דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ביופידבק: גם גמגום מושפע מלחץ - תיאור מקרה 

מאת    [ 06/01/2011 ]

מילים במאמר: 495   [ נצפה 4029 פעמים ]

המקרה המתואר הינו אמיתי ומפורסם בהסכמת המתאמנת. השמות ופרטים מזהים שונו.

כבר בשיחת הטלפון  אפשר היה לשמוע את המצוקה בקולה. מיכל סיפרה שהיא סובלת מגמגום ומתקשה לעבור ראיונות עבודה. 5 שנים שאינה עובדת וכבר התייאשה מכל הטיפולים. היא שמעה שביופידבק יכול לעזור ומוכנה לנסות, הסבירה בלי שמץ של התלהבות בקולה.  

בפגישה הראשונה סיפרה שהיא בת 40, גרושה ומגדלת לבדה שלושה ילדים. מגיל צעיר היא סובלת מגמגום אך רק בשנים האחרונות היא מרגישה שהוא מהווה בעיה. כל השנים עבדה כפקידה אך לאחר שעזבה את מקום עבודתה האחרון, התקשתה למצוא עבודה אחרת. בחמש השנים האחרונות עברה אינספור ראיונות עבודה אשר הותירו אותה מתוסכלת וחסרת ביטחון. מיכל סיפרה שבכל ראיון הסיפור חוזר על עצמו - היא מגיעה עם ציפיות עצומות, המראיין מבקש ממנה לספר על עצמה והיא מתחילה לגמגם ואינה מצליחה לסיים משפט. כל מפגש כזה מסתיים במפח נפש.

כבר בתחילת עבודתנו המשותפת הבהרתי לה שאימון אישי משולב ביופידבק לא יעלים את הגמגום אך יעזור לה להתגבר על מעגל הקסמים שנוצר. הגמגום הקל ממנו היא סובלת מועצם כתוצאה מלחץ (למשל ראיון עבודה) וכתוצאה מההחמרה בגמגום היא נלחצת וכך מנציחה את הבעיה. כאן, נכנס לפעולה אימון אישי משולב ביופידבק. באמצעות מכשור הביופידבק ניתן ללמוד על מדדי וגורמי המתח והלחץ של מיכל, לגלות  מה עוזר לה להירגע ואת הקשר בין המחשבות למה שקורה לה בגוף. בהמשך היא תלמד לשלוט ברמות הלחץ תוך קבלת  משוב מיידי מהמחשב על התקדמותה. במקביל, הוחלט לעבוד  על חיזוק הכוחות שלה ושינוי דפוסי חשיבה שמקבעים את המצב הקיים.

באבחון הפסיכו פיזיולוגי, ראתה מיכל בצורה מוחשית על מסך המחשב כי היא צוברת מתח במהירות ומתקשה להירגע. נשימותיה היו רדודות והיא התקשתה להשיב לשאלה מתמטית פשוטה ששאלתי אותה.  

באימון הביופידבק החלה מיכל לשים לב עד כמה הדריכות שלה משפיעה על יכולת הביצוע. אחרי מספר פגישות מיכל למדה להרפות את השרירים והדבר ניכר היה ביציבה ובשפת הגוף שלה. היא סיפרה שבמקביל לעבודה הגופנית "הראש רגוע יותר" ואפילו בכתה לראשונה מזה עשר שנים וחשה הקלה רבה! מיכל המשיכה לעבוד על טכניקות נוספות שיאפשרו לה להחזיר לעצמה את השליטה על הגוף. ככל שתרגלה יותר נרגעה יותר וכך חוותה הצלחה במשחקי המחשב המבוססים על משוב ממערכות הגוף. בטחונה העצמי התחזק. במקביל, עבדה מיכל גם על הפחד שתגמגם באמצע ראיון. היא ויתרה על השליטה בדיבור וקיבלה את עצמה כמו שהיא. כתוצאה מכך פחת הגמגום שכבר לא ניזון מהפחד.

באימון, עבדנו גם על זיהוי נקודות החוזק של מיכל וגיוסן לצורך מציאת עבודה שתהלום את כישוריה. היא הרחיבה את מעגל האפשרויות שלה ושלחה קורות חיים לעבודות נוספות. בפגישות האחרונות עבדנו על סימולציה של ראיונות עבודה כאשר מיכל מחוברת למחשב ויכולה לראות את השפעת השליטה שלה בתגובות הפיזיות על יכולתה להרגע.

מפגישה לפגישה ניכר היה כי מיכל מגמגמת פחות. הנטייה לגמגום נשארה, ולעיתים הייתה מיכל נתקעת במילה מסוימת אבל היא הייתה פחות מוטרדת מכך. 

לקראת סיום המפגשים התקשרה אלי מיכל וסיפרה שמצאה עבודה. המשכתי ללוות אותה בתקופה הראשונה של חזרתה למעגל העבודה, עד שבאחת הפגישות הודיעה לי בחיוך וכמעט ללא גמגום כי מעכשיו היא יכולה להסתדר לבד.     

שלומית איזנמן, מאמנת אישית בגישה קוגניטיבית-התנהגותית, עוסקת באימון אישי משולב ביופידבק.
משלבת בעבודתה כלים מתחום ה-NLP, גישור ודמיון מודרך.        
                                                                                                                                               
http://www.bf-coach.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב