דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מנדפים ומה הקשר שלהם ללאפה. 

מאת    [ 30/12/2010 ]

מילים במאמר: 487   [ נצפה 2302 פעמים ]

מנדפים הם בעצם אותם "קולטי אדים" שמתקינים במטבחי בתים פרטיים מעל לכיריים, רק בגדול יותר. כמו בקולטי האדים הביתיים גם ה-מנדף נועד, כדמו, לנדף החוצה מהחדר ריחות, אדים ועשן לא נעימים של תהליך הבישול, הטיגון והצלייה. כידוע, תוצר הלוואי של כל פעולה על הכיריים היא אדים שעולים למעלה (כי חום שואף לעלות מעלה, באותו העיקרון שעל פיו פועלים כדורים פורחים) ומי שלא התברך בקולט אדים למטבח בוודאי מצטער על כך כל פעם שהוא מביט בארון המטבח שנמצא מעל הכיריים (שיהיה מוכתם בכתמי שמן שדבקו בו לנצח ומתקלף מכל אדי המים הלוהטים).

 

השימושים במנדפים הוא נרחב מאוד וכיום לא ניתן למצוא ולו מטבח תעשייתי אחד שלא מתהדר באיזה מנדף שהותאם לו אישית במיוחד למידותיו וצרכיו המיוחדים. וכך ישנם מנדפים בהם משתמשים במקדונלדס (עם תעלת מיוחדת של מערכות אוורור שדואגת להוביל את השען אל מחוץ למבנה, לארובה חיצונית), מנדפים מיוחדים מנירוסטה עבור הסטקיות עם מסנני טיפות שומן שמיודעים לקלוט את השמן שבאדי הצלייה ולהוביל אותם לכלי כקיבול אותו מרוקנים אחת לכמה זמן (שכן שמן הדבק בדפנות תעלת האוורור הוא דליק ויכול להוביל לדליקה בקלות).

 

נידוף היא פעולה הכרחית במטבחים, במיוחד של מסעדות בהם הלקוחות יושבים בחדר הסמוך. אין דבר שמדכא את התיאבון יותר מאשר חלל מעושן עם ריח של כל מיני תבשילים המטוגנים בו זמנית. יתרה מזאת, על מנת לאפשר לעובדים במטבח אויר נקי ונעים לעבוד בו הרי שלא מסתפקים במנדפים בלבד אלא בדרך כלל מתקינים בצד המטבח ונטה שהיא מעין מאוורר הפוך כיוון שבמקום לדחוף אויר קדימה ה-ונטה שואבת בעצם את האוויר אל מחוץ למבנה, ובתור דוגמה תוכלו למצוא ונטה מרובעת בתקרה של כל שירותים ציבוריים.

 

אבל לא די במנדפים ו-ונטות בעבור מטבחים ויש להם עוד אלמנט חשוב אחד שמרכיב את מערכת האוורור במקום (לצד מאווררי התקרה והמזגנים לרווחת היושבים במקום). כנדרש לפי ת"י 1001 למניעת שריפות במסעדות ועל מנת לקבל אישור הפעלת עסק מטעם מכבאי האש (אישור חובה הנדרש לצורך קבלת וולידציה מהעירייה) מחויב כל מטבח להתקין מפוח EX מיוחד שתפקידו צמצם את הנזקים שיכולים להיגרם אם חלילה תפרוץ שריפה במקום. מדובר במפוחים מ פי.וי.סי (PVC)או נירוסטה העמידים בפני חומצות וכימיקלים (כך שניתן לנקות אותם ואת תעלת האוורור שלהם משומנים בעזרת חומרים מפרקי שומן מבלי לחשוש שתיווצר חלודה).

 

מפוחים אלו נקראים גם "מוגני התפוצצות" כיוון שמסוגלים להמשיך לעבוד גם תחת תנאים שהיו ממסים כל סוג של מאוורר אחר. הם מיודעים לשחרור עשן ואדים רעילים מהמבנה החוצה (גם כשמדובר בעשן בטמפרטורה של 250°C  עד 400°(C  למשך שעתיים שלמות ובגלל שהמוטור שלהם הוא צנטריפוגלי מסוג "כפות אחורה", הוא יכול לשאוב את כל העשן שבחדר הבוער במהירות גבוהה, מה שמצמצם את התפשטות האש ואת הסכנה של חנק כתוצאה משאיפה של האדים הרעילים (שהם הגורם מוות מספר אחד בשריפות). כך שבעצם, מפוחים אלו, מנדפים ונטות נמצאים בכל מטבח לא רק בשביל שהמקום יהיה מאוורר כהלכה, אלא בראש ובראשונה לשמור על בריאות האנשים השוהים בו.

 

משה תבור




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב