דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ביטוח סיעודי - לא לחכות לרגע האחרון 

מאת    [ 19/01/2011 ]

מילים במאמר: 428   [ נצפה 2106 פעמים ]

אף אחד מאיתנו לא אוהב לחשוב על הגרוע מכל, גם אם הוא בלתי נמנע. סוגיית הזקנה היא אחד הדברים הללו. כולנו יודעים שלא נישאר צעירים לנצח, ובכל זאת אנו מעדיפים להדחיק את הנושא, עד שמגיע הרגע שבו אחד מבני המשפחה שלנו נזקק לשירותי סיעוד. רק אז אנו מתוודעים למושגים כמו "גמלת סיעוד", "עובדים זרים", "זכאות" וכדומה.

שירותי סיעוד בישראל מתוקף "חוק הסיעוד"

בישראל ישנם כ- 140,000 קשישים המקבלים שירותי סיעוד מתוקף חוק הסיעוד. חוק זה מאפשר לקשישים סיעודיים שמעוניינים להמשיך לגור בבית שלהם, לקבל סיוע באמצעות מטפלים/ות או עובדים זרים, וכך להישאר בסביבה הביתית המוכרת להם. חברות סיעוד, המעסיקות את המטפלים/ות והעובדים הזרים, הן שמפעילות חוק סיעוד הלכה למעשה. חברות הסיעוד מעסיקות את המטפלים/ות ואת העובדים הזרים ומשלמות להם את שכרם ואת הזכויות הסוציאליות שלהם, כדי שהקשיש או בני משפחתו לא יאלצו כלל לטפל בנושאים אלו או בכל סוגיה אחרת שקשורה ליחסי עובד-מעביד.

מי זכאי לקבל את גמלת הסיעוד ואת שירותי הסיעוד בהתאם לחוק?

כדי להיות מוכר כזכאי לקבלת שירותי חוק סיעוד, על הקשיש לעמוד במספר קריטריונים, כמו אזרחות ישראלית ומגורים בקהילה, וגם מידת התלות של הקשיש בעזרה. דהיינו, על הקשיש להיות מוגדר כ"סיעודי", וכמי שמצבו הגופני או הנפשי (בין אם מדובר בבעיה פיזית ובין אם מדובר בתשישות נפש) לא מאפשר לו לטפל בעצמו ולבצע פעולות בסיסיות כמו: להתלבש ולהתפשט, לאכול, לשתות, ללכת, להתרחץ ולשלוט על הסוגרים. בנוסף נבדק גם היקף הכנסותיו של הקשיש.

איך בודקים את "מידת התלות" של הקשיש הדרושה לקבלת גמלת הסיעוד?

מידת תלותו של הקשיש נבדקת באמצעות מבדק שנקרא ADL. המבדק נערך על ידי המוסד לביטוח לאומי, ובמסגרתו איש מקצוע שהוסמך לכך (כמו אח / אחות, פיזיותרפיסט/ית או מרפא בעיסוק) מגיע לביתו של הקשיש ובודק את יכולותיו לבצע פעולות בסיסיות: לקום מהמיטה, להתלבש, להכין אוכל וכדומה. בהתאם לתוצאות הבדיקה קובעים האם הקשיש זכאי לגמלת סיעוד, ואם כן לכמה שעות עזרה שבועיות הוא זקוק.

מה כוללת גמלת הסיעוד?

קשיש שנמצא זכאי לקבל גמלת סיעוד מקבל הלכה למעשה עזרה בביצוע פעולות בסיסיות ויומיומיות, בהן הוא מתקשה, כמו גם עזרה בניהול משק הבית. עזרה זו ניתנת על ידי מטפלים ישראליים שמגיעים לביתו של הקשיש למספר השעות השבועיות שנקבעו, ועוזרים לו באכילה, ברחצה, בליווי למרפאות, בניהול משק הבית ועוד. עזרה זו יכולה להינתן גם על ידי עובדים זרים שמתגוררים בביתו של הקשיש ומעניקים לו סיוע צמוד.

כיצד מגישים בקשה לגמלת סיעוד?

כדי לקבל גמלת סיעוד יש להגיש בקשה אצל פקיד התביעות במוסד לביטוח לאומי. את הטפסים ניתן למצוא בכל סניף וגם באתר האינטרנט של הביטוח הלאומי. כדאי לדעת שקשיש שנמצא כמי שאינו זכאי לגמלת סיעוד יכול לערער על ההחלטה לועדת ערר של המוסד לביטוח לאומי.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב