דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עידן הזמיש (Agile) ? הגיע הזמן להשתנות ומהר... או שנעלם 

מאת    [ 16/07/2007 ]

מילים במאמר: 902   [ נצפה 3183 פעמים ]

עידן ה"זמיש" (Agile) - הגיע הזמן להשתנות ומהר... או שנעלם

"המשתמש שוב שינה את דעתו", "הם לא מחזירים לנו תשובה ואישור על מסמך האפיון", "הם טוענים שעכשיו סדר העדיפויות השתנה", "הם לא יודעים מה הם רוצים מעצמם" - אלה רק חלק מהתלונות והטענות שאתה שומע פעמים רבות מתוך מחלקות ה- IT כחלק מהתלונה הקבועה שלנו על המשתמשים והנהלה.

בפועל, אנחנו שונאים שינויים והיינו מעדיפים בעולם אידיאלי לבצע תהליך מסודר של הגדרת דרישות (מעמיק ככל שצריך) ולאחר הגדרת דרישות מושלמת לעבור לתהליך הפיתוח של המערכת על בסיס אותם דרישות. העולם העסקי והארגוני לא יכול לאפשר לנו את הלוקסוס ואנשי יחידות ה- IT חייבים לשנות את התפיסות הישנות המדברות על תהליכים מסודרים שיטתיים, ברורים וידועים מראש כחלק מתהליך הגדרת דרישות המחשוב.

אנחנו נמצאים כיום בעידן ה- AGILE ואנחנו חייבים להתאים את תהליכי הפיתוח שלנו וכל צורת הדיאלוג שלנו עם הארגון ל"עידן ה- AGILE". במסגרת המאמר ננסה להגדיר למה מתכוון המשורר כאשר אומרים עידן ה- AGILE ואיך אנחנו צריכים להיערך ברמת צורת ומימוש תהליכי הפיתוח של מערכות המידע בארגון.

עידן ה- AGILE משמע מציאות שמשתנה באופן קבוע ובקצב מהיר. ארגונים שירצו לשרוד ועל אחת כמה וכמה להוביל בשווקים שלהם, יהיו חייבים להשתנות ולהפוך לארגון זריזים וגמישים (או בקיצור "זמיש"). ארגונים חייבים ללמוד לזוז מהר, לקבל דברים בקלות, להתחייב מאוחר, להיות מודעים כל הזמן לסביבה ולמה שקורה, להגיב לשינויים (ולא לנסות לשנות אותם או למנוע אותם) ובקיצור להיות טובים בלעקוב אחרי מטרה נעה להתקדם, להשתלב ולבצע התאמה לסביבה החיצונית והפנימית.

המציאות המשתנה בקצב נובעת מהעלייה בתחרותיות כתוצאה מהמגמות של גלובליזציה ולא פחות חשוב, כתוצאה מהתפתחות והשתנות הרגולציה בצורה מהירה הרבה יותר מהעבר. יש לשים לב שבמציאות של עידן ה- AGILE כבר לא מדברים על תוכניות חמש או שלוש שנתיות, וקצבי השינוי באים לידי ביטוי בקצבים של חודשים ספורים. לאור השינויים במציאות העסקית והארגונית, גם יחידת ה - IT חייבת לשנות ולהשתנות בשלושה רבדים: ברובד התפיסה והגישה, ברמת המתודולוגיה וברמה הטכנולוגית.

ברובד התפיסה והגישה של יחידת ה- IT אנחנו צריכים לשנות את התפיסה וההתייחסות שלנו לשינויים. בעוד שבעבר נלחמנו בשינויים וניסינו למצוא טכניקות ומתודולוגיות שימנעו ויורידו את כמות השינויים, אנחנו צריכים להתייחס לשינויים לא רק כהנחת עבודה ועובדה קיימת, אלא כדבר חיובי שמניע את תהליך הפיתוח של המערכת לכיוונים הנכונים. יש לנסות ולחנך את כל יחידות ה - IT לא להתעצבן משינויים, לקבל את השינויים בצורה חיובית וקלה ולא לייצר נוקשות פונקציונאלית בדיונים שלנו עם הלקוחות.

יש להשקיע ברובד הפסיכולוגי של התגובות והרגשות של אנשי יחידת ה- IT מכיוון שפעמים רבות הכישלון במערכת היחסים שלנו עם הארגון נובע מיחסי האנוש ומהתגובות שלנו לבקשות של המשתמשים. תדמית "דובי לא לא" שנדבקה לאנשי ה- IT ולמנתחי המערכות נובעת בדיוק מהגישה "השלילית" שאנחנו מפגינים על כל בקשה לשינוי שחורגת מהמסלול שטווינו בתחילת התהליך. גישה חיובית לשינוי ברמת היחס והתייחסות יכולה לשנות את כל מרקם היחסים שלנו עם הארגון ולייצר תשתית של אמון וחשיבה בונה בתהליכי העבודה. חשוב להדגיש שהתפיסה שלנו צריכה להיות כזאת שאנחנו מחפשים בצורה יזומה את השינוי בכל זמן ובכל עת.

החיפוש אחר השינוי משיג שתי מטרות: האחת, אנחנו בדרך כלל נשמע על השינוי בשלבים מוקדמים יותר ולכן ההשפעה של השינוי ברמת הנזק על תהליכי הפיתוח תהייה קטנה יותר עם יכולת ההשפעה שלנו להוביל את השינוי לכיוונים שמתאימים לנו. המטרה השנייה היא עצם העובדה שאנחנו חיפשנו את השינוי, מורידה את עוצמת ההתנגדות הפוטנציאלית שלנו לשינוי תוך יצירת אווירה חיובית והורדת מפלס ה"כעס" ההדדי והמשקעים שנוצרים בקונפליקטים שבין יחידת המחשוב והארגון.

ברובד המתודולוגיה יש לאמץ שיטות פיתוח המבוססות על מתודולוגית AGILE. כבר כיום יש בשוק ניסיון ומידע איך ליישם פיתוח של פרויקטים המבוססים על מתודולוגית ה- AGILE וניתן כיום כבר לפתח מערכות קטנות כגדולות על בסיס המתודולוגיה.
במסגרת המאמר לא יורחבו כל עקרונות השיטה אבל נציין שבמתודולוגית ה - AGILE נגדיר מחזורי חיים קצרים של כל סבב פיתוח שכולל את האפיון, הפיתוח והבדיקות (עד 4 חודשים לדוגמה), כאשר תכולת גרסת המערכת של כל סבב תיגזר מכמות הפיתוח אותה ניתן לבצע במסגרת אותה מסגרת זמן קצרה שהגדרנו.

בתפיסה ה - AGILE כל תהליכי האפיון יהיו קרובים ויבוצעו בשילוב הדוק של המשתמש לכל אורך סבבי הפיתוח, כאשר חלק גדול מהמשוב והשינויים מסבב לסבב יבוצעו על בסיס עבודה אמיתי ומשובים אמיתיים שמתקבלים מהשטח אשר עובד עם הגרסאות שכבר יצאו. מתודולוגית ה - AGILE כוללת סט של כלים לאפיון וכלים ליצירת משוב ואיזונים בין צוותי הפיתוח והמשתמשים, תוך זיהוי פוטנציאל השינויים ובניית המערכות כמערכות גמישות הניתנות לשינוי בצורה מהירה התואמת את הדרישות של הארגון והשוק.

במתודולוגית ה- AGILE השינויים הנם גורם חיובי אותו נחפש במעבר מסבב פיתוח לסבב פיתוח, והעובדה שכל סבב פיתוח הנו קצר ואינטנסיבי גורמת לנו להתמקד בנושאים החשובים ברמת היישום המיידית לארגון ולגורם המפתח.

ברמה הטכנולוגית, הארגון צריך לאמץ טכנולוגיות המאפשרות את ביצוע תהליכי הפיתוח ושינויים בקוד בצורה מהירה. מילת המפתח ביישום AGILE מבוססת על היכולת של הארגון לייצר שינוי בצורה מהירה בקוד ולהיות מסוגל לבצע אינטגרציה של חדש עם ישן. מילת המפתח ברמה הטכנולוגית הנה יישום טכנולוגיית תשתית של SOA (ארכיטקטורת מונחת שירותים) המאפשרת לארגון להוריד את עלות השינוי ועלות האינטגרציה של ישן עם חדש. בניית תשתית
ה- SOA הנה תנאי הכרחי ליכולת שלנו לקדם את הפיתוח של המערכת בסבבי פיתוח מהירים ולנצל את הקוד הקיים בארגון בצורה גמישה וזריזה.
על בסיס ה- SOA ועם כלי הפיתוח המתאימים (בסביבות .NET או J2EE), ניתן להגיע לרמה מספקת של בניית מערכות AGILE ומענה מהיר לצרכים של השוק והארגון.

לסיכום, עידן ה"זמיש" הנו צורך השעה של כל ארגוןIT שרוצה להתאים את עצמו לצרכים המשתנים ללא הפסקה של הארגון. על בסיס עקרונות של זריזות וגמישות, ארגוני ה- IT חייבים להתחיל ולבנות את כל צורת החשיבה והביצוע שלהם: מרמת התפיסה והפסיכולוגיה הארגונית, דרך רמת שיטות העבודה והמתודולוגיה ועד רמת הטכנולוגיה התומכת בתהליכי הפיתוח.
ערן לסר וזיו מנדל, מנכ"לים משותפים בג'ון ברייס הדרכה, חטיבת ההדרכה וההטמעה של מטריקס



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב