מכן יש להזיז את כפות הרגליים על הרצפה, כאילו אנו הולכים כאשר אנו ישובים על מושב האופניים. בשלב זה יש ליישם את כל מה שרשום לעיל.

רצוי להתחיל בשטח רחב, נקי "מרעשים" ומישורי ולנסות לקדם את עצמנו עם הרגליים ככל הניתן, תוך שימוש עדין בכידון בניסיון לשמור על איזון האופניים.

לאחר שקצת הרגשתם את הכלי החדש הזה, אתם יכולים לפנות לתוואי מישורי עם מדרון קליל, לקדם עצמכם עם הרגליים ולהתחיל לדווש בחזרה למישור.

הפידול/דיווש

צריך להקפיד לדווש כל הזמן את הפדלים, גם פעולה זו עוזרת לשמור על יציבות האופניים.

יש לשים את כרית כף הרגל על הפדל, או את מרכז כף הרגל לכל היותר. פידול עם העקב הינו פחות יעיל ובשלב מסוים הרגל יכולה גם לברוח מהפדל.

למרות כי גלגל השיניים המזיז את הפדלים הינו עגול, יש לנסות להוריד במאונך ככל האפשר את הפדל כלפי מטה בזמן הפידול ולא לבעוט אותו כלפי חוץ. כך האנרגיה הנוצרת מהפידול גדולה יותר ואין חשש כי כף הרגל תברח מהפדל.

טיפים לרוכב המתחיל

1. התנסות "הכניסה" בספסל/עמוד/פח/רוכבים/הולכי רגל וכד' אינה זרה להרבה רוכבי אופניים מתחילים. היא נובעת מהמבט שלנו..... כאשר יש גירוי מולנו אנו נוטים באופן אינסטינקטיבי "להינעל" עליו במבט ועל כן אנו מגיעים אליו.

במקרים בהם חוסמים את דרככם גירויים ו/או עצמים למינם, יש למקד את המבט ככל הניתן על השטח הפנוי לרכיבה. כמובן שנראה בזווית ראייתנו את הגירויים סביב אך אם נתמקד בשטח הפנוי ומבטנו יופנה לשם, אנו נמשיך ברכיבה באופן חלק.

לרוכבים רבים התנסות זו מול רוכבים והולכי רגל מלחיצה מאד ובעת לחץ כל תהליך קבלת ההחלטות לוקה בחוסר וחוזרים לתגובות הגנתיות אוטומטיות אשר דווקא אינם עולים בקנה אחד עם מיומנויות הרכיבה ופוגעים בה.

2 מה לעשות כאשר רוכבים מולנו - כאשר נתקלים ברוכבים מולנו ישנה נורמה בפארקים להיצמד לימין ככל האפשר והרוכב הבא מולנו נצמד לימין שלו ככל האפשר ( צד שמאל שלנו ). כמובן כפי שבכביש לא כולם מצייתים לחוקים, כך גם בפארקים ישנם רוכבים שלא יזוזו מנתיבכם ויבואו מולכם. במקרים מעין אלו ניתן לכוון את נסיעתנו לצד שמאל שלנו, כך שאנו נרכב בנתיבו למעשה. במידה וישנם מולכם או לפניכם הולכי רגל ואינכם בטוחים בשליטתכם באופניים, ניתן לעצור, להוריד רגל ולהתחיל לרכב מהתחלה לאחר שיחלפו על פניכם.

3. כאשר מגיעים לפניה במהירות, יש להפסיק לפדל, להאט את האופניים למהירות נמוכה, לפני הפניה לשחרר את הבלם ולחזור לפדל. כמו ברכב- מאטים לפני הפנייה ומאיצים בתוכה. כך נישאר בשליטה ולא ניזרק הצידה או נמשיך ישר, תוצאה המתרחשת כאשר פונים במהירות גבוהה

אין ללחוץ על הבלם בתוך הפניה – יכול לגרום לנפילה.

 

4. בלמים – אקסיומה – בולם יד ימין בולם את הגלגל האחורי, בולם יד שמאל בולם את הגלגל הקדמי. בזמן עצירה ו/או האטה, מומלץ לסחוט בעדינות את שני בלמי היד עד לעצירה או להאטה הרצויה.

במידה והנכם בעלי סטרס גבוה המלווה בתגובות מהירות וקיצוניות, רצוי בתחילה להשתמש אך ורק בבולם הגלגל האחורי ( ידית בולם ימנית ) מכיוון שבמידה ותלחצו על הבולם השמאלי בחוזקה ובמהירות, הגלגל הקדמי יינעל ואתם תעופו לכם באוויר מעל האופניים בגלגול לפנים....

5. התאמת האופניים – א) האופניים צריכות לאפשר לתלמיד (מבוגר) להגיע לפחות עם חצי כף רגל לקרקע כאשר הוא יושב על הכיסא. ב) הידיים צריכות להגיע לכידון כשהן מתוחות או קרובות לכך. ג) כף היד צריכה להגיע לידית הבולם כאשר היא נשארת אחוזה בידית הכידון ולא צריכה לשחרר את האחיזה ע"מ לעצור. ד) האוכף- מושב באופניים צריך להיות נח לכם, ניתן להחליפו לרחב יותר במידה שלא נח.
גם לאחר שלמדתם לרכב על האופניים עדיין יש ללמוד דברים נוספים. חשוב לשלוט במיומנויות הבלימה שהוזכרו במקצת בטיפים שלעיל, כניסה לצומת, ירידה מהמדרכה ועוד, כל זאת על מנת לצבור בטחון ולהרחיב את מיומנויות הרכיבה.

 

 

 

 

 

אז באיזה גיל אפשר את התרגיל ?

בכול גיל ניתן ללמוד על אופניים גם כאלו שבחיים לא ישבו על האופניים. כל עוד המתלמד מעוניין לרכוב והוא יכול ללכת בכוחות עצמו, זה אומר שהוא גם יכול לרכוב בכוחות עצמו – "כל אחד יכול לרכוב
מקום – כאמור, רצוי להתחיל את הלמידה במקום רחב כמגרש ולא בשביל צר

ליהנות מהרכיבה, לחשוב ממקום של הנאה ולא ממקום של ספורט, לא בוער שום דבר לא צריך לנצח העיקר להגיע.

כמו בפעולות היוםיומיות שלנו, לא לחשוב על הפעולה עצמה אלא לחשוב על כל נושא שבעולם העיקר לא לחשוב על רכיבה על אופניים.

אז..... קדימה לדרך !  J

בברכת הצלחה ורכיבה מהנה

ביה"ס ללימוד רכיבה על אופניים של יוסי קט

 

יוסי קט


ביה"ס ללימוד רכיבה על אופניים / "כל אחד יכול לרכוב"


משרד # 03-5405473


מייל # info@yossi-kat.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב