דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אתרי חדשות באינטרנט - מבזקי ידיעות מיותרות כמדף להצגת פרסומות 

מאת    [ 18/07/2007 ]

מילים במאמר: 836   [ נצפה 3803 פעמים ]

מאת רמי יצהר

לפחות במהלך שלושה ימים רצופים בראשית חודש יוני 2007 הופיעה כל פעם מחדש במבזק המתגלגל של אחד מאתרי החדשות הפופולאריים באינטרנט בישראל הידיעה שכותרתה היתה: "מפלס הכנרת לא השתנה אתמול". מדובר בידיעה מוזרה עד תמוהה. ידיעות כאלה מתפרסמות בתקופת החורף בעת שמשקעים רבים זורמים לאגם הצפוני, שהוא גם מקור נהר הירדן.

נכון שנוכח ירידת המפלס בשנים האחרונות בשל שינויי מזג האוויר, שלא פסחו גם על לבנון סוריה וצפון ישראל, היה לישוע הנוצרי הרבה יותר קל להלך על מימי הירדן אילו נקלע אלינו היום, ובכל זאת מדובר בפרסום מיותר כיוון שאחרי החורף ברור לכל שהמפלס אינו צפוי עוד לשינויים במשך חודשים רבים. פרסום ידיעה כזו לעולם לא היה עובר באותו מועד את סף מקלדת העריכה בשום עיתון במהדורה המודפסת שלו ובוודאי שלא מהדורת חדשות ברדיו או בטלוויזיה.

צריך להדגיש כי אין המדובר בטעות מקרית של פרסום מיותר, אלא בתופעה אופיינית למרבית אתרי החדשות בישראל. כך קורה שבשנתיים האחרונות המאפיין המובהק ביותר של מבזקי החדשות בישראל הוא גודש אינסופי של ידיעות קצרצרות חסרות כל חשיבות ונעדרות עניין לציבור. אם בעבר מילא המבזק את תפקיד פרסום תקציר המסר המיידי של התרחשויות דרמטיות בעת התרחשותן בעיקר במדינה עתירת חדשות כישראל, הרי שבהדרגה נבלעים הנושאים החשובים בין בליל מבזקי הסרק.

אם בעבר היה לוח המבזקים במת חירום לסקירה קצרצרה של החדשות האחרונות והכנה לכתבות מלאות על נושאים חשובים, הרי שבאחרונה עושה רושם שתיבת המבזקים היא "פח הזבל החדש של האינטרנט". תפקיד "שומר הסף" שממלא העורך בכל כלי תקשורת אחר נסוג באתרי החדשות בישראל עד לתהומות שלא נודעו מעולם בעבר. ידיעות שמעולם לא הגיעו כלל לידיעתם של כתבים ועורכי חדשות ברמה הארצית מציפים את המבזקים בפרץ משונה שהיה מבייש אפילו את אחרון המקומונים.

בעת כתיבת מאמר זה הופיע באותו אתר של עיתון יומי נפוץ מאוד הידיעה הזו:


שריפה פרצה במושב אחיעזר שבשפלה; אין נפגעים


פורסם: 18.07.07, 11:51



שריפה משתוללת במושב אחיעזר הסמוך לשוהם. איש לא נפגע, אולם נזק רב נגרם לשני מחסנים במקום. שלושה צוותי כיבוי מתחנת איילון פועלים לכיבוי האש.



(אלי סניור)


זו כל הידיעה ובהמשך היום לא נמסרו עוד פרטים. כלומר, אפילו כסגירת מעגל בסיסית הנלמדת ככלל בסיסי בכל קורס לתקשורת, שגה העורך. מבחינת צרכן התקשורת, האש הזו לא כובתה מעולם, שכן בשום כלי תקשורת אחר בישראל לא תתפרסם ידיעה זו או הפולו-אפ שלה. וכך יוותר הגולש כוסס ציפורניים לנצח ותוהה בינו לבין עצמו מה לכל הרוחות עלה בגורלה של הדליקה ההיא, במושב ההוא, שאף אחד לא ממש יודע היכן הוא ממוקם.

מבזקי הסרק האלה ועשרות רבות שכמותם המתפרסמים בכל יממה באתרי החדשות יכולים אמנם, בנסיבות מסויימות, למלא פונקציה חברתית של רצון לדעת, אך אין בכך אלא כדי לעניין בעלי יצר מציצנות מפותח למדי או מי שעיתותיו בידיו והוא מוכן שיבלבלו את מוחו בשטויות מיותרות. לגבי היתר, הבעיה העיקרית היא שהידיעות מסוג זה דוחקות מן הסקרולר המתגלגל, שכמות הידיעות המופיעות בו בעמוד הראשי מוגבלות לשש עד שמונה ידיעות, את החדשות החשובות באמת ומותירות לעיתים קרובות את צרכן התקשורת בתחושה שמרוב עצים אין רואים את היער. התמונה המלאה נדחית מפני שטף פרטים בלתי רלבנטיים. האתר אמנם מצטייר כפעלתן ועדכני אבל התכנים שוליים ולעיתים קרובות משעממים את גולשי האתר ואפילו אינם ראויים להיטמע בזיכרון לטווח קצר.

לשיטפון הזה יש כמה סיבות, חלקן כלכליות. כבר עמדנו על כך שהאתר מבקש להיראות מתעדכן כל העת ובהיעדר חדשות אמיתיות הוא דוחף לסקרולר מה שיש. גם העורך התורן, המועסק בדרך כלל על פי שעות, רוצה להוכיח בעיקר למערכת שבה הוא פועל, חי, קיים ובועט במשמרת שלו. את העורך הזה מעניינים פחות סבלותיהם של הגולשים המשועממים מהמבזקים חסרי העניין והוא מונע הרבה יותר מהרצון להוכיח לעורך שמעליו שהוא יודע לתמצת ולהעלות לאוויר ידיעות. אם התוכן לא מעניין את בעל הבית, אז מדוע שיעניין אותו.

גם הכתבים, חלקם משולמים על פי תוצאות, כלומר על פי ידיעות העולות לרשת, מתומרצים כספית כתוצאה מן השיטה, ולכן הם ממהרים להעביר למערכת כל בדל מידע שקיבלו בביפר. ואם הכתבים לענייני משטרה והכתבים האזוריים מעבירים בכזו שקדנות, הרי שספקי המידע ובעיקר דוברי כבאות, משטרה ודומיהם דוחפים חדשות שאפילו היומנאי בתחנה מפהק בעת שהוא רושם אותם. המכנה המשותף הוא חוסר כל עניין לציבור במשמעותו החדשותית-תקשורתית.בשריפה הזאת במושב ההוא יכולים להיות מעוניינים לכל היותר בעל המחסן הזעיר וסוכן הביטוח שלו.

העידוד שבשתיקה מצד העורכים הבכירים באתרי החדשות לתופעה המביכה אינה נובעת מבורות מקצועית או מהזנחה אלא משיקולים כספיים: כל לחיצה על מבזק מצד הגולש מובילה לעוד דף נצפה, שמשמעותו עוד כסף מפרסומות. כיוון שהאתרים חיים מהפרסום, הרי שדפים נצפים הם עבורו מה שהרייטינג הוא עבור הטלוויזיה ומספר המינויים והקונים עבור העיתון. הבה נאמר את האמת: ידיעות הסרק באינטרנט הן המדף שעליו מונח הבאנר, הלינק הממומן והלקוח הפוטנציאלי הבא. אשר על כן מבזקי האין-חדשות הם קודם כל, ובאחרונה כמעט אך ורק קופה רושמת של בעלי האתרים, שבאמצעותם הם מדפנים את קופתם ההולכת ומתמלאת על חשבון תקציבי הפרסום המידלדלים בעיתונות המודפסת.

לכן, בכל פעם שאתם קוראים את המבזק השטותי, אתם מזמינים את האתר להעלות לאוויר חדשות עוד יותר מטופשות. זיכרו את זה בטרם תלחצו בפעם הבאה על ידיעה המדווחת על עץ שנפל בגן ילדים המעלה חורון עילית. לא היו נפגעים - חוץ מכם.

המאמר הוא חלק מנושא הנבחן בעבודת הדוקטורט של המחבר, רמי יצהר, העורך הראשי של האתר "עניין מרכזי", העבודה חוקרת היבטים שונים של החדשות באתרי אינטרנט בישראל. מאמרים נוספים יפורסמו בקרוב.
רמי יצהר, דוקטורנט לתקשורת באוניברסיטת Anglia Ruskin University הבריטית בקיימברידג' ובצ'אמספורד. בנוסף הוא העורך הראשי של אתר החדשות "עניין מרכזי", שדר בגלי צה"ל ועוסק בתחומי תקשורת נוספים.

במסגרת מחקריו, רמי יצהר מצרף סטודנטים ואנשי תקשורת לקבוצות מיקוד ומפיץ את התוצאות לגורמים שונים ללא תמורה. המעוניינים יכולים להצטרף. ניתן ליצור קשר גם באמצעות האתר "עניין מרכזי" בכתובת nil.co.il
וכן במייל ישיר: rami33@gmail.com
"עניין מרכזי" גם בכתובת http://news-israel.net



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב