דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המעשנות והמעשנים המאבדים עצמם לדעת 

מאת    [ 07/01/2011 ]

מילים במאמר: 633   [ נצפה 2599 פעמים ]

יש לי הרבה מה לומר על עישון, קלינית וחברתית וכמובן כלכלית. אני מצפה, לטובתכם, שלא תדלגו, תקראו פעמיים, תקראו גם במקורות הרבים הקיימים בספרות ובאינטרנט, כדי שלא ניפגש במחלקה האונקולוגית.

הכתובת נמצאת על כל קיר, מודעה באינטרנט ואפילו על קופסת הסיגריות. אם וכאשר תגיעו למחלקה האונקולוגית, אל תאמרו "לא ידענו" או "אילו היינו יודעים"... ותאשימו את כולם, את החברה ואת חברת הסיגריות. המעשנים טוענים להצדקת העישון כל מיני נימוקים שונים ומשונים. אין אפילו טעם להביא כאן את מגוון הנימוקים, כי אין להם בסיס והצדקה ויש בהם משום בריחה מהעובדות ומהמציאות. מי שהיה טורח היה מוצא את כל הנתונים העובדתיים המוכיחים כי העישון מזיק. הוא מזיק ראשית למעשן בריאותית, כלכלית וחברתית. בנוסף על כך הוא מזיק לסביבה, למשפחה ולחברים.

כאשר ביליתי בארצות הברית במחקרים בתחום הרפואי, נתקלתי במידע לגבי חברות הסיגריות. נושא זה פורסם מאוחר יותר והוביל לתביעת נזיקין ענקית כנגדן. המלחמה נגד חברות הסיגריות והטבק החלה עוד בשנות החמישים, אבל ללא הצלחה של התובעים. הטענה אז הייתה כי אין קשר בין עישון למחלות ואין סכנה בריאותית בעישון.

בשנות השמונים הוגשו שוב תביעות שעסקו בעיקר בהתמכרות. טענת חברות הטבק היו כי הסכנות הבריאותיות ידועות לציבור והעישון הוא  באחריות המעשן בלבד. בתקופה זו כבר ידעו על הקשר בין עישון למחלות כמו סרטן הריאות ומחלות לב, אבל החברות הטילו את האחריות על המעשנים. הן גם טענו כי אין החברות אחראיות להתמכרות הנובעת כתוצאה מצריכת יתר של ניקוטין.

בשנות התשעים התברר כי חברות הסיגריות לא רק שידעו היטב כי הניקוטין הוא ממכר, אלא אף הגדילו את כמות הניקוטין בסיגריות לשם הגדלת המכירות, להעמקת ולהנצחת ההתמכרות. ידיעה זו מקורה במחקרים שהחברות עצמן ערכו ושאת תוצאותיהם לא פרסמו בקהילה המדעית או לציבור. עשן הסיגריה מכיל כמות עצומה של כימיקלים שונים, רעלים וחומרים מסרטנים. בשנת 1998, בעקבות גילוי זה, נקבע בארצות הברית פיצוי ענק של כ-280 ביליון דולר שחברות הסיגריות והטבק ישלמו לתובעים ולקופת המדינה. הכסף שיתקבל כפיצויים, יועבר לחינוך בתחום נזקי העישון ולפיתוח תוכניות למניעת עישון בקרב בני נוער.

כיום ידועים גם הנזקים הבריאותיים הנובעים מעישון פסיבי. מסוכן במיוחד להימצא בסביבה כזו לנשים בהיריון, שלא לדבר על מעשנות בהיריון. נזק בלתי הפיך נגרם בייחוד לתינוקות ולילדים הנמצאים בסביבת מעשנים. מחקרים לחקר המוח מראים בבירור את תהליך ההתמכרות ותגובת תאי העצב במוח לניקוטין. אתם חושבים כי יש לכם שליטה, אבל אתם בעצם כמו מריונטות בידי הצורך לספק עוד ניקוטין. חברות הסיגריות עדיין משקיעות הון בפרסום המיועד בעיקר לבני הנוער, הצרכנים העתידיים. לצערנו הם נופלים כפרי בשל לפרסומים ולתעמולות הישירות והעקיפות.

הורים יכולים וצריכים לשמש דוגמה לילדיהם. סיכויי הילד לעשן עולים אם אחד מהוריו או שניהם מעשנים. במדינות רבות כבר נחקקו חוקים המגבילים ואוסרים את העישון במקומות מסוימים. גם אצלנו יש חוק האוסר עישון במקומות ציבוריים, אבל הוא לא נאכף. לטענה שהפסקת עישון גורמת להשמנה אין כל בסיס. משמינים כתוצאה מאכילה מוגברת, ולא בגלל הפסקת העישון.

לפנויים המחפשים זוגיות, תביאו בחשבון כי חלק ניכר מכם, יותר נשים מגברים, לא יצא עם בן זוג מעשן. הנשיקות כאילו מנשקים מאפרה... הטענה: "אני מעשנת רק אחת ביום" היא כמו להיות "קצת בהיריון". לגבר המעשן, תדע כי עישון גורם לאימפוטנציה, בעיות בכמות ובטיב הזרע, בעיות זקפה כתוצאה מחסימת עורקים וירידה בלחץ הדם, אל תחייך, לך תקרא!.

גמילה מעישון הוא תהליך פשוט ותלוי בהחלטה שלכם להפסיק. לאלה המעוניינים להפסיק לעשן וקשה להם להחליט לבד, יש כיום מגוון אפשרויות, החל מתחליפי ניקוטין, תרופות שונות, סדנאות גמילה גם טלפוניות ואפילו סייענים מיסטיים. תבחרו במה שמתאים לכם, העיקר שתפסיקו ועדיף בהקדם האפשרי.

לאלה שעדיין מעשנים, לא תוכלו להתעלם מהעובדה שמדי שנה מתים בעולם כ-5 מיליון בני אדם מנזקי עישון והמספר בעלייה. אני ממליץ שתעשו ביקור במחלקה האונקולוגית ואפילו אם רק אחדים מכם יבינו, יפנימו ויפסיקו לעשן זה יהיה הישג. הרווח יהיה לטובתכם, לטובת משפחותיכם, חבריכם ואפילו לחשבון הבנק שלכם.

ד"ר גיורא רם

כתבה מתוך הספר: "הרי את אהובתי, אשתי, גרושתי" – http://my-love.imexco.com

ד"ר גיורא רם 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב