דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


משאבי אנוש באסטרטגיה - נקודות להתייחסות למנהלי משאבי אנוש 

מאת    [ 02/01/2011 ]

מילים במאמר: 1537   [ נצפה 3768 פעמים ]

מהם מרכיבי תפקידו של מנהל משאבי האנוש בארגון ומהו חלקו בהנהלה הבכירה? מהם השיקולים המעצבים את דמותו ותפיסתו על ידי אחרים והיכן נמצאים הממשקים שלו עם גורמי המפתח בחברה? מהי החשיבות בתכנון האסטרטגי של משאבי האנוש? במאמר שלפניכם ננסה לענות על השאלות הבאות:

1. מהו תפקידו האסטרטגי של מנהל משאבי האנוש?
2. מהן הדילמות הנפוצות עמן עלול מנהל משאבי האנוש להתמודד בעת כניסתו לתפקיד וההתמודדות עם האופן בו הוא נתפס על ידי אחרים?
3. כיצד יש לבצע את הכניסה לתפקיד בצורה נכונה על מנת להתמקם בצורה טובה ומשמעותית בארגון?
4. מה יכול מנהל משאבי האנוש לעשות על מנת להגביר את תפוקת העובדים בארגונו?

ניסינו במאמר להציג את אותן נקודות למחשבה אשר יסייעו למנהל משאבי האנוש לגבש דרכי התמודדות עם דילמות בחיי היומיום וכן לפרוש את ה-"אני מאמין" שלו לכדי תוכנית אופרציונאלית להמשך. הרעיון המנחה הנו שאת מעטפת התפקיד, הראיה האסטרטגית, יש למצות טרם תחילת העבודה המעשית והניהול היומיומי של המשאב האנושי.

תחום ניהול משאבי האנוש מתחלק בגדול לארבע נושאים עיקריים:

1. ניהול אסטרטגי - פיתוח אסטרטגית מש"א שתתמוך בתוכנית העסקית ובחזון הארגון (ערכים, תרבות ומבנה ארגוני, אחריות חברתית וכו').
2. תכנון כ"א ומדיניות העסקה - ניתוח עיסוקים, גיוס, מיון, קליטה, טיפול בפרט, ניהול תנאי העסקה, חוקי התעסוקה, יחסי עבודה, משמעת, רווחה ותקשורת פנים.
3. פיתוח ארגוני והדרכה - הכשרת עובדים, פיתוח ארגוני, פיתוח מנהלים ועובדים, שימור עובדים, הערכה ומשוב וכן ניהול שינויי ארגוני.
4. תגמול ושכר- ניהול והטמעה של מערך השכר והתגמול, מדרג עסוקים, תכנון מבנה שכר, השוואות שכר, ביטוח פנסיוני ותנאים סוציאליים.
מבין אלה, נבחר להתמקד במאמר שלפניכם בנושא הראשון, והוא הניהול האסטרטגי של משאבי האנוש בארגון.

אסטרטגיה ארגונית, בהגדרתה הרחבה, הנה דפוס של החלטות בחברה אשר קובעות ומתארות את המטרות, הכוונות, או היעדים והתוכניות, המייצרים את המדיניות בכדי להשיג את אותם מטרות. זאת ועוד האסטרטגיה קובעת את מגוון התחומים העסקיים בהם צריכה להימצא החברה, את הצורה הכלכלית שבה היא רוצה להתנהל ואת איכות כוח האדם שהיא רוצה להעסיק. כמו כן אסטרטגיה מגדירה את התרומה הכלכלית והלא כלכלית שהיא מתכוונת להביא לבעלי המניות, עובדים, לקוחות וגם סביבה וחברה. (The Concept of Corporate Strategy - Kenneth Andrews). בתוך כך, מערך משאבי האנוש בחברה צריך לדעת לחבור את התכנית האסטרטגית בכל הנוגע לתכנון ופיתוח כ"א, הדרכה, גיבוש תרבות ארגונית וקוד התנהגות במקום העבודה.

תפקידו של מנהל משאבי האנוש בראי האסטרטגי בא לידי ביטוי במספר נקודות:

? חבר הנהלה ושותף לתהליך קבלת ההחלטות העסקיות.
? מנתח נתונים מהסביבה החיצונית והפנימית שיתמכו בקבלת החלטות ובפיתוח התוכנית האסטרטגית של הארגון.
? מתרגם את האסטרטגיה הארגונית - עסקית לאסטרטגיה של משאבי אנוש.
? עוזר למנהלים בבנייה ובהטמעה של חזון וערכי הארגון.
? עידוד הפונקציונאליות והסינרגיה בין ובתוך המחלקות השונות.
? שותף בתקשור ובהטמעת התוכנית האסטרטגית בקרב העובדים.
? תומך בהכשרת עובדים לסיפוק צרכי הלקוחות.
? שותף לפיתוח ועיצוב התרבות הארגונית (קוד התנהגות, נורמות וערכים מקובלים, קווים מנחים להתנהלות היומיומית).
? שותף ורותם מנהלים ועובדים לתהליכי שינוי ארגוני.
? שותף בפיתוח, תקשור והטמעה של קוד אתי לארגון.
? פיתוח נושא האחריות החברתית ומעורבות בקהילה.


מנהל משאבי אנוש שזה עתה נכנס לתפקידו בארגון גדול בעל פריסה רחבה או מנהל משאבי האנוש של חברה הנמצאת בצמיחה ובשינוי עמוק של אופן עבודתה והתנהלותה צריכים שניהם תחילה להתמודד עם שאלת דרכם לאן - וכיצד הם מעצבים את תפקידם ותופסים את מקומם בארגון.

לדוגמא: חברת סטארט-אפ מקומית אשר סיימה לא מזמן סבב השקעות מוצלח ומחליטה להעביר את רוב פעילותה לארצות הברית ושם לבסס את משרדה הראשי החדש, כאשר את רוב פעילות המחקר והפיתוח היא משאירה בארץ ומרחיבה את היקפו. במבט הראשוני ברור שמדובר כאן בהתרחבות ובגיוס מאסיבי של כ"א אדם, בארץ (מהנדסים למשל, איזה כישורים צריכים להיות להם?, איזה ידע וניסיון?) ובחו"ל (הקמת המשרד בארצות הברית, גיוס אנשי שיווק ופיתוח עסקי מתאימים, גישור על פערי תרבות, זיהוי העובדים שיצטרכו לעבוד בשלוחה בחו"ל ותמיכה ב- relocation שלהם, השלמת פערי ידע וכו'). מעבר לכך, ישנו מעבר למתכונת גלובלית וכן שינוי התפיסה העסקית של החברה: פנייה לחברות גדולות יותר, פרסום מאסיבי יותר, בחינת רכישת טכנולוגיות חדשות וכו'. לבסוף, המעבר מחברה קטנה בעלת אופי משפחתי למסגרת רחבה, ממוסדת ובעלת תהליכים מובנים מצריך שינוי בהלך החשיבה המוכר. עם כל אלה יידרש מנהל משאבי האנוש לתת את הדעת ולספק פתרונות למנהלי החברה.
לכל אחד מהצרכים האלה של הארגון, על מנהל משאבי אנוש המחובר לאסטרטגיה לתת מענה, מהשלב של הכרות עם הסביבה החדשה והתרבות, דרך בחינת המגמות בשוק והמתחרים, התאמת המבנה הארגוני, רתימת מנהלים ועובדים לשינוי, זיהוי פערי ידע והשלמתם ועד גיוס, הכשרה ושימור העובדים המתאימים ביותר לארגון. כמובן שאסור לשכוח את ההיבט הכלכלי - עסקי הדורש ייעילות ואיחוד משאבים ופונקציות והתאמתם למצב החדש.

דוגמא אחרת תהיה חברה תעשייתית אשר התרחבה עם השנים ללא תכנון וחשיבה קדימה. בארגון לא הייתה קיימת פונקציה של משאבי אנוש וכל מנהל מחלקה ביצע את הגיוס לעצמו ובליווי המנכ"ל / סמנכ"ל כספים. בארגון כזה יורגשו בחסרונם תהליכים מובנים לקליטת, הכשרת והערכת העובד, הגדרות תפקיד, תכנון תגמולים ורווחה, קוד התנהגות וקווים מנחים ברורים לעבודה מול לקוחות או בין מחלקות. ברמה האסטרטגית יורגש נתק בין יעדי החברה, לבין האופן בהם דברים באים לידי ביטוי בעשייה עצמה. את מקומם יחליפו ריכוז סמכות בכדי קבוצה קטנה של מקבלי החלטות בארגון, בדרך כלל בעל החברה, אווירה משפחתית אשר שומרת על ליכוד בתוך הארגון וחוסר תיאום בין המחלקות השונות - כל אלו תורמים להגדלת הוצאות החברה.

אחת הפתרונות הנפוצים במקרים כאלו הוא בדרך כלל להפוך את אחת העובדות האדמיניסטרטיביות למנהלת משאבי אנוש של הארגון ולהכשיר אותה לגיוס וקליטת עובדים. תפקידה בדרך כלל נתפס יותר כתפעולי ומתרכז בניהול היומיומי, אדמיניסטרציה וטיפול שוטף בעובדים (ענייני שכר, ימי חופשה, יציאה לקורסים והכשרות, ארגון ימי גיבוש וכו'). מרכיבי תפקידה לא כוללים מיסודם ראיה אסטרטגית כלשהי או שותפות בקבלת ההחלטות. היא אינה נתפסת כחלק מההנהלה הבכירה ואינה לוקחת חלק פעיל בעיצוב יעדי החברה או מדיניותה. על מנת שתבוא לידי ביטוי מעבר לעבודה האדמיניסטרטיבית, חייבת אותה מנהלת משאבי אנוש ללמוד ולדבר את השפה העסקית של ההנהלה הבכירה, לדעת לחבר בין היעדים האסטרטגיים לבין העשייה בשטח ולתרגם את התוכנית העסקית לכדי זיהוי צרכים בהון אנושי, קביעת תקנים, איושם על ידי כוח אדם איכותי והכשרתו במסגרות המתאימות. שימור העובד והעלאת תפוקתו, מצוי וארגון מחדש של ההון האנושי בחברה, מיסוד תהליכים וקביעת נורמות עבודה ונורמות טיפול בפרט - כל אלו דוגמאות לאופן שבו התוכנית האטסטרגית מתורגמת לתוכנית עבודה בפועל. חשוב לזכור שכמו שסמנכ"ל כספים ומנהל התפעול נתפסים כתפקידים רוחביים שתפקידם לתאם את פעילות המחלקות השונות ולעודד אינטגרציה, כך גם תפקידו של מנהל משאבי האנוש לעשות זאת בכל מה שקשור להון האנושי. קרי, דרך הטמעת תהליכים (למשל: סקר שביעות רצון בקרב כל העובדים או הכנסת נוהל ימי גיבוש מחלקתיים כל חצי שנה), ריכוז תהליכי הגיוס וליווי מנהלים, בהנחלת נהלי נוכחות ועבודה ושיפור התפוקה בקרב העובדים. הפתרון של להפוך את המזכירה למנהלת משאבי אנוש הינו שגוי מיסודו ומנציח את ניהול משאבי האנוש כפעילות תפעולית בלבד. ע"מ לקבל מנהל משאבי אנוש המחובר לאסטרטגיה כמצוין לעיל יש צורך לגייס מנהל משאבי אנוש מקצועי ומנוסה שלמד והתמחה בתחום או לקחת חברה שמספקת שירותי משאבי אנוש במיקור חוץ. חברה שכזה הינה בעלת ניסיון בבניית תשתיות מקצועיות של משאבי אנוש במגוון ארגונים ותוכל לספק לארגון משאבי אנוש מקצועי, יעיל ומחובר לאסטרטגיה.


להלן דוגמא לאסטרטגית משאבי אנוש של ארגון:
"מחלקת משאבי אנוש תתרום להשגת היעדים העסקיים של החברה באמצעות:
? העלאת שביעות רצון העובדים והמחויבות שלהם להצלחת החברה.
? זיהוי פוטנציאל ופיתוח היכולות של המשאב האנושי בארגון.
? הכוונה לניהול הממוקד בתהליכים יעילים, תפוקות ואנשים.
? גיוס עובדים מצוינים, המתאימים לתרבות הארגונית.
? שימור "עובדי מפתח" והקטנת רמת התחלופה.
? זיהוי מקורות של חוסר ייעילות וביצוע שינויים בהתאם
? הטמעת מערכות בקרה וניהול מתקדמות.
? פיתוח נושא האחריות החברתית והתנדבות בתמיכה בילדים בסיכון.
? ערכים מובילי מדיניות: הוגנות, שקיפות, מצוינות,משפחתיות ושרותיות."

כפי שהזכרנו בתחילת המאמר, כל אלה תפקידם להוות נקודות למחשבה עבור מנהל משאבי האנוש ועבור המנכ"ל המגייס אותו. לעיתים ניתן להשתמש בהן לעריכת ה-"חוזה הפסיכולגי" - אותם הסכמות אשר אינן מבוטאות בכתב או על גבי חוזה ההעסקה ואשר מגדירות את תחומי האחריות של מנהל משאבי האנוש, תיאום הציפיות והצבת היעדים אליהם הארגון שואף להגיע. חשוב לזכור כי בראיית המנכ"ל המטרה היא להביא ערך לבעלי המניות של החברה באמצעות הגדלת רווחיות - ומנהל משאבי האנוש עבורו הוא פונקציה נוספת להשגת מטרה זו - וזוהי גם תכלית עבודתו בארגון. הוא משמש לא רק כגורם ביצועי, אלא גם כיועץ למנכ"ל בתחום ההון האנושי. בכל מה שקשור להנעת עובדים, תפוקה, ארגון פנימי ופיתוח מקצועי - מנהל משאבי האנוש הוא הכתובת.

לסיכום, נראה שתפיסת המורכבות של תפקיד מנהל משאבי האנוש הנה דו כיוונית לא רק כלפי המנכ"ל וההנהלה - אלא גם כלפי הפרסונה עצמה שאמורה למלא את התפקיד. מדובר ב-"קפיצת מדרגה" מפונקציה שמטרתה מתן שירות וביצוע גיוסים (התפקיד הפונקציונלי) לתפקיד שהוא פרואקטיבי ואסטרטגי מיסודו. מכן נובע שמנהל משאבי אנוש צריך להיות מולטי דיסיפלינרי, הוא צריך לשלוט בצורה טובה בניהול, בטיפול בפרט, בליווי מנהלים וייעוץ, בשיווק פנים ארגוני, עליו להבין ולדעת לקרוא דוחות כספיים ולדבר בשפה של ארגון עסקי שפת הייעדים.

נתנו במאמר זה דוגמאות מרכזיות לפערים בתפיסת התפקיד שעלולים להתעורר בחברות גדולות, אך כמובן שקיימות דוגמאות רלוונטיות נוספות שלא הוזכרו לעיל: למשל, כאשר מדובר בעובדת שנדרשת להחליף את מנהלת משאבי האנוש שזה עתה עזבה כאשר לאותה עובדת אין כל הכשרה או ניסיון בניהול משאבי אנוש ברמה אסטרטגית וכישוריה מסתכמים בעריכת ראיונות וכתיבת חוות דעת. עובדת שכזו תתקשה להיכנס ל-"נעליה הגדולות" של המנהלת שעזבה ותתקשה לעצב את תפקידה בהתאם.

אין ספק כי מנהל משאבי האנוש נדרש לחשיבה רבה בעת כניסתו לתפקיד, בעיקר בכל הנוגע לציפיותיו והיעדים אשר הציב לעצמו. אנו מקווים כי הנקודות אשר הועלו במהלך המאמר יסייעו לו לבחון לעומק את תפיסתו העצמית ותפיסתו על ידי האחרים כגורם אסטרטגי בחיי הארגון.

** למען הסר הספק - המאמר אמנם נכתב בלשון זכר אך פונה לגברים ונשים כאחד.

פרואקטיב משאבי אנוש,
גיוס, השמה, ייעוץ ומיקור חוץ במשאבי אנוש לחברות וארגונים.
http://www.proactive-hr.co.il
info@proactive-hr.co.il
חפשו אותנו גם בפייסבוק:
http://www.facebook.com/proactive.page



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב