דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מערכת היחסים במרחב הקדוש - הבדלים בין פסיכותרפיה גופנית לעבודת גוף 

מאת    [ 04/01/2011 ]

מילים במאמר: 619   [ נצפה 2595 פעמים ]

פסיכותרפיה גופנית מה היא?

פסיכותרפיה גופנית, היא גישה טיפולית שבמקורה פותחה על ידי ווילהלם רייך, תלמידו של זיגמונד פרויד. רייך התבונן בטיפוליו של פרויד וראה כי בזמן הטיפול הפסיכואנליטי מגיב גופו של המטופל במקביל ובייחס להתרחשויות הנפשיות. מתוך תצפיותיו, החל רייך להתייחס לתהליכים נפשיים וגופניים גם יחד. הוא החל להשתמש בהתבוננות גופנית ובמגע כחלק מהטיפול (בר-נתן, 2005).

בפסיכותרפיה הגופנית המודרנית, שממשיכה את דרכו של רייך, קיימת לפיכך הנחת יסוד שלתהליכים נפשיים הקשרים גופניים, ולתהליכים גופניים הקשרים נפשיים, הגוף והנפש אחד הם! הזיכרונות שלנו, טראומות שעברנו והרגשות עצורים כמידע בתאי הגוף שלנו. העבר שלנו, חוויותינו מגיל צעיר מוטבעים כחותם בתוך גופנו ומשפיעים על הדפוסים הרגשיים, ההתנהגותיים והגופניים שלנו (שם).

פעמים רבות הגוף שלנו מנסה לאותת לנו, לסמן לנו ולומר לנו על הדרך שבה אנו חיים את חיינו, על הסכסוכים הפנימיים והחיצוניים, על הרגשות שלנו ועל הנפש היקרה שלנו. לרוב גופנו עושה זאת דרך תחושות גופניות, כאבים מיחושים ומחלות. הטיפול הפסיכותרפויטי הגופני הוא טיפול כוללני העובד על כמה רבדים: רגש, פיזי, מחשבתי, רוחני ואנרגטי. הטיפול תומך בתהליכים רגשיים, בעיות פסיכוסומאטיות, כאבים ומחלות (שם).

 

עבודת גוף

בעבודת גוף המטפל עובד עם המטופל כדי להפיג מתחים, לסייע להמרצת מחזור הדם, להשרות רוגע, פינוק, או לשחרר שרירים תפוסים. הטיפול הוא נעים ומעבר לתחושה של שחרור והקלה יכול להביא לרגיעה כללית, ולהרגשת זרימת אנרגיה בכל הגוף.

 

וביניהם

בטיפול של פסיכותרפיה גופנית מרכז הטיפול הוא המפגש עם עולמו הפנימי והחיצוני של המטופל תוך התייחסות לחלקים המודעים והלא מודעים ואילו בעבודת גוף ההתייחסות והדגש הוא לגוף, לזרימה אנרגטית ולשחרור מתח וחסימות.(צמרת, 2009)

פסיכו=נפש, תרפיה=טיפול, פסיכותרפיה גופנית: טיפול המטפל בנפש האדם, משלב בין גוף לנפש, טיפול המשלב שיח וקשר מילולי בין מטפל למטופל. לקשר הטיפולי יש מקום מרכזי בכל התהליך הטיפולי, המסגרת הטיפולית יוצרת מקום בטוח שבלעדיו לא יתקיים הקשר הטיפולי, מה שמאפשר למטפל ולמטופל לשחזר יחסים משמעותיים באמצעות כלים טיפוליים, המטפל יוצר עבור המטופל מסגרת שמשמשת מקום בטוח שבו יוכל להתנסות מחדש בטראומות מוקדמות.

וויניקוט ראה במסגרת הטיפולית "טכניקה אימהית, המזמינה רגרסיה" (גרין, 2007). בטיפולי גוף תפקיד המטפל היא למצוא את מקור הבעיה ולטפל בסימפטום. הטיפול נבנה ע"פ הבחנה ומותאם אישית לצרכי המטופל.

מהמקום האישי שלי סטודנטית שנה ד' בפסיכותרפיה גופנית וכמטופלת בפסיכותרפיה גופנית, ומטופלת הרבה שנים בטיפולי גוף אני יכולה לומר שהשאלה מהו ההבדל בין עבודת גוף לפסיכותרפיה גופנית עולה אצלי הרבה. דרך העיניים, הרגש, הגוף וההבנה שלי ההבדל הכי משמעותי הוא מערכת היחסים שנרקמת בין המטפל והמטופל ומשמעותה.

מהי המטרה של היחסים שנוצרים בתוך המרחב הטיפולי ואיזה מקום הם משרתים גם אצל המטפל וגם אצל המטופל? מה המטפל עבור המטופל והעבודה הרבה שאפשר לעשות דרך המפגש בין השניים. באילו פצעים אפשר לגעת ובאילו לא ומהם הגבולות? האם המטפל מזכיר את האימא שלא הייתה שם או את האבא? בטיפול פסיכותרפי גופני יש מקום נרחב ומשמעותי ליחסים הנוצרים במרחב הטיפולי הקדוש ומשם נעשית עבודה רבה ומשמעותית דרך העברה והעברה נגדית. ואילו בעבודת גוף דרך החוויות שלי אין יותר מדי מקום ומשמעות ליחסים עצמם שנוצרים במרחב בין המטפל למטופל, אך ישנה התייחסות רבה לכך שהמטפל כאן למעני ולמען גופי, כדי לתת לי מענה ותשומת לב למקומות שהגוף נדרש.

לכל שיטת טיפול, לכל מטפל ולכל מטופל יש כבוד הראוי לו.

 

"דע כי כל רועה ורועה יש לו ניגון מיוחד, לפי העשבים ולפי המקום שהוא רועה שם, כי כל עשב ועשב יש לו שירה. ומשירת העשבים נעשה ניגון של רועה." (כ נחמן מנוסלם)

 

מקורות:

 

בר-נתן, ל. (2005). פסיכותרפיה גופנית-לגעת בגוף לגעת בנפש. [גרסא אלקטרונית]. נשלף ב15 נובמבר 2010 מ  from http://www.focusing-therapy.com/91621/לגעת-בגוף-לגעת-בנפש.

גרין,ד.(2007) .יחסים וכללי י-סוד בפסיכותרפיה.[גרסא אלטרונית].נשלף ב15 נובמבר 2010מ http://www.articles.co.il/article.php?id=8017

צמרת, י. (2009). מה זה פסיכותרפיה גופנית - BeOk  הפורטל לבריאות ויופי. [גרסא אלקטרונית]. נשלף 15 נובמבר 2010 מ http://www.beok.co.il/Category/Article/8264/מה+זה+פסיכותרפיה+גופנית/יעל+צמרת

 

לי ספרא, סטודנטית שנה רביעית לפסיכותרפיה גופנית, בית-הספר לפסיכותרפיה, מכללת רידמן.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב