דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


5 קונפליקטים מרכזיים בהורות משותפת במשפחות אלטרנטיביות (משפחות הקשת) 

מאת    [ 11/01/2011 ]

מילים במאמר: 1939   [ נצפה 3758 פעמים ]

 

5 קונפליקטים מרכזיים בהורות משותפת

במשפחות אלטרנטיביות (משפחות הקשת)

 

דרור הדדי | www.drorhadadi.co.il

 מאמן אישי/זוגי בכיר המתמחה באימון וייעוץ ליצירת משפחות אלטרנטיביות

 

זה לא פשוט לחיות בזוג, ובעידן הפוסט מודרני זו משימה מורכבת עוד יותר. המבנה המוכר של המשפחה הולך ומשתנה וכוחו כיחידה הולך ונחלש. יחד עם שינויים חברתיים אלה, מתחזק כוחו של האינדיבידואל ומימוש צרכיו הופך להיות המטרה המרכזית. אנחנו מצויים כיום בעיצומו של תהליך בו כמעט כל ההשקפות, האמונות והערכים אודות נשים וגברים, זוגיות ומשפחה עוברים טלטלות ומהפיכות. השינויים שחלו בתפקידי המגדר ובציפיות של המינים זה מזו מטילים גם הם מבוכה, יוצרים קונפליקט ובסופו של דבר הופכים את פעולת המערכת הזוגית/משפחתית למורכבת עוד יותר.

נשים וגברים עושים כיום בחירות אלטרנטיביות בדרך בה הם בוחרים לבנות זוגיות או משפחה ולעיתים ממציאים אפילו יש מאין. מאמר זה יתרכז בהורות משותפת בין גברים הומואים (יחידים או זוגות) לבין נשים (סטרייטיות או לסביות). מטרת החיבור שנוצר כאן היא לבנות משפחה אלטרנטיבית שאינה מבוססת על חיים משותפים תחת אותה קורת גג, אינה מבוססת על זוגיות ואפילו אינה מבוססת על אהבה רומנטית. מדובר בקשר ייחודי שמטרתו להביא ילד לעולם ולגדלו יחד בהורות משותפת בשני בתים שונים ובחלוקת זמן כזו או אחרת בין הצדדים.

 קונפליקטים בהורות משותפת

חיבור זה מזמן לא מעט אתגרים וקונפליקטים המבוססים על מספר גורמים מרכזיים. החיבור בין שני אנשים נפרדים מבוסס על חיבור בין שני אגואים "הנלחמים" על מימוש הצרכים שלהם כאינדיבידואלים. עם הזמן, באופן טבעי, צצים ועולים משברים ברמות קושי שונות. משברים, קונפליקטים, ניגודי צרכים, וויתורים והתפשרויות, הם חלק מאבני היסוד של כל קשר ולכן אין מה לחשוש מהם. חשוב להכיר אותם, להבין מה מפעיל אותם וללמוד כיצד ניתן "לפרק" אותם במקרים מסוימים, או להשכיל לחיות עם הוויתור (הכל כך קשה) של חוסר השלמות של הצד השני במקרים אחרים. כל אחד מאיתנו מגיע ממקום אחר ועם ארגז צרכים משלו. קשר איכותי של הורות חייב להיות מבוסס על תקשורת ודיאלוג בנוגע לצרכים השונים ולדרך בה אלו יכולים לבוא לידי ביטוי בקשר ההורות המשותפת.

 מאמר זה נכתב על בסיס ניסיון מקצועי שצברתי בחמש שנים האחרונות בייעוץ וליווי לנשים, גברים וזוגות המעוניינים להקים משפחה אלטרנטיבית במבנה של הורות משותפת, ועל בסיס ניסיון אישי והיכרות עם חברים ומכרים רבים המתנסים בחוויות ההורות המשותפת.

 

5 קונפליקטים מרכזיים בהורות משותפת במשפחות הקשת:

 

הורות משותפת | תלות לעומת התפשרות

לצורך התייחסות אל קונפליקט זה אעשה לרגע הכללה.

הבחירה בהורות משותפת, כוללת כמעט תמיד פשרה על סוג הורות אחרת מכפי שהחברה הכתיבה. בהורות 'נורמטיבית'  (קרי בין גבר סטרייט לאישה סטרייטית), ברור לשני הצדדים כי כינונו של קשר זוגי משמעותי יוביל, במוקדם או במאוחר גם להרחבת התא המשפחתי. בהורות משותפת, האישה צריכה לבחור לממש את ההורות שלה עם אדם נוסף, שאינו בן/ת הזוג (במקום לדוגמא להיות אם חד הורית, או להמתין לכך שתהיה בזוגיות).

 עבור גברים הומואים, הבחירה בהורות משותפת היא בחירה מתוך החלופות של אימוץ ופונדקאות. אחד המאפיינים של נשים סטרייטיות רבות, הפונות להורות משותפת, הוא ההבנה כי השעון הביולוגי 'מתקתק', בשלב בו לא מצאו עדיין בן זוג לממש עמו את בניית התא המשפחתי הכולל גם הורות. לרוב, נשים אלו אינן מעוניינות (מסיבות שונות - ערכיות ומעשיות) להביא לעולם ילד לבדן (בהורות יחידנית). מכל מקום, מדובר לרוב על פשרה שמשמעותה הפרדה בין מימוש הזוגיות וכינון תא משפחתי נורמטיבי, לבין מימוש ההורות. נשים סטרייטיות רבות אינן זונחות את הכמיהה לקשר זוגי משמעותי בעתיד, אולם הכניסה להורות המשותפת משמעותה הצהרה (עצמית, וחברתית) כי לפחות כרגע, היא מתפשרת ומפרידה בין הכמיהה להורות והכמיהה לזוגיות.

עבור גברים הומואים שמעוניינים באם לילדיהם (שוב, מסיבות ערכיות או מעשיות), הברירה היחידה הקיימת היא חבירה לאישה במתכונת של הורות משותפת. כאן, מדובר בחוסר ברירה, שעלול להעמיק את תחושת התלות באישה.

 דוגמאות לקונפליקטים

קונפליקט המבוסס על הבלבול שבין הכמיהה לזוגיות לעומת הבחירה בהורות שבה אין זוגיות רומנטית. לדוגמא, כאשר הגבר או האישה מוצאים את עצמם מתאהבים ונמשכים אל בן הזוג להורות כאשר הם חווים יחד את חווית ההורות/המשפחתיות העוצמתית הראשונית וזאת למרות שמראש, שני בני הזוג, היו מודעים לגמרי לנטייה המינית השונה של בן הזוג והאמינו בלב שלם שהם לא נמשכים אליו.

קונפליקט של הגבר המבוסס על סוגיית ה'אין ברירה' - לו רק יכולתי ללדת בעצמי... ולנהל את התהליך בעצמי ובשליטה מלאה.

קונפליקטים הקשורים לרווקות - האם אני באמת יכול/ה לגדל ילד לבדי, שלא מתוך זוגיות?

 דוגמאות לדרך בה קונפליקטים אלו יכולים לבוא לידי ביטוי, הם קונפליקטים בין הגבר לאישה אשר בבסיסם הצפייה של האישה/הגבר לזוגיות, המושלכת על השני/ה; תחושת תלות באישה העלולה להוביל לתחושת אין ברירה וחנק (עד כדי נסיגה מרעיון ההורות כשזה קורם עור וגידים) ועוד.

 הכרה בקונפליקט זה (כמו גם בכל הקונפליקטים הבאים), ועבודה על הצרכים הפנימיים שהורות משותפת מעלה עבור כל אחד מהצדדים, יכולה לסייע בפתרון קונפליקטים כאשר אלו עולים (לרוב, לא ניתן, כאמור, למנוע קונפליקטים; ניתן ללמוד כיצד לנהל אותם טוב יותר תוך כדי לקיחת אחריות ולימוד ממשבר למשבר - בדיוק כמו בכל קשר אחר).

 

הורות משותפת | אני לעומת אנחנו

הורות משותפת מזמנת אתגר מרכזי נוסף הקשור להגדרת הקשר. מצד אחד, הקשר בין האם לאב העתידיים הוא קשר משפחתי וקרוב המבוסס על אינטימיות, אינטנסיביות, תקשורת, שיתוף והכלה; מצד שני, מדובר בקשר שאינו קשר זוגי/רומנטי ולעיתים אפילו אינו קשר חברי. כאן עולה שאלה מעניינת: כיצד להיות "אני" ועם זאת לקחת חלק אקטיבי ב"אנחנו" וממה מורכב בכלל ה"אנחנו" הזה?

בכל משפחה המבוססת על הורות משותפת יגדירו שני בני הזוג הגדרה אחרת ל"אנחנו" - ככל שתהיה ההגדרה מנוסחת, ברורה, מבוססת ותואמת לציפיות של שני בני הזוג להורות, כך יקטנו הסיכויים לקונפליקטים בסוגיה זו.

דוגמאות לקונפליקטים

האם נזמין זה את זו לחגים משפחתיים במשפחה המורחבת? (לדוגמא: ערב ראש השנה אצל אמא של האב/האם?)

האם בקשר שבין שני בני הזוג להורות יש צורך בשיתוף לגבי צדדים אישיים בחיים כמו: מעגל החברים, עבודה, דייטים, סקס מזדמן, משברים אישיים?

האם שם המשפחה של הילד/ה יהיה שמה של האם, של האב או של שניהם יחד?

האם מנוסחים זמנים קבועים המוגדרים כ"זמן משפחה" בו בני הזוג להורות והילד מבלים יחד?

 

 הורות משותפת | משמורת משותפת לעומת הסדרי ראייה

בהורות משותפת, בשונה מסוגי הורות אחרים, שני הצדדים (האם והאב) מתמודדים עם חלוקת הזמן עם הילד. הדבר מתחיל בקביעת הסטינג הבסיסי של ההורות: האם יש הורה משמורן אחד, והסדרי ראיה להורה השני? האם מדובר בהורות שוויונית (משמורת משותפת) ומה ההשלכות הרגשיות, הכלכליות והמעשיות של החלטה זו? שאלה נוספת שהורים יכולים להתמודד איתה בהורות משותפת היא כיצד חלוקת הזמן, והעובדה שיש שני בתים שונים משפיעה על הקשר ביניהם ועל הילד?

 דוגמאות לקונפליקטים

משמורת משותפת מול הסדרי ראייה - יתרונות וחסרונות כפי שכל צד תופס אותם.

מהן ההשלכות הכלכליות על שני הצדדים במשמורת משותפת? ובהסדרי ראיה?

האם מוסכם על בני הזוג להורות המשותפת להחליף את ימי המשמורת בהתאם לצרכים המשתנים של אחד ההורים?

האם בהורות משותפת כל אחד מהצדדים מהווה "רשת תמיכה" לבן הזוג השני בכל מה שקשור לילד, או שכל אחד אחראי לילד בימי ההסדר שלו ולא אמור להיעזר בבן הזוג (לדוגמא כשהילד לא מרגיש טוב)?

מהו המרחק ההגיוני בין שני הבתים וביניהם למסגרות החינוכיות של הילד?

האם זה "בסדר" שבבית שלו/ה יהיו מותרים לילד דברים עקרוניים שאצלי בבית אסורים?

 

 הורות משותפת | שניים לעומת אחד

לא פעם בהורות משותפת, מעורבים כבר מההתחלה או בשלבים מתקדמים יותר בני/ות זוג שאינם הורים ביולוגים:

זוג נשים שבוחרות להביא ילד עם זוג גברים.

זוג לסביות/הומואים שבוחרים להביא ילד עם אשה סטרייטית או גבר הומו רווקים.

צירופם של בני/ות זוג לאחר שכבר יש ילד משותף.

דוגמאות לקונפליקטים

כיצד מתמודדים עם האיזון של שניים מול אחד?

האם מוגדר ציר מרכזי לקבלת החלטות בנוגע לדברים הקשורים לילד - מי חלק מהציר הזה ומי לא?

האם ההורה השלישי (בן הזוג הלא ביולוגי) נחשב חלק מהגדרת המשפחה?

מהן הזכויות/חובות החוקיות של ההורה שאינו הורה ביולוגי?

מהו המקום הרגשי של ההורה שאינו הורה ביולוגי?

 

 הורות משותפת | הסתרה לעומת גאווה

בשונה מהורות יחידנית, או הורות של זוג גברים/נשים, שם ברור וגלוי לכולם כבר מההתחלה מהו המבנה המשפחתי, הורות משותפת יכולה 'להיראות' כלפי חוץ כהורות נורמטיבית של גבר ואישה נשואים. בהורות משותפת על ההורים לקבל החלטה בנוגע לדרך ההתמודדות עם שאלות של הגננת, של הצוות הרפואי וכו' לגבי מהות ההורות. בעצם יש צורך בשלב כלשהו 'לצאת מהארון' ולהתמודד עם זה שהמשפחה הזאת 'שונה' ולא נורמטיבית. עבור גברים הומואים המגיעים להחלטה להורות משותפת, יציאה מהארון לרוב מוכרת, ונושא השונות והשוני הוא נושא שהתמודדו עמו כבר בעבר. עבור אישה סטרייטית, לעיתים זו תהיה הפעם הראשונה בה היא נתקלת בצורך להתמודד עם 'יציאה מהארון'.

 דוגמאות לקונפליקטים

ביקור בקופ"ח; הילד רשום לפי הכתובת של האם ויש לו סניף קופ"ח קרוב לשם. כשהוא נמצא אצל האב הם הולכים לסניף שקרוב למגורי האב. כמעט תמיד המזכירה תשאל - למה הגעתם לפה? הילד רשום בסניף.... ואז קיימת הדילמה כיצד לענות וכמה לשתף בנוגע למורכבות המשפחה.

קונפליקט נוסף: האם לדוגמא באירוע יום המשפחה בגן של הילד, יש משמעות לנושא היציאה מהארון של המשפחה? והאם חשוב לספר במסגרות החינוכיות של הילד על המבנה המשפחתי המיוחד?

 

 צרכים מנוגדים הם הבסיס לקונפליקט בהורות משותפת

הצעד הראשון ביצירת קשר להורות משותפת הוא לזהות מהם הצרכים המרכזיים של שני בני הזוג. טבעם של צרכים לקבל מענה בין אם נרצה בכך ובין אם לא. לעיתים מילוי הצורך נעשה בצורה מודעת ולעיתים בצורה שאינה מודעת, לעיתים ברמת איכות גבוהה ולעיתים ברמת איכות מתסכלת.

במהלך יצירת קשר להורות משותפת, חשוב להתמיד בבחינת הצרכים האישיים של שני בני הזוג להורות. הסיכוי של הקשר לממש את הפוטנציאל שלו ולמנוע תסכולים וחסכים אצל שני בני הזוג, גדל כאשר הם בונים את הקשר בדרך שמטפלת היטב בצרכים ועונה עליהם בצורה המיטבית. הדרך לתת מענה לצרכים היא למידה שכרוכה בתרגול ובמידה לא מבוטלת של מסירות והתמדה.

 ניתן לראות את הקשר בין בני הזוג להורות משותפת כתהליך של איזון מתמיד בין צרכים מנוגדים וכהתפשרות בלתי פוסקת על צורך זה או אחר להשגת שיווי משקל דינמי. כל שלב במעגל החיים של הקשר דורש שיווי משקל מחדש. דמיינו שאתם רוכבים על אופניים ומפעילים סט מסוים של שרירים, בעודכם מתאימים את מהירות הנסיעה לתנאי השטח שלפניכם. ככל שתכירו יותר את השטח, תשלטו טוב יותר בשרירים ותהיו מוכנים להפתעות בדרך, כך תהיה הנסיעה יעילה, בטוחה ומהנה יותר. במהלך הקשר הופכים "הרכיבה על האופניים" ומציאת שיווי המשקל קשים עוד יותר, בהיותנו חייבים לרכוב יחד עם אדם נוסף בעל שליטה כזאת או אחרת בכידון חיינו, במהירות ובמוכנות שלו לתרום למאמץ המשפחתי. במקרה זה, בכדי להגיע אל היעד שלמים ובריאים, יש לתאם עמדות לפני, לשמור על שיווי משקל זוגי במהלך, וללמוד לשפר את כל אלה במהלך המסע.

 זוגיות אינה דורשת משני אנשים להסתכל אחד על השני, אלא להסתכל יחד באותו כיוון.

הכרת הצרכים המנוגדים בקשר מחייבת דיאלוג רציף ומתמשך בין בני הזוג. דיאלוג פירושו כי השניים מסוגלים לבחון מה הם צורכיהם הנסתרים, לתת להם ביטוי ולחולל יחד כזוג את השינויים שיענו על צורכיהם בצורה האיכותית והיעילה ביותר.

לגבי מרבית העיסוקים בחיינו אנו מכירים בצורך בהכשרה מקצועית ומסודרת, אך מסיבה כלשהיא אנחנו מניחים, כי ידוע לנו כיצד לתפקד בקשר זוגי ואין לנו צורך בהכשרה, בידע או בכלים בסיסים כלשהם. אנחנו אפילו חוששים שאם נפתח מול בן/ת הזוג נושאים מורכבים עלול המצב להחמיר. מדובר בטעות רווחת. הקשר הזוגי הוא אחד הקשרים המורכבים והמחייבים ביותר שאנו לוקחים על עצמנו. אם לא נדע "מה קורה", מדוע צצות בעיות וכיצד לטפל בהן ביעילות, ונימנע מהכרה בקשיים אלה, לא נוכל לפתור אותם. היעדר כלים לטיפול יעיל בקשיים, מקל עלינו להיכנע לנטייה האנושית - להימנע ממאמץ. לו היינו יודעים טוב יותר כיצד להתמודד, היה לנו סיכוי גבוה יותר להצלחה.

 קשר זוגי להורות משותפת הוא פאזל המורכב מחלקים רגשיים, כלכליים, משפטיים ואישיים. זהו קשר בלתי הפיך כבר משלב מוקדם באבולוציה של הקשר ולכן חשוב לבנות אותו היטב כבר מהבסיס. אני שמח להזמין אתכם למפגשי ייעוץ ותיאום ציפיות במהלכם תוכלו לעקוף חלק מהמשוכות שבדרך ותקבלו טיפים המבוססים על ניסיון רב בתחום.

 

 

 

דרור הדדי - יועץ ומלווה תהליכי יצירת משפחה אלטרנטיבית מכל הסוגים - אשמח לעמוד לרשותכם: 0523595466


www.drorhadadi.co.il


 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב