דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד נעזרים במוזיאון בכדי להעביר חוויה לימודית מהנה ובלתי נשכחת? 

מאת    [ 30/01/2011 ]

מילים במאמר: 395   [ נצפה 2764 פעמים ]

חינוך מוזיאוני –  למידה חוויתית.

תהליך הלמידה האפקטיבי ביותר אינו מושג בהרצאה פרונטאלית בכיתת הלימוד, אלא דווקא על ידי מעורבותו הישירה של הילד בדרך של התנסות פעילה בחומרים הנלמדים. סביבת למידה מוזיאונית היא בעלת פוטנציאל לימודי אקטיבי, חוויתי ומאתגר, כיון שהיא מאפשרת התנסות חוץ כיתתית בסביבה לימודית אותנטית.  המוצגים בתערוכות מקרבים את הלומדים אל החומרים הנלמדים בדרך בלתי אמצעית, יוצרים מפגש ביניהם ומצמצמים את הפער בין הלימודים התיאורטיים לעולם האמיתי.  האינטראקציה בין התלמידים למוצגים מעוררת את חוש התהייה, ההתרגשות והסקרנות של התלמידים ואף נותנת להם הזדמנות להגיב על מה שהם רואים, תחילה מילולית על ידי שאלת שאלות והעלאת השערות ואחר גם באופן מעשי, בהתנסות פעילה בסדנא או פעילות יוצרת אחרת, שעיקרה להביא את התלמיד לערוך תגליות אישיות ומשמעותיות שיאפשרו "דו-שיח בין הפרט והמוצג" (Cameron, 1968).
למוזיאון נחום גוטמן לאמנות שילוב מנצח.  בעוד המוזיאון מפגיש את התלמיד עם עולמו של הסופר והמאייר נחום גוטמן, הוא גם מחייה תקופה היסטורית שלמה, שכן אמנותו וסיפור חייו של גוטמן שזורים בתולדות ארץ ישראל וראשיתה של העיר העברית הראשונה.
עצם הביקור במוזיאון מהווה חידוש ויציאה מהשגרה ומעורר התעניינות ולמידה.  המוזיאון ממוקם בבית הסופרים ההיסטורי של תל אביב, בלב ליבה של נוה צדק, השכונה היהודית הראשונה שנבנתה מחוץ ליפו.  בנין המוזיאון המשוחזר והחללים המיוחדים בהם מוצגים התערוכות פונים אל החוש האסתטי של התלמיד ומכינים אותו לחוויה שונה מאלו אליהן הורגל.  חווית הביקור במוזיאון דורשת סוג של התבוננות, ריכוז וסבלנות. "דרך העושר והשפע הגלום במוזיאון לאמנות, אנו מבקשים תחילה לפתוח מקום פנימי של סקרנות והתבוננות בנפשו של המבקר.  החשיפה הראשונה למוצגים היא חושית – לצבע, צורה ואור.  מאלו צומח סיפור ומאלו הסקרנות והנכונות להכיל, להעמיק, להסתקרן, ללמוד ולבסוף גם להתנסות".
מוזיאון גוטמן מספק לתלמיד חוויה אותנטית של התבוננות מקרוב בעבודות אמנות מקוריות ומעודד תגובות ושיח של התלמיד.  המוזיאון משמש גם במה לאמנים עכשיויים, שיצירתם מתקשרת ומנהלת דיאלוג עם עבודותיו של גוטמן. "תפישת ההכוונה של ההדרכה במוזיאון בבסיסה היא לפתוח חלון לכיווני מחשבה נוספים ולתפישה של מהות היצירה האמנותית.  מכאן ואילך ניתן לפרוש כנף ולהרחיב את הלמידה לתכנים רבים ומגוונים אליהם יוצאים מתוך עבודת האמנות" (צוות מחלקת החינוך).
בנוסף להתבוננות בעזרת שיחה ומשחק, ההדרכה נכונה כוללת גם סדנת יצירה קצרה, המאפשרת הפנמת הנצפה ותגובה אישית של התלמיד.  רצוי לשלב ולהשלים את הסיור בתערוכות עם סיור מודרך בשכונת נוה צדק, בעקבותיו של נחום גוטמן.  הסיור בין סמטאות השכונה המופיעות בציוריו של גוטמן, מלמד באופן בלתי אמצעי את ההיסטוריה של היישוב היהודי מחוץ ליפו, מהקמת נוה צדק ושכונותיה ועד להקמת "אחוזת בית", היא תל אביב.

 מוזיאון נחום גוטמן לאמנות www.gutmanmuseum.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב