דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פקס בדיוור ישיר 

מאת    [ 17/09/2005 ]

מילים במאמר: 785   [ נצפה 6149 פעמים ]

בשנים האחרונות פשטה בישראל תופעת הדיוור הישיר באמצעות פקסים (תת-משפחה למשפחת הדיוור הישיר הטורדני בדואר). עשרות אלפי תשדורות פקס פרסומיות מגיעות למכשירי פקס פרטיים ועסקיים בכל יום (ובמיוחד בכל לילה) וטורדות את שגרת יומם ולילם של הנמענים.

שלא באשמתם, מוצאים עצמם רבים "מותקפים" על-ידי תשדורות שלא הזמינו מעולם. המחוקק הישראלי כבר נתן לכך פתרון חלקי ושוקד, בימים אלה, על השלמתו.

החוק (חוק הגנת הפרטיות, התשמ"א-1981) קובע כי דיוור ישיר הוא פנייה אישית לאדם (לרבות חברה), בכתב, בדפוס, בטלפון, בפקסימליה, בדרך ממוחשבת או באמצעי אחר, בהתבסס על השתייכותו לקבוצת אוכלוסין, שנקבעה על פי איפיון אחד או יותר של בני אדם או חברות ששמותיהם כלולים במאגר מידע. עוד מוסיף וקובע החוק, כי "לא ינהל אדם ולא יחזיק מאגר מידע המשמש לשירותי דיוור ישיר, אלא אם כן הוא רשום בפנקס (פנקס מאגרי המידע - ת.ר.) ואחת ממטרותיו הרשומות היא שירותי דיוור".

על-פי חוק, על המנהל או המחזיק מאגר מידע המשמש לשירותי דיוור ישיר, להחזיק ברשותו רישום המציין את המקור שממנו קיבל כל אוסף נתונים המשמש לצורך מאגר המידע ומועד קבלתו, וכן למי מסר כל אוסף נתונים כאמור.

כל פנייה בדיוור ישיר תכיל באופן ברור ובולט את המידע כדלקמן:

1. ציון כי הפניה היא בדיוור ישיר, בצירוף ציון מספר הרישום של המאגר המשמש לשירותי דיוור ישיר בפנקס מאגרי מידע.

2. הודעה על זכותו של מקבל הפניה להימחק מן המאגר בצירוף המען שאליו יש לפנות לצורך כך.

3. זהותו ומענו של בעל מאגר המידע שבו מצוי המידע שעל פיו בוצעה הפניה, והמקורות שמהם קיבל בעל המאגר מידע זה.

כל אדם זכאי לדרוש, בכתב, מבעל מאגר מידע המשמש לדיוור ישיר, שמידע המתייחס אליו יימחק ממאגר המידע. כמו-כן זכאי כל אדם לדרוש, בכתב, מבעל מאגר המידע המשמש לשירותי דיוור ישיר או מבעל מאגר המידע שבו מצוי המידע שעל-פיו בוצעה הפניה, כי מידע המתייחס אליו לא יימסר לכל גוף שהוא.

עוולה נזיקית ברת פיצוי

עם קבלת ההודעה, על בעל מאגר המידע לפעול בהתאם לדרישה ולהודיע לאדם, בכתב, כי פעל על פיה. לא הודיע כאמור תוך 30 ימים מיום קבלת הדרישה, רשאי האדם שהמידע מתייחס אליו לפנות לבית-משפט השלום כדי שיורה לבעל מאגר המידע לפעול. פעולה בניגוד לאמור מהווה עוולה נזיקית ברת פיצוי.

הבעיה היא שבמקרים רבים עושים משגרי הפקסים ניסיונות בלתי מבוטלים שלא לחשוף את זהותם (אלא את זהות המפרסם בלבד). כך למשל ייתקל הנמען במקרים רבים במספר פקס פיקטיבי או בלתי מזוהה ובצורות הסוואה שונות של זהות השולח. במירב המקרים גם פנייה טלפונית (אם צוין טלפון) לא תביא לפתרון הבעיה.

נמעני הפקסים מוצאים עצמם מממנים את עלויות הפרסום (דפי הפקס), משחיתים את זמנם ואובדי עצות. לאותם ניזוקים כדאי לשקול ברצינות הגשת תביעה כנגד משגר הפקס (או אם לא קיים, כנגד המפרסם המופיע בו כ"שולח" או "מעוול במשותף" העשוי לשאת אף הוא באחריות).

אין סיבה שהמטרידים לא ישאו בעלויות והוצאות ביטול זמנכם, הטרדתכם ועגמת הנפש הנגרמת לכם. את התביעה ניתן להגיש בבית-המשפט לתביעות קטנות או בבית-משפט השלום.

כדאיות כלכלית

"מכת המדינה" של שיגור הפקסים הפרסומיים באה לארצנו אך ורק בשל כדאיות כלכלית. עלות שיגור הפקס היא אפסית (במיוחד בהשוואה לעלות דיוור ישיר בדואר) והפרסום זוכה לחשיפה מלאה כך שהמפרסמים ומשגרי הפקסים יוסיפו וטרידו אתכם כל עוד תהיה להם כדאיות כלכלית לכך.

מגמה חדשה, רצויה וראויה של הגשת תביעות אזרחיות לפיצוי עשויה בהחלט להביאם לשנות את דעתם.

המחוקק גילה באחרונה שלשון החוק לוקה בחסר, וכי הוא אינו מספק מענה הולם לחדירה החוזרת ונשנית לחייהם של האזרחים. נראה כי המחוקק לא השכיל לצפות "מגיפה" של פרסומי פקס (או את השלכותיה) וכי את ההודעה ה"פשוטה" שעל הניזוק למסור לשולח כדי שזה האחרון יחדל ממנהגו - יהא עליו למסור לעשרות שולחים. מובן מאליו כי הדבר הפך את לשון החוק לפלסתר וכי האמצעי היחיד שעשוי לעמוד עתה לאזרח כנגד אותה פגיעה בשגרת חייו הינה תביעת פיצויים.

לאחרונה פנתה המועצה הישראלית לצרכנות לכנסת בבקשה לבצע תיקונים בחוק הגנת הפרטיות . הוצע להוסיף סעיף הקובע כי תאסר העברת מידע בדרך התקשרות בבזק אלא אם הנמען ביקש את המידע או זכאי לקבלו מכוח חוזה או חוק, מפורשות, זולת אם הפנייה אינה פרסומת ויש בה תועלת ישירה לנמען.

בתיקון המוצע נקבע גם קנס כספי נכבד (13 אלף שקל). ראוי היה כי המועצה לצרכנות, כמו גם הכנסת, ילכו צעד נוסף קדימה ויאפשרו אכיפה פעילה של האזרחים (דוגמת זו המקובלת בארה"ב למשל). במסגרת זו יוכלו האזרחים עצמם לנהל את ההליך כנגד העבריין ובסיומו לזכות בפיצוי כספי נכבד ובחלק מהקנס. כך האכיפה תבוצע באופן יעיל ואפקטיבי הרבה יותר תוך פיצוי הניזוקים עצמם. כמו-כן ראוי היה לקבוע במפורש אחריות של המפרסם עצמו במידה ולא ברורה מהפרסום זהות שולח הפקס.

אבל עד לתיקון החוק, ראוי כי הניזוקים יפסיקו להבליג לחדירה הגסה לפרטיותם והשחתת זמנם וכספם, וישיבו מלחמה שערה. שהרי אם כבר משחיתים את זמנכם, לפחות שישלמו לכם על כך.
המחבר הינו עו"ד, חבר וועדות המדע והטכנולוגיה, המחשוב והתכנות, הבנקאות והתובענות הייצוגיות של לשכת עורכי-הדין. תוכן הכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו חסין מטעויות והשמטות ואין להסתמך עליו לשם ביצוע או הימנעות מביצוע פעולה כלשהי.
www.rnc.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב