דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הידברות כמנגנון ליצירת שיתוף פעולה 

מאת    [ 11/07/2007 ]

מילים במאמר: 430   [ נצפה 2375 פעמים ]


הידברות כמנגנון ליצירת שיתוף פעולה.

הטמעתו של מנגנון ליצירת בסיס לשיתוף פעולה בזמן מחלוקות בין-אישיות אינה עניין פשוט. מנגנון זה נראה עדיין לרבים מאיתנו כמנוגד להיגיון הפשוט והבריא.
למרות זאת, באופן פרדוקסלי דווקא באמצעות מנגנון זה, במידה שמצליחים להביא את שני הצדדים לשיתוף בו מרצונם, גדלה האפשרות לפתור את הקונפליקטים לשביעות רצונם של שני הצדדים לעניין.
הידברות כבסיס ליצירת שיתוף פעולה היא פעמים רבות הדרך הטובה ביותר, האפקטיבית ביותר לא רק להגעה לפתרון הרצוי, אלא גם לעצם הגברת הסיכוי להגעה אליו.
הדבר הוא פרדוקסלי, מכיוון שפעמים רבות אנשים, בהשענם על טיעונים לוגיים משכנעים, סבורים כי תגובה עוצמתית, חריפה, כוחנית היא התגובה הנכונה והראוייה לאיום שעשוי הקונפליקט (כמו גם התנהגות פרובוקטיבית של הצד השני) להציב בפנינו על-פי תפיסתנו. כל דרך אחרת נתפסת כדרך שהיא כניעה מראש לרצונות של הצד השני, או , לפחות, כדרך שמאותת זאת. אך, לא רק ההגעה לעצם ההידברות עם הצד השני עשוייה להיתפס כך- כגילוי של חולשה מצידך- אלא גם דרך ההידברות, אשר יש בה דיאלוג במקום ויכוח, נתפסה, ועודנה במידה לא מועטה גם כיום, כדרך שאינה מסמנת חוזק, אלא חולשה. בייחוד גוברת הנטייה לכיוון תפיסה זו לנוכח חשיבות הניסיון להבין את הדובר, שהינה בלב הדיאלוג, שכן בעיני רבים הדבר נתפס כאיתות לצד השני שקיבלת את עמדותיו.
למעשה, הבנת האדם האחר אין פירושה הסכמה עימו.המשמעות היחידה שלה היא, שהבנה זו מקנה לי יכולת להבין טוב יותר את ההשקפות, הרגשות והצרכים המצויים בבסיס העמדות שהוא מביע.
יתרה מכך, דווקא גילויי הבנה יוצרים נטייה חזקה יותר לשינוי מאשר אם ננסה להתווכח ולהוכיח את צדקתנו על פני השני. רק לאחר שאנו חשים שאנו "נראים" , שהאדם השני מתייחס אלינו ברצינות ובכבוד, מנסה להבין ברצינות את ההשקפות ואת הצרכים העומדים בבסיס עמדתנו, אנו מתפנים, משתחררים מהן ומוכנים לעבור לבדיקה גמישה יותר של פתרונות אפשריים.
מרכיב פרדוקסלי נוסף בהידברות הוא שעל פניו התהליך נראה כתהליך שדורש זמן רב יותר. למעשה, הידברות היא דרך שחוסכת, בסופו של דבר, זמן, על אף שבכדי להצליח בה יש להקדיש לה את הזמן הדרוש, לעשותה באורך רוח. הארכת התהליך מקצר אותו בסופו של חשבון,מכיוון שמה שנעשה בו הוא הדבר הנכון יותר עבור שני הצדדים. לעומת זאת, בגישה התחרותית יש לעיתים קרובות ניסיון לפעול באופן של "זבנג וגמרנו", "בקצרה ולעניין", אולם עקב כך שמתעלמים מרגשות האנשים המעורבים בתהליך ומהתפיסות המעצבות אותן, התהליך בסופו של עניין עלול לגבות מהם מחיר יותר במונחים של זמן, וכמובן, גם של עוגמת נפש.
הידברות נכונה, ששמה לה למטרה להגיע לפתרון משותף, ואשר עושה שימוש באמצעים של דיאלוג פתוח בין הצדדים, היא, איפוא, דרך שפעמים רבות יכולה לסייע לנו לחסוך זמן, כסף ועוגמת נפש, ובקצרה- כאבי ראש לשני הצדדים.בו בזמן, היא מסייעת להגיע לפתרון שרצוי לכל אחד מאיתנו, תוך חיזוק מנגנוני שיתוף הפעולה בינינו.
שלום, שמי מאורה רייץ. אני סוציולוגית- תואר שני ומגשרת.
בעלת ניסיון בהדרכה בסוציולוגיה ובתקשורת.

הערה: בחרתי בקטגוריה פסיכולוגיה, אך איני סבורה שהיא המתאימה ביותר.
בחלק גדול מהדברים שאני כותבת, כולל מאמר זה, יש שילוב של תחומים; מפסיכולוגיה, פסיכולוגיה חברתית וסוציולוגיה.אני רוצה להציע קטגוריה חדשה: חברה: קונפליקט ושיתוף.קטגוריה רחבה זו יכולה להתאים, לדעתי, עבורי ועבור כותבים אחרים לנושאים שונים שיכולים להיכלל במסגרתה, בהקשר ישיר או עקיף, כמו:
תפיסות בקונפליקט, הסלמת קונפליקטים, מניעה,יצירת ושיתוף בקבוצה, פתרונות וכד'.בנוסף, ניתן יהיה במסגרתה להתייחס בנושאים מסויימים להקשרים בחברה הישראלית.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב