דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פיתוח תוכנה באאוטסורסינג - איך לבחור ספק טוב? 

מאת    [ 13/01/2011 ]

מילים במאמר: 1058   [ נצפה 1815 פעמים ]

מפעלים, חברות הייטק וחברות תוכנה (ISVs) ממוקדות בפיתוח מוצרים שונים, מוצרי תוכנה ומוצרים טכנולוגיים אחרים, המהווים את לחם חוקם ומרכז העסק שלהם. לעיתים צריך מפעל או בית תוכנה גם לפתח רכיב צדדי, דוח, אתר אינטרנט או מוצר, שאינו במרכז עיסוקיו. רכיב כזה יעדיף בית העסק למסור לספק חיצוני, המתמחה בפיתוחים כגון אלו, בפרט אם מדובר בטכנולוגיה שבית העסק עצמו אינו מכיר. 

אם כבר נפלה החלטה להוציא את העבודה החוצה, איך נבחר את הספק המתאים לבצע אותה?

בדרך כלל, קוצר הזמן ולפעמים גם חוסר היכולת להעריך, דוחף את מקבלי ההחלטות לכיוון החלטה המונעת בעיקר משיקולי עלות - הספק שמציע את המחיר הזול ביותר מקבל את העבודה, אם הוא מציג מראית עין של ניסיון מספיק בתחום. רובנו לא ממשיכים הלאה לבחון את הספק לעומק ולהבטיח כי איכות העבודה שתתקבל תעמוד בציפיות. 

החלטות כגון אלו עלולות לעלות לנו ביוקר. רבים הסיפורים על פיתוח תוכנה על ידי ספקים חיצוניים, שבעת קבלת העבודה נראים מבטיחים, מקצועיים וזולים בהרבה מאחרים, אך בפועל נעלמים מיד לאחר קבלת התשלום, מעבירים עבודה לא גמורה עד הסוף, לא מתועדת, ולפעמים אפילו לא מבוצעת לפי הדרישות המלאות. לפעמים העבודה נמרחת על פרק זמן ארוך מהמובטח, ולפעמים הספק "שכח" לספר לנו שיש אספקטים נוספים שצריך לטפל בהם, מהצד שלנו או שלו, שלא כלולים במחיר, ועכשיו כשאנחנו כבר נתונים בידיו, הוא מוסיף ומעלה את המחיר בכל הזדמנות על ידי תוספות שונות ומשונות. לפעמים מדובר באדם אחד שאנו תלויים בו, שמכיר את התוכנה ויכול לתמוך בנו, והוא לא תמיד זמין. 

הבחירה בספק מוצלח, אם כן, צריכה להיות מורכבת ממספר גורמים, שלא רק המחיר משחק בהם תפקיד, אם כי חשיבות העלות של ביצוע הפרוייקט היא גבוהה במכלול השיקולים. שיקול נוסף שחשוב לקחת בחשבון בבואנו לבחור ספק, הוא האם הספק מסוגל לתת שירות ואחריות? האם יתן לנו גב לאחר מסירת התוצר המוגמר לידינו ויעמוד מאחורי הפיתוח שלו - יפתור באגים ותקלות? ספק שלא מסוגל לתמוך בלקוח לאחר מסירת העבודה - כי הוא כבר עסוק בפרוייקט הבא, או שזה לא מספיק חשוב לו ברגע שהכסף התקבל - מעיד על רמת שירות ירודה ויכול לגרום לנו להוצאות בלתי צפויות בעתיד. 

במכלול השיקולים יש לשקול גם את האפשרות לשינויים ותוספות עתידיים שנרצה לקבל על הפרוייקט שכבר ביצענו, אחרי שהעבודה נגמרה. בשיקולים אלו נבדוק, האם הספק יוכל לתמוך בנו בעתיד? האם יוכל להוסיף תוספות עתידיות ברמת מחירים סבירה? האם הוא מציע שימוש בטכנולוגיה מקובלת שתאפשר לנו להחליפו בעתיד בספק אחר אם נרצה? האם הספק מוסר את העבודה בצירוף תיעוד, מסמכים ונתונים נדרשים? האם הוא לוקח לעצמו את הקוד או שמעביר אותו לבעלותנו בתום הפיתוח? כל השאלות הללו חשובות לעתיד ובפרט אם מדובר באתר אינטרנט או בתוכנה שמתעדכנת כל הזמן, ונדרשת תחזוקה שוטפת שלה לאחר סיום הפיתוח. ספק ש"נועל" אותנו כך שנהיה חייבים לעבוד איתו, בטכנולוגיה או פלטפורמה ייחודיים שפיתח, ומכריח אותנו להיצמד אליו בלבד - יכול להוות בעיה בעתיד ולהגדיל מאוד את העלויות במידה ונרצה להחליפו. לכן חשוב שנשמור על הגמישות העתידית ולדרוש מהספק עמידה בתנאים אלו עוד לפני החתימה על הזמנת העבודה אצלו. 

המקצועיות של הספק גם היא חשובה - האם הוא מנוסה בטכנולוגיה אותה הוא מציע? האם הוא מציע פתרון מבוסס או שהוא אינו מכיר את הנושא ועלול ללמוד על חשבוננו? ספקים רבים עלולים להציע מחיר מאוד אטרקטיבי ובלבד שניתן להם להתנסות בטכנולוגיה חדשה - אולם אנו עלולים לשלם מחיר כפול על חוסר הניסיון ומידת ההיכרות הלקויה שלהם עם הפלטפורמה עליה הם עובדים. לכן גם במקרה של עבודה פשוטה, כדאי לשים לב לתיק העבודות של הספק, ולבחון האם יש לו עבודות קודמות בסגנון של הפתרון אותו הוא מציע לנו. 

המקצועיות משפיעה גם על לוחות הזמנים. ספק מנוסה ומקצועי, יציע לוח זמנים סביר, ולא מאוד קצר, כי הרי ברור שמעבר לפיתוח הקוד עצמו תמיד נכללים בפרוייקט גם נושאים כגון איפיון, בדיקות, תעוד, התקנה והטמעה. ספק שמציע לכם זמן קצר מאוד לביצוע העבודה, מומלץ לבחון האם הוא לוקח בחשבון את מכלול הנושאים שצריכים להתווסף לפיתוח מעבר לקידוד עצמו, והאם לא תגלו באמצעו או גרוע מכך בסופו של הפרוייקט, כי הזמן המובטח התארך משמעותית כיוון שקיבלתם תוצרים לא מלאים, או שנדרשתם להחליף ספק באמצע התהליך. 

גורם חשוב נוסף הוא התקשורת בין הצדדים. ספק שהלקוח חשוב לו, יציב מול נציגי הלקוח אדם תקשורתי ומתאים לניהול עבודה מול הלקוח, וילווה אותו באנשי קשר נוספים במידת הצורך. הספק צריך לתת ללקוח מענה לשאלות ובקשות, להיות זמין לפניותיו וקשוב לרעיונותיו. תקשורת לקויה או מגבלות שפה, חוסר יכולת לתקשר באופן פתוח וכנה וקושי ביצירת קשר עם הספק יגרמו לנו לתסכול, כעס ומגבלות בהכוונת הספק למטרה לשמה שכרנו אותו. על כן חשוב לברר כבר בשלבי המכירה מי יעמוד מולנו בעת קבלת העבודה על ידי הספק, האם תהיה לנו כתובת לפניות במידה ואיש הקשר של הספק לא יתאים לנו ומה יהיה מתווה התקשורת השוטפת עם אנשי הספק לאורך התקדמות שלבי הפרוייקט. חשוב לוודא אלו מסמכים ותוצרים נקבל בשלבים השונים? האם נוכל לראות תוצרים כבר בשלבים המוקדמים של הפרוייקט או שרק בסוף העבודה נראה מה הכינו לנו? איך יועברו הערות ובקשות לתיקונים ושינויים בתוכנה? מה יימסר לידינו בתום הפיתוח, והאם נקבל הדרכה? 

לסיכום, מכלול השיקולים בבחירת ספק לכתיבת תוכנה חיצונית צריך להיות מורכב לא רק משיקולי עלות, ואולי גם זמן ביצוע. חשוב לשים לב לנושאים נוספים כגון מקצועיות וניסיון, אמינות ופתיחות של הספק כלפיכם, עמידה בתקנים ובסטנדרטים מקובלים של ביצוע ומסירת עבודות וגם תקשורת טובה עם אנשי חברת הספק. כמובן שמומלץ לנסות את הספק קודם כל בפיתוחים קטנים, לבצע "פיילוט" מוגבל בעלות ובזמן לפני מסירת פרוייקט גדול ומשמעותי - כך שנוכל לבחון את התנהלותו ובמידה ונדרש, להחליף אותו באחר עוד בשלב מוקדם שבו נחסכים לנו עלות וזמן יקרים. 

אצלנו בכרמיסופט מאמינים בעבודה עם הלקוח ולמענו, באופן פתוח וכנה, לביצוע עבודה מקצועית ויעילה לפי דרישות הלקוח. כרמיסופט נותנת ללקוחותיה פתרון כולל לפיתוח תוכנה בשילוב עם תחומים נלווים כגון בדיקות תוכנה, תיעוד, הזנת נתונים ועוד. כרמיסופט מכשירה את עובדיה ואת צוותי הפיתוח על מנת לתמוך בצרכי הלקוח, במגוון טכנולוגיות ופלטפורמות לפי דרישת הלקוח. צוותי הפיתוח של כרמיסופט הינם מוכווני לקוח, ומרכזים ידע מגוון. החלפת עובדים מדי פעם נתמכת באופן מלא על ידי הכשרת מספר אנשים לביצוע משימות באופן שיוכלו לגבות זה את זה ללא עיכובים בלוחות הזמנים ובאיכות התוצר.

בברכה, צוות כרמיסופט


http://www.karmisoft.com


072-2510833


office@karmisoft.com


כרמיסופט הינה חברה מקצועית ואיכותית לפיתוח תוכנה במיקור חוץ המבוססת על כוח אדם חרדי בכרמיאל בצפון הארץ.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב