דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


סוגי הלוואה 

מאת    [ 26/01/2011 ]

מילים במאמר: 588   [ נצפה 1959 פעמים ]

סוגי הלוואה

 

מעולם לא הבנתי כמה אני משלם בעבור הכסף אותו אני לווה. תמיד היה גורם כלשהו ששינה את גובה ההלוואה ואת ההחזרים החודשיים שלי. בשלב מסוים זה הכעיס אותי. חשתי שאני חייב להבין מהיכן נובעים השינויים האלו. הרי לא ייתכן שלא אדע על מה אני משלם וכמה אני משלם. התחלתי לבדוק את ענייני הריבית, המדד וכיצד כל אחד מגורמים אלו משפיע על ההלוואה שלקחתי. ברגע שהבנתי את המאפיינים של כל אחד מאלה, הכול כבר היה ברור יותר. קשה להתנהל מבחינה כלכלית כשיש הלוואה שמרכיביה אינם מובנים.

אם כן, הייתי חייב לצמצם את אי-הוודאות הזו בכל הנוגע ל"גורמים מתערבים" המשפיעים על חיי ההלוואה שלי. למדתי, חקרתי ולבסוף הבנתי שאי הוודאות שלי בנוגע למחיר הכסף אותו אני משלם בעבור ההלוואה תישאר כנראה לעולם,  ניתן אמנם לצמצמה, אך לא לחסלה. ניתן לצמצם את אי הוודאות בכך שנבין את מאפייני הריבית וכל גורם אחר המשפיע לנו על עלות ההלוואה.

 

אי-ודאות בקבלת ההלוואה

הלוואה לוקחים למטרות שונות ובמצבים שונים וכמעט כל אחד מאתנו נזקק לה. מלבד הלוואה אחת הנקראת "הלוואה בריבית קבועה לא צמודה", לכל ההלוואות יש מכנה משותף והוא, אי-ודאות בנוגע לעלותן.

ההצמדה למדד המחירים לצרכן והשינויים בריבית ובשערי המט"ח משפיעים על "מחיר הכסף" של ההלוואה לכל אורך תקופת ההלוואה. ככל שסכום ההלוואה גבוה יותר ותקופת ההלוואה ארוכה יותר, כך השינויים ישפיעו יותר על ההלוואה.

השינויים החלים על ההלוואה נגזרים ממצב המשק ונובעים מהשינויים בגובה הריבית, עלייה במדד המחירים לצרכן והשינויים במט"ח.

בכל מצב בו נמצא המשק הן בתקופות הטובות והן בטובות פחות, מטרתו של הבנק היא לשמור על ערך הכסף שהלווה במהלך תקופת ההלוואה לפי תנודות השוק. זאת אומרת, הבנק מעוניין שערך השקל כפי שהוא היום לא ישתנה עד תום תקופת ההלוואה. הצמדות לתנודות השוק, למדיניות גיוס האשראי ולמדיניות המוניטארית של בנק ישראל, מבטיחים כמעט בוודאות שמירה על ערך הכסף.

השינויים בעלות ההלוואה הם נגזרות של מסלולי ההלוואה השונים אשר בחרנו, זאת אומרת, הלוואת פריים תושפע מריבית בנק ישראל, הלוואות צמודות מדד מיכולת הצריכה שלנו, הלוואות מט"ח מריבית הלייבור ועוד. לכן מוטל עלינו ללמוד את הגורמים המשפיעים על ההלוואה שקיבלנו ולהכיר את מאפייניהם. כך נסיק את המסקנות המתבקשות ונדע לתכנן את ההלוואה טוב יותר להווה ולעתיד.

 

כעת אציג את סוגי ההלוואה ואת הגורם העיקרי היכול להשפיע על כל הלוואה והלוואה:

1. הלוואה צמודה - הלוואה בריבית קבועה צמודה למדד המחירים לצרכן. השינוי המתחולל בהלוואה זו הוא השינוי במדד המחירים לצרכן. השינוי במדד משפיע על קרן ההלוואה. ככל שהמדד יעלה יותר, כך תעלה קרן ההלוואה באופן יחסי. הריבית נשארת קבועה לאורך כל תקופת ההלוואה.

2. הלוואה לא צמודה

א. הלוואה מסוג פריים היא הלוואה לא צמודה למדד, והמשתנה בהלוואה זו הוא הריבית עצמה. הריבית משתנה ביחס שווה לשינוי בריבית בנק ישראל.

ב. הלוואה בריבית קבועה לא צמודה למדד - הלוואה זו הינה ההלוואה היחידה מסוגה אשר אנו יודעים מראש את עלותה הכוללת ומהם ההחזרים החודשיים בכל זמן נתון. הסיבה היא, שאין כל גורם היכול לשנות את נתוני ההלוואה.

 

3. הלוואה שהשינויים עליה הם במדד ובריבית:

א. הלוואה משתנה צמודת מדד - בהלוואה זו יש שני גורמים המשפיעים על החזר ההלוואה. האחד, שינוי במדד המחירים לצרכן. השני, שינויי הריבית בכל תקופה על-פי חוזה ההלוואה.

ב. הלוואת מטבע חוץ -  בהלוואה זו השינויים שמתחוללים על ההלוואה הם:

* שינוי בשער המטבע. כששער המט"ח יעלה, תעלה יתרת הקרן ולהפך (יש לבדוק את התקנון בחוזה ההלוואה בעניין ירידת שער מטבע החוץ).

* שינוי בגובה הריבית בכל שלושה או שישה חודשים על-פי חוזה ההלוואה. הריבית היא ריבית הלייבור שנשלם על הלוואת מט"ח.

 

 

 

מרדכי שמואלביץ אסטרטג מומחה למשכנתאות, יועץ משכנתאות מומחה ומחבר הספר "סוד המשכנתאות הגדול" ? התנהלות נכונה ומקצועית בהלוואת המשכנתא.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב