דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


צמחייה מלאכותית: מה יותר טבעי? 

מאת    [ 14/01/2011 ]

מילים במאמר: 483   [ נצפה 2016 פעמים ]

אחד מהמאפיינים המהותיים ביותר של המין האנושי הוא הרצון להתאים את הסביבה שלנו כך שהיא תתאים אלינו. אין מדובר ברצון ייחודי למין האנושי: בעלי חיים רבים משתדלים ככל יכולתם להתאים את הסביבה שלהם כך שיהיה להם יותר נוח לחיות בה. ניתן לומר על המין האנושי שהוא משתדל להתאים את הסביבה שלו לרצונו ולנוחותו יותר מכל בעלי חיים אחר. צמחייה מלאכותית היא רק עוד דרך שבה המין האנושי עמל כדי להתאים את הסביבה שלו למציאות שבה הוא רוצה לחיות. למעשה, צמחייה מלאכותית היא עוד ביטוי לרצון הטבעי של המין האנושי לשלוט בסביבה שלו.

השימוש בסוגים שונים של צמחייה מלאכותית היה קיים כבר בעבר אך עם התפתחות הטכנולוגיה מצד אחד ותרבות הצריכה מצד שני חלה התקדמות אדירה בתחום של צמחייה מלאכותית. על-ידי צמחייה מלאכותית אנחנו מנסים לעצב את המציאות שבה אנו חיים, להתאים אותה לאיזשהו חלל מדומיין שאותו אנחנו מנסים ליצור במציאות הפיזית. כשאנחנו מדברים על צמחייה מלאכותית כמרכיב בצורך האנושי להתאים את הסביבה שלנו לנוחות שלנו על כך אני מדבר: על עיצוב החלל שבו אנו חיים כדי שנוכל להרגיש בו בנוח, בבית, בתוך מציאות מוכרת וברת שליטה, בתוך מציאות שאנחנו עיצבנו ולא כזו שבה עלינו לחיות בלית ברירה. הרצון בסביבה אסתטית הוא חלק מהרצון לשלוט בסביבה. סביבה שנראית טוב היא סביבה שאנחנו שולטים בה ומעצבים אותה כרצוננו וחוזר חלילה: סביבה שעיצבנו כרצוננו היא סביבה שנראית טוב, היא אסתטית.

השימוש, אם כן, במיני צמחייה מלאכותית כדי לעצב את הסביבה שלנו איננו פעולה מלאכותית אלא פעולה טבעית, פעולה שנובעת מהרצון של כל מין ושל כל בעלי חיים לעצב את הסביבה שבה הוא חי ולשלוט בה. יש משהו מטעה בכינוי הזה: צמחייה מלאכותית. השימוש בשם התואר "מלאכותי" מרחיק אותנו מיד מהטבע ומציב חלוקה ברורה בין טבעי ובין מלאכותי. אלא שאין שום דבר מלאכותי בשימוש במיני צמחייה מלאכותית. מדובר בחלק מהטבע שלנו ומהטבע של כל בעל חיים. אנחנו משתמשים באמצעים שהצלחנו לפתח באמצעות ההתקדמות הטכנולוגית כדי לספק צורך קדמוני בתוכנו. כשאנחנו מעצבים את הבית בעזרת צמחייה מלאכותית אנחנו איננו שונים בהרבה מהשימפנזה שאוספת עלים כדי להכין לה מיטה ללילה, מהציפור שבונה לה קן, מהבונה שחוסם באמצעות סכר את הנהר או מהעכביש שטווה חוטים ורשת כדי שהוא יוכל לצוד לעצמו ארוחת צהריים. כל בעלי החיים האלה מנסים לעצב את הסביבה שלהם כדי שהיא תתאים לצרכים שלהם.

הצורך האסתטי איננו צורך מלאכותי שהמציא האדם המודרני או האדם באיזהו שלב התפתחותי של התרבות שלו. הצורך האסתטי הוא הביטוי של הצורך בשינוי הסביבה שמקבל סיוע מההתקדמות הטכנולוגית של התרבות האנושית. אין דבר טבעי יותר מהרצון לעצב את הבית שלנו באמצעות צמחייה מלאכותית הוא לשנות את המראה של המשרד שלנו, של בית העסק, של המסעדה, של חדר ההמתנה או של כל חלל שבו מתרחשת הפעילות החברתית והתרבותית של המין האנושי. בפעם הבאה שאתם רואים עץ מפלאסטיק בחדר ההמתנה של הרופא שלכם הטו לרגע אוזן: אולי תצליחו לשמוע את קריאתו של היער הקדמוני אי שם בתוכו.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב