דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הפתרון הלא נכון למצוקה וכאב- התמכרות ובריחה 

מאת    [ 26/01/2011 ]

מילים במאמר: 382   [ נצפה 3396 פעמים ]


"התמכרות" מתייחסת לתיאור מצב, שבו חייו של אדם מתנהלים בהשפעת הסם, סם הוא חומר המשנה מצב תודעה, כאשר הסמים מחולקים למספר קבוצות. אלכוהוליים, הלוציגניים, סמים מעוררים, סמי הרגעה וסמים נרקוטיים. ההשקפה המדעית לגבי הקשר בין השימוש בסמים לבין ההתמכרות אליהם היא, שהסמים דוחפים את המשתמשים בהם לפתח תלות, כלומר מעוררים דחף כפייתי לשוב ולהשתמש בסם, עד לאובדן מוחלט של שליטה על מהלך החיים (עמרם 1996). השקפה מדעית זו שמה דגש רב על התהליכים הביו-כימיים המתרחשים במוח, בעקבות השימוש בסמים.

על פי השקפה זו, לחץ חברתי, סקרנות, צורך למילוי ריק אקזיסטנציאלי וכו' הם טריגרים המפגישים את האדם עם החומר הממכר. מכאן ואילך, הסיבה שחלק מהמשתמשים הספוראדיים יהפכו למכורים, קשור במנגנונים ביו-כימיים שיש להם גם שורשים גנטיים, אצל חלק מהמשתמשים הסם גורם להתמכרות.

לעומת השקפה זו, הפילוסופיה הטיפולית של רטורנו נשענת על התפיסה, שההתמכרות לסמים, אלכוהול, מין, הימורים, הפרעות אכילה וכו' אינה "הבעיה" אלא "הפתרון" הלא נכון לאיזושהי מצוקה-כאב, שהאדם נושא בתוכו ולא תמיד, מהתקופה העכשווית. קוהוט (בתוך סמרס, 1998) טוען לדוגמא, כי תגובות בלתי מתאימות, כגון הזנחה, דחייה, אי הבנה וחוסר אמפטיה יוצרות פגיעה חמורה בהתפתחות העצמי וגורמת לילד המתבגר, לחפש תחליפים וניחומים בסמים המרגיעים חרדה ורגשות של חוסר אונים וחוסר ביטחון.

על פי תפיסה זו, האדם נפגש עם עולם ההתמכרויות, דרך טריגרים שהזכרנו לעיל, אך לחלק מהמשתמשים, ההתמכרות מתלבשת כמו "כפפה על היד" ונותנת פיתרון-קסם למצוקה רגשית.

שלטון ובוני (בתוך סמרס, 1998) מוסיפים, כי המכורים צריכים לחוות את עצמם מבחינה פיסית, ע"מ לחוש שהם חיים, יש צורך בגירויים חזקים, כדי לגרות את "העצמי המת", לעיתים, מפתחים המכורים התנהגויות הנראות כמזוכיסטיות, הבאות לענות על צורך חזק בגירוי, אפילו כאשר זה מביא לכאב. כאב זה, בא כנגד הרגשת החידלון והריקנות. ההרגשות המוגזמים והמוקצנים באים גם כדי להגן על המכורים, מעימות עם תחושת החסך הרגשי ו"העצמי השבור".

זכורני, כאשר שאלתי פעם את אחת המטופלות שלנו, מדוע יש לה הרבה חתכים וכוויות של סיגריות בגב היד שלה, היא ענתה לי: "רבי, אני לא חותכת בשביל להתאבד, אני פשוט לא רוצה להרגיש את הכאב שלי בנשמה, זה כמו שאם יש לך עקיצת יתוש שמשגעת לך את השכל, אתה מגרד אותה עד זוב דם כדי שהכאב יטשטש את העקצוץ"

איתן אקשטיין
מנכ"ל רטורנו- מרכז גמילה להתמכרויות והעצמה אישית
www.retorno.org.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב