דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


12 צעדים כתוכנית רוחנית גם לדתיים 

מאת    [ 30/01/2011 ]

מילים במאמר: 692   [ נצפה 3211 פעמים ]

 12 הצעדים  -  תוכנית רוחנית גם לדתיים

הרב איתן אקשטיין

הקדמה:

"חברי ישב לפני והצהיר חד וחלק שאלוקים עשה עבורו מה שהוא לא יכל היה לעשות בשביל עצמו. רצונו האנושי ניכשל, רופאים קבעו שהוא בלתי ניתן לריפוי.

...ואז משהו הרים אותו מארץ המתים...

חברי הבטיח שאם אעשה זאת אכנס ליחסים חדשים עם הבורא שלי... האמונה בכוח האלוקים, פלוס נכונות מספקת, כנות וענווה לקיים ולשמור את סדר הדברים החדש, אלו היו הדברים החיוניים שנדרשו ממני.

...ברגע שקיבלתי אותם במלואם, התוצאה הייתה מחשמלת,הייתה תחושת ניצחון מלווה בשקט כמו שלא ידעתי מעודי... הרגשתי שמרימים אותי. אלוקים מופיע אצל רוב בני האדם בהדרגה אבל ההשפעה שלו עלי הייתה פתאומית ועזה. לרגע נבהלתי וקראתי לחברי הרופא לשאול אם הייתי עדיין שפוי בדעתי, הוא הקשיב בפליאה כשדיברתי, לבסוף הניד בראשו ואמר: "קרה לך משהו שאיני מבינו אבל כדאי לך להיצמד אליו" (מתוך סיפורו של ביל, הספר הגדול).

תוכנית 12 הצעדים נוצרה לראשונה בארגון איי.איי. וממנו עברה לארגונים רבים אחרים (N.A,G.A,O.A,S.A,ועוד). המפגש בין שני אלכוהוליסטים ביל וילסון וד"ר בוב סמית שני המייסדים השותפים של איי.איי. התקיים ב-1935 בארצות הברית...ביל עצמו התנקה מהאלכוהוליזם תוך כדי שעבר חוויה של התעוררות רוחנית, הרקע לחוויה שעבר הוא המלצה של חבר, אלכוהוליסט אחר, בשם אבי (EBBI) לפנות בבקשת עזרה לאלוקים, ביל עשה כך וזכה להקלה תוך כדי התעוררות רוחנית מיידית, עד יום מותו ב-1971 הוא לא שתה יותר. במסר שהוא העביר לאחר מכן לחבריו האלכוהוליסטים הוא הדגיש את היסוד הרוחני בהחלמה וגם כתב אותו בספר הגדול של האיי.איי.

בהתאמה לכך תוכנית 12 הצעדים היא תוכנית רוחנית המכוונת את הצועדים בה לדרך חיים רוחנית ולהתעוררות רוחנית, כל אחד בקצב שלו (מתוך מדריך לעבודת 12 הצעדים רונאל הופמן, יעקב 2003).

ללא ספק הארה רוחנית לאדם חילוני, אדם שלא חונך להאמין בכח גדול ממנו- באלוקים, היא חוויה מיוחדת במידה.

חוויה כזו בכוחה לסייע למכור להשתלט על התמכרותו.

אולם אדם מאמין, אדם דתי הנפגש עם אלוקיו יום יום מרגע פוקחו את עיניו בבוקר בתפילת מודה אני לפניך... בשלוש תפילות קבועות, ב-100 ברכות, בלימוד תורה ובעשיית חסד, מה תחדש לו התוכנית הרוחנית של 12 הצעדים. ניתן לשאול את אותה שאלה בכיוון שונה. אם אכן מטרת הצעדים לגרום לאדם להארה רוחנית, להרחיקו מהריכוז העצמי שלו, לתת לו דרך של עשייה יום יומית כפתרון לבעיית ההתמכרות שלו, מדוע יש כל כך הרבה מכורים מאמינים שומרי תורה ומצוות הצועדים בשביל זה הרבה שנים וזה לא עוזר להם?

שמעון הגיע לפגישה איתי ברטורנו מלווה בבנו, קצין צעיר במדים.

אשתו של שמעון לא הצטרפה לפגישה, היא כבר לא האמינה בכלום. אמונתה ביכולת בעלה להיפתר מבעיית השתייה שלו טבעה מזמן באותו אלכוהול.

"אני כאן בגלל אשתי" הצהיר שמעון מייד, "היא איימה עלי בגט והפעם זה נראה די רציני כי היא גם הציגה לי זימון מבית הדין הרבני". הופתעתי ממהלכה הנועז של אישה זו (שעשתה בדיוק את מה שאמרתי לה לעשות...).

שמעון, המשמש שנים כמורה לתנ"ך ובעל סמיכה לרבנות, אדם חביב ובר אוריין החל לפזר דברי תורה, משלים וסיפורים.  לא האפטרשייב החזק שנדף ממנו ולא סוכריית המנטה שבפיו הצליחו לטשטש את העובדה שהיהודי השמח וטוב הלב שתוי כמעט עד דלא ידע...

חודשיים מאוחר יותר כאשר הוא היה כבר נקי מעל 30 יום ישבנו ושוחחנו בכובד ראש. "איך תוכנית הצעדים תעזור לי?" שאל "מה יש לה לחדש לי?" "המדריך שמעביר לנו את סדנת הצעדים מזכיר לי את התלמידים שלי בתחילת דרכם בישיבה, כשהם פתאום מגלים את אלוקים, אני חייתי איתו 50 שנה, התפללתי אליו, צעקתי אליו, צחקתי אליו, הוא ליווה אותי לכל מקום שהלכתי, הייתי כל כך קרוב אליו, שאפילו הייתי שותה אצלו בבית... בבית הכנסת עשיתי 100 ברכות ביום רק על וודקה..."

אלי הופנה אלי ע"י המשגיח שלו מהישיבה. סודו הגדול מלווה אותו למעלה מ-15 שנים, אלי מאונן כ-5 פעמים ביום באופן בלתי נשלט, הוא סובל מזה...הוא ניסה הכל...לימוד מוסר...צומות, תפילות, פניה לגדולי תורה, כלום לא עזר. כולם אמרו לו שאחרי החתונה זה יעבור, זה לא קרה! "אני בעל עבירה", התייפח אלי בחדרי, "אני לא מבין, הרי יש הבטחה מפורשת ש"המאור שבתורה יחזירו למוטב", למה כל העולם הרוחני שלי לא עוזר לי להתגבר על היצר הרע הזה?"

ברטורנו טופלו עד היום החל משנת 1990 מאות מכורים, מעל ממחציתם הם מהמגזר הדתי. מכורים לסמים, לאלכוהול, להימורים, למין ולהפרעות אכילה. כ-70% מהם לאחר הטיפול עלו על דרך חדשה, דרך רוחנית שהם לא הכירו.

ההתמכרות- מחלה או יצר הרע?

על זה תקראו במאמר הבא בעז"ה

איתן אקשטיין מנכ"ל רטורנו- מרכז גמילה להתמכרויות והעצמה אישית www.retorno.org.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב