דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


פיתוח קול - מה זה קול ראש, קול חזה ו-פלסטו ? 

מאת    [ 29/12/2010 ]

מילים במאמר: 458   [ נצפה 6484 פעמים ]

בשיעורי פיתוח קול נוטים לחלק את ההפקה הקולית לשני סוגים: ראש וחזה. "רגיסטר" הינו מונח מעולם פיתוח קול המתייחס לסוג ההפקה הקולית - קול ראש או קול חזה. ההבדל בין רגיסטר הראש ורגיסטר החזה הוא באופן בו מיתרי הקול עובדים בזמן השמעת הצליל.

"קול חזה" ב פיתוח קול הוא הקול בו רובנו משתמשים בזמן דיבור.  המונח "קול ראש" ב פיתוח קול מתייחס לכך שעם המעבר להפקת צלילים גבוהים יותר, הקול מתחיל להדהד פחות באיזור החזה ויותר בחללי הראש,  כמו הפה, הסינוסים והאף.

מושג נוסף מעולם פיתוח קול הוא ה"פלסטו". יש כאלו הטוענים שהפלסט הוא למעשה קול ראש, ויש הגורסים כי זהו רגיסטר נפרד - דפוס הפעלה נפרד של מיתרי הקול, בשונה מקול ראש. קול הפלסט הינו מלא באוויר, בשונה מקול הראש שהינו בעל איכות מלאה יותר. מורה לפיתוח קול יוכל להסביר כי הפלסט נוצר ע"י מיתרי קול רפויים שלא נצמדים באופן הדוק בזמן הפקת צליל.

לכל מורה פיתוח קול יש גישה שונה לעבודה עם פלסט. יש מורי פיתוח קול שטוענים כי פלסט הינו כלי טוב להגעה ראשונית אל הצלילים הגבוהים, עבור תלמידי פיתוח קול שלא יכולים להפיק צלילים גבוהים בקול ראש מלא יותר. מורים אלו ל פיתוח קול מאמינים כי השימוש בפלסט יתחלף בהדרגה, עם ההתמדה בתרגול פיתוח קול, בקול חזה "מלא". 

תרגיל פיתוח קול לבדיקת גובה הצליל בו נדרש מעבר רגיסטר. 

כל זמר הלומד פיתוח קול לומד לזהות את טווח הצלילים בו הוא שר ברגיסטר חזה, וטווח הצלילים בו הוא נדרש לעלות לרגיסטר הראש. תרגילי פיתוח קול עוזרים לתלמיד ללמוד כיצד לעבור מקול חזה אל קול ראש באופן חלק וזורם. 

מורי פיתוח קול רבים מתחילים את השיעור בתרגול על-יד הפסנתר, בו עולים בהדרגה במעלה האוקטבות. במהלך התרגול מורה לפיתוח קול מקשיב לאופן שבו התלמיד מפיק את הקול ומזהה את נקודת המעבר משירת חזה לשירה בקול ראש.

שיעורי פיתוח קול קלאסיים נעשים בעזרת פסנתר, התלמיד ל פיתוח קול מתבקש לשיר צלילים בסדר יורד ועולה בסולם,  והמורה ל פיתוח קול מנסה לזהות מתי הקול עובר מהחזה לראש. בד"כ ישנו טווח של צלילים אותם ניתן לשיר בשני הרגיסטרים.
חלק ניכר מהעבודה בשיעור היא על יצירת מעבר חלק ונינוח בין השירה בצלילים הנמוכים לשירה בצלילים גבוהים - למשוך את קול החזה מעלה ואת קול הראש מטה. 

תרגילי פיתוח קול ראש/חזה - אז מה המטרה בעצם?

מטרת שיעורי פיתוח קול, בהקשר הזה, היא ללמד את התלמיד כיצד למתן, לפרוש ולרכך את המעבר בין קול חזה וראש, כך שהקול ממשיך להדהד באיזור החזה גם בצלילים גבוהים. מרבית הזמרים, לפני שהתחילו ללמוד פיתוח קול יכלו לשיר בערך אוקטבה וחצי בקול חזה, לפני שבירה חדה ומעבר לקול ראש. פיתוח קול מאפשר לתלמיד לשיר בקול המשלב הדהוד ראש וחזה, וכמו כן משלב שירה "מלאה" עם פלסטו, על טווח רחב של צלילים. כך ש פיתוח קול  תורם להפקה קולית מורכבת ומאוזנת.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב