דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


אנשי אמת שונאי בצע 

מאת    [ 24/01/2011 ]

מילים במאמר: 466   [ נצפה 3798 פעמים ]

מתוך עלון "חוויית השבוע" של "החוויה היהודית"

 

"ואתה  תחזה מכל העם אנשי חיל, יראי אלוקים אנשי אמת שונאי בצע...ושפטו את העם בכל עת" (שמות י"ח/כא'-כב').

יתרו, חותן משה, מייעץ לו למנות שרים ודיינים לבני ישראל, שישפטו את העם ויעזרו למשה בהנהגת העם. מנהיגים אלה צריכים להיות בעלי תכונות מנהיגותיות וכישורים ברמה גבוהה: "אנשי חיל, יראי אלוקים, אנשי אמת, שונאי בצע". ארבע התכונות שנימנו, מתייחסות בעיקרן לאופי, יושר והגינות.

מדוע לא מצא משה לנכון למנות שרים ושופטים כדי לסייע לו בהנהגת העם? מדוע המתין  להצעת יתרו חותנו? - משה, כשליח האל, ציפה אולי מבורא עולם למינוי מנהיגות מקרב העם. בא יתרו והבהיר לו כי לא יתכן שיעשה הכל לבדו: "נבול תיבול גם אתה, גם העם הזה אשר עמך, כי כבד ממך הדבר, לא תוכל עשוהו לבדך" (י"ח/יח'). משה למד מיתרו כי גם הנהגה עפ"י הקב"ה - מותנית בהבנה אנושית וביישום באמצעות בני אדם כי האדם שותף לבורא עולם. התורה האלוקית איננה מקוימת בכח ניסי, אלא ע"י אנשים בכח הבנתם, תבונתם ומגמתם של מנהיגים המקבלים את התורה מרצונם והם נכונים להנחיל תורה לדור הבא.

רבנו בחיי, מדגיש כי כל התכונות-המידות המוזכרות, כלולות ב"אנשי חיל". הם צריכים להיות אמיצים, נחרצים, בעלי אומץ לב, אך עליהם לשלב תכונות מוסריות להנהגתם - "שונאי בצע". הלמדנות חשובה מאוד בתורתנו, אך מה שקובע  הוא התנהגות המנהיג, המוסריות שבו, ומידותיו.

בספר דברים, משה מתאר את מינוי הנבחרים ואומר: "ואקח את ראשי שבטיכם, אנשים חכמים נבונים וידועים, ואתן אותם ראשים עליכם..." (א'/טו'). על המנהיגים להיות בעלי שלוש תכונות נוספות וחשובות: חכמה, תבונה וידועים לציבור. בנוסף לארבע התכונות הראשונות הקשורות בעיקרן למידותיו של המנהיג, הפעם מוסיפים שלוש תכונות ברורות למנהיג, שיהיה חכם ונבון, למדן, מבין דבר מתוך דבר ,איש אינטלקטואל. הרמב"ם מציין שהחכמה היא השלמות עליונה, ומשמעותה הכרת האמיתות האלוקית.

תכונה נוספת ומשמעותית היא: "וידועים". היינו, המנהיג צריך להיות ידוע לציבור, מקובל על הבריות, מחובר לאנשים, עוזר ומסייע. עליו "לשווק" את עצמו כדי שיכירוהו. משה  שהיה איש האלוקים - איש נסים - היה מהיר משפט , ידע מיד היכן הדין נוטה ולכן לא ציוה לעשות פשרה. אך כשירבו הדיינים, מציין הנצי"ב, הם יעשו פשרות כדי להביא לשלום בין כולם.

אם נבחן היטב את 4 התכונות המנהיגותיות שבספר שמות - שממוקדות במידות, ונוסיף עליהן את  3 התכונות שבספר דברים - שמתייחסות לחכמת המנהיג - שיהא שכלתן, בעל אוצר בלום של ידע במוחו, נבין שמאז ועד היום תכונות מנהיגותיות אלו תקפות. יושר, הגינות, אמת, אהבה בין אנשים בעלי הליכות עולם הוגנות, לימוד מתמיד של תורה ודעת - במיצוי היכולת האינטלקטואלית ובהנחלת תורה לדור הבא, הן תכונות חשובות ביותר למנהיג.

אנו רואים כי מינוי מנהיגים, התנהלותם האישית בהנהגת העם והשפעתם על גיבוש העם חשובה ורבה ביותר. התכונות המנהיגותיות, במידות ובחכמה, הנלמדות בפרשת "יתרו" - לפני מתן תורה ואחריה -טרם כניסתם לארץ, מהוות מודל נפלא ליישום לדורנו בכל הרבדים, והן תקפות מאז בניית העם היהודי ועד היום - בארצנו המובטחת, הנצחית!

                                                                                                               ד"ר יחיאל שרמן

www.h-y1.fav.co.il

חבר בעמותות "רוח טובה" "החוויה היהודית"מנהל קשרי חברה וקהילה ב"קמפוס מופת למדעים", כאחראי על מיזמים חינוכיים ,קשרי קהילה ומשימות לאומיות בפרוייקט "מצליח" -מצויינות לימודית חברתית, פר הנוער הודיות וקמפוס תו"מ לטכנולוגיה מנהל אתר "תורה" http://www.torah.in/he>




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב