דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המשמעות וההשלכות של מוצץ ושל מציצת אצבע בחיי התינוק 

מאת    [ 18/01/2011 ]

מילים במאמר: 565   [ נצפה 4939 פעמים ]

התינוק נולד עם מערכת רפלקסים שחלקם משמשים אותו עוד ברחם. אחד מהם הוא רפלקס המציצה אותו התינוק מתרגל בעודו ברחם. לאחר הלידה, הרפלקס משתכלל. דרך הפה התינוק מגלה את העולם. כשהתינוק לומד להכניס את ידיו לפיו, הוא לומד מהו קו האמצע של גופו, הוא יוצר סימטריה (מכניס את יד ימין ושמאל), הוא יוצר מודעות במערכת החישה העמוקה (הפרופריוצפטיבית), הוא מפתח קשר עין יד פה, הוא לומד את הסביבה וכמובן גם מרגיע את עצמו.

כל הפונקציות החשובות הללו באות לידי ביטוי בהכנסת הידיים לפה ולכן, שימוש במוצץ בזמן ערות יפריע להתפתחותו התקינה במישור זה. אין כל רע בהכנסת הידיים לפה, ותינוק תינוק שמכניס את ידיו לפה לאו דווקא ימצוץ אצבע בשלבים מאוחרים יותר.

הרגעת התינוק ע"י מוצץ לא פותרת את הבעיה בה שרוי התינוק – המוצץ מספק לתינוק הרגעה ללא קשר לסיבת הבכי. אם בכל בכי של התינוק אתן לו מוצץ כדרך להרגעה, אז אני לא נענית לצורך האמיתי שלו.

כשהתינוק בוכה מסיבה מסוימת ואני בוחרת לתת לו מוצץ, אני למעשה מוותרת מראש על השימוש בכלים שברשותי, שיכולים להרגיעו (כדוגמת תנועה, קול ומגע המעניקים לו חוויות חושיות מרגיעות). בשנה הראשונה לחייו של התינוק, הלמידה החושית היא המשמעותית ביותר. הוא לומד את הסביבה דרך החושים שלו.

הרגעות באמצעות מוצץ מלמדת את התינוק בנוסף לכל האמור לעיל, גם להירגע באמצעים אוראליים. בעתיד הוא עשוי לפתח את הצורך להירגע ע"י גירוי אוראלי אחר (עישון, אכילה).  כמו כן, המוצץ, אעפ"י שיוצר רגיעה, הוא איננו מאפשר נינוחות מלאה. הפעלת הפה (שהוא שריר טבעתי) יוצרת הפעלה של כל השרירים הטבעתיים הלא רצוניים בגוף, כך שבזמן שהתינוק נרגע עם מוצץ, כל מערכות העיכול פעילות, ובזמן שהוא ישן, גופו פעיל, השינה פחות איכותית, הוא מתעורר בכל פעם שהמוצץ נופל לו מהפה והתופעה רק הולכת ומחריפה עם הגיל.

תינוק שרגיל לישון תמיד עם מוצץ עשוי להתעורר בבוקר עייף ולהיות לא רגוע במהלך היום. יש סיכוי סביר שתינוק שמשתמש באופן תדיר במוצץ, יפתח חוסר שקט בסיסי בגופו ובהמשך ייתכן וייווצר אצלו הצורך בחפץ מעבר בכדי להירגע.

מה ההבדל בין מוצץ למציצת אצבע?

ראשית, התינוק הוא זה שבוחר מתי להכניס אצבע לפיו ולא אדם אחר. זמן מציצת האצבע ילך ויקטן עם הגיל כיוון שבכדי שיוכל להרים ראש, להתהפך, להתיישב ולשחק התינוק יצטרך להוציא את האצבע מהפה. תינוק שמשתמש במוצץ יכול להמשיך ולהתפתח ולעשות הכול בזמן שהמוצץ בפיו, כך שזמן מציצת המוצץ ילך ויתארך עם הגיל.

מהן אם כן האלטרנטיבות למוצץ?

רגיעה גופנית אצל תינוקות רכים מגיעה מתוך תנועה בשילוב של קול ומגע. רגיעה גופנית יוצרת איכות שינה טובה יותר, נינוחות ורוגע כללי.

שימוש מושכל במוצץ –

מומלץ כן להשתמש במוצץ אם התינוק חולה וזקוק לסוג הרגעה שכזה, בנסיעה ברכב- למניעת הסחות דעת. אם משאירים את הפעוט עם בייביסיטר, אצל פגים שפספסו את "זמן האימון" על רפלקס המציצה ברחם (זה יכול לעזור לפתח אצלם את מערכת העיכול דרך הפעלת השרירים הטבעתיים), או בכל פעם שהתינוק בוכה ללא סיבה נראית לעין, לאחר שניסינו להרגיע בדרכים אחרות ללא הועיל. תינוק שרגיל להירדם עם מוצץ, רצוי להוציא את המוצץ מפיו לאחר שנרדם על מנת לאפשר לגופו מנוחה כללית.

לימור בר מלווה התפתחותית לתינוקות Balance




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב