דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


שחיקה בחיי הנישואין- marriage burnout 

מאת    [ 13/01/2011 ]

מילים במאמר: 1051   [ נצפה 3927 פעמים ]

הייתה זו שעת ערב מוקדמת, גב' ישראלי גררה את רגליה העייפות אל ארון התרופות, בלעה את כדורי האופטלגין האחרונים שנותרו בחפיסה, והתיישבה בכבדות על הספה שבסלון ביתה הנקי ללא רבב. היא עצמה את עיניה בלאות, ראשה הלם בעוז וכל עצמותיה אמרו אנחה, כאילו הרגישה כל תא ותא בגופה בתשישות מוחלטת המשוועת למנוחה הכרחית.

זה זמן רב חשה גב' ישראלי כאבי ראש וכאבי גב שחברו  יחד אל עייפות מתמדת שלא התפוגגה גם לאחר שינה עמוקה.

היא מרגישה בודדה במערכה, עול הבית המוטל על כתפיה הצרות והמטלות העצומות הכרוכות בתחום עבודתה, חברו יחדיו ומאיימים  להטביעה.

אם הבחנתם במבט הכבוי בעיניה ושמעתם את אנחתה- דעו לכם כי גב' ישראלי אינה יחידה.היא סובלת- כרבות כמוה -  משחיקה בחיי הנישואין.

 

מהי שחיקה? מדוע היא מופיעה? והכי חשוב- כיצד נדע לזהותה?

על פי מחקר שערכה פרופ' איילה מלאך פיינס, נמצא כי שחיקה בחיי הנישואין הינה "מחלה" עם סימפטומים גופניים ורגשיים.

כמו כל מחלה, המאובחנת על ידי הרופא, גם ל"מחלת השחיקה" יש סימפטומים מסוימים המאפיינים אותה, שיצוצו באם לא ימנעו אותה בטרם עת. השחיקה תתבטא מבחינה פיזית באחד או יותר מהתופעות הבאות:

"פטיג"- עייפות שאינה מתפוגגת גם לאחר שינה,כאבי בטן, כאבי שרירים [פיברומיאלגיה], כאבים בגב התחתון, כאבי ראש וחוסר תיאבון. אך בזאת לא תמה הרשימה. גם סימפטומים רגשיים מופיעים בדמותם של אובדן שמחת החיים, דכדוך, חוסר ריכוז קוגניטיבי וירידה בדימוי העצמי, שעלולים לחבור לכאבים הגופניים

שחיקה מצטברת שאינה מטופלת באופן מהיר, גוררת אחריה בד בבד השלכות שליליות אל תוך חיי הנישואין, כגון עמדות שליליות כלפי בן הזוג, רגישות יתר לתקשורת הזוגית, חוסר הערכה ובמקרים חמורים אף איבוד עניין ואדישות כלפי בן הזוג וזלזול במשפחת המוצא שלו, כשלכל אלה מתלווה בדרך כלל תחושת מרירות גדולה.

"מחלת השחיקה" אינה פורצת בפתע פתאום כתוצאה מחיידק מסתורי, אלא מתפתחת עם הזמן. הגורמים העיקריים לשחיקה זו נובעים ממחסור בכמה "ויטמינים" בסיסיים. מחסור זה נוצר כאשר על אחד מבין בני הזוג מוטל עומס גבוה של מטלות יומיומיות בתחום הבית והמשפחה וכן עבודה תובענית בשעות רבות או כל אחריות שהיא מעבר ליכולותיו. כמו כן  אווירה של חוסר נשיאה בעול מצד בן הזוג, וחוסר שיתופיות ואיזון כוחות בנישואין, עלולה ליצור במוקדם או במאוחר שחיקה.

גם אלמנטים רגשיים כמו ציפיות בסיסיות בחיי הנישואין שלא באו לידי ביטוי ולא מומשו או חוסר בטויי חיבה והערכה, ובמיוחד כשברקע קיימת גם בקורת פוגענית, עלולים לגרום לשחיקה.

תרגום פשוט של המילה ''שחיקה'' מאנגלית יוצר את המילים:''להבה נכבית'' burnout)) -, מה שבעצם מגדיר בשתי מילים ובקצרה את כל הסימפטומים הרגשיים  של השחיקה.

חשוב מאוד לא להתעלם מתסמיני השחיקה כשהם בשלבים ראשוניים ולטפל בהם משאך נתגלו. פעולה מונעת, קלה עשרת מונים מריפוי כאשר המצב כבר התקבע. הבשורות הטובות הן, שאפשר למנוע את השחיקה ולא לתת לה דריסת רגל בחיי הנישואין.

 

האם ניתן להתמודד עם תופעת השחיקה ובכלל איך ניתן למנוע אותה בטרם עת?

מחקרים רבים מצביעים על כך שככל שהקשר בין בני הזוג מגוון ורחב יותר, קטנה השחיקה. שבירת שגרת חיי הנישואין עשויה להתקיים כמעט בכל היבט של הקשר הזוגי: הקצאת זמן איכות לבילוי משותף (בלי הילדים!), טיולים, לימוד בצוותא בנושאים שונים ומעניינים, פיתוח תחביבים משותפים ועוד.

בני הזוג צריכים ללמוד לשתף זה את זה בחוויות אישיות ורגשיות שקרו במהלך השבוע וליצור אווירת שיחה חיובית ונעימה.

כמו כן, הבעת הערכה כנה למעשיו של בן הזוג עשויה להביא לשיפור תחושתו ולכך שצדדים חיוביים יותר של אישיותו יבואו לידי ביטוי. אין צורך לחסוך במילים טובות. ככל שבני זוג יביעו את הערכתם זה לזו, יגדל הקשר החיובי ביניהם ויתעצם.

בנוסף לכך, כאשר הציפיות מהקשר הזוגי אינן מתגשמות, יש לעבור תהליך של התאמת ציפיות מחודשת. חוסר השלמה מצד בן או בת הזוג או הסביבה הקרובה עלולה לגרום לשחיקה. כאשר בני הזוג מצפים כי חייהם יישארו כפי שהיו בשנה הראשונה להיכרות, עשוי כל שינוי להביא לתחושות אכזבה, אשמה ופגיעה בערך העצמי.

כיצד אם כן מצמצמים את הפער בין הרצוי למצוי?

כדי לעשות זאת, יש להגדיר ציפיות מחדש, כלומר- לשבת יחדיו ללא הפרעות ברקע, להעלות את תמונת המצב ואת הקשיים ולדבר     

עליהם ממקום של אכפתיות וסובלנות. יש לשמוע את הצד השני, ולנסות להגיע לעמק השווה שיהיה לשביעות רצון כולם.

כל אדם זקוק לתחושת מימוש עצמי, שחיקה היא כמעט בלתי נמנעת כאשר אישה חשה שהיותה עקרת בית בלבד אינה עונה על צרכיה במימוש עצמי או בביטוי כישרונותיה, או גבר החש שמקום עבודתו לא נותן לו סיפוק והוא מעוניין בעבודה מגוונת או מאתגרת יותר.

סיכומו של דבר

הנהגות אלו יכולות לעזור במידה רבה להתמודדות בנושא השחיקה בחיי הנישואין. יחד עם זאת, במקרים של שחיקה ברמה גבוהה, חשוב לגשת לטיפול זוגי המציע מרחב בטוח ומוגן לחשיפת הציפיות והרגשות והתמודדות עם תחושותיו של בן הזוג. תקשורת טובה מקטינה את אפקט השחיקה בחיי הנישואין. מפגשים עם יועץ נישואין יתנו לבני הזוג כלים חשובים כגון כישורי תקשורת, שיתופיות, יכולת ניהול ופתרון קונפליקטים ומענה על צורכי ליבה בזוגיות. תהליך נכון ישפר בצורה  משמעותית את איכות החיים הזוגית ויוריד את רמת השחיקה בחיים.

הרב מאיר לנקרי מנהל מכון" אדני הבית" המכון להעצמת הזוגיות והמשפחה.


עוסק במתן שירותי יעוץ והנחייה בנושאי זוגיות ומשפחה. קליניקות באזור ירושליים והמרכז.


טל- 073-736-77-66 דוא"ל- adnei.habayit@gmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב