דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מסדר נפגעי הפל-קל 

מאת    [ 17/09/2005 ]

מילים במאמר: 1453   [ נצפה 8935 פעמים ]

ב-15 באוגוסט הגישה ועדת החקירה הממלכתית שהוקמה לאחר אסון ורסאי, דו"ח ביניים חמור ביותר לממשלה על שיטת הפל-קל. בדו"ח נכתב, בין היתר, כי "הסיכון היה גלוי וברור, הכתובת על הקיר היתה כתובה באותיות של אש, הדברים נישאו מעל כל במה ציבורית ואף חלחלו לחוזרי מנכ"ל משרד הפנים, שכתב

בשתי הזדמנויות שונות, שמדובר בשיטת בנייה מסוכנת שאין להתירה".

מה שחמור במיוחד הוא שהסיכון עדיין מרחף מעל ראשכם: אם ביתכם עצמו אינו חשוף לה אז ילדיכם כן: בבתי-הספר, בגני?הילדים, במרכזים הקהילתיים ובמרכזי הקניות. אתם עצמכם עלולים להיחשף לסכנה במקומות העבודה. והגרוע מכל: לא ניתן בדרך כלל להבחין בכשל מבני עד שכבר מאוחר מדי. וכן, היו הרוגים נוספים כתוצאה מהתמוטטות תקרות שנבנו בשיטת הפל-קל - עוד לפני אסון ורסאי.

הדו"ח קובע כי הוויתור על מוטות הפלדה האנכיים הוא החמור בשיטת הפל-קל. מוטות הפלדה הם קרדינליים ליציבות המבנה, והם שמונעים התמוטטות. שתי מסקנות עיקריות עולות מהדו"ח: איסור מוחלט להשתמש בבנייה חדשה בשיטת הפל-קל והמלצה לבדיקתן של כל תקרות הפל-קל הקיימות.

להקים מטה פעולה

לדו"ח צורף נספח המרכז רשימת מבנים בהם נעשה שימוש בשיטת הפל-קל שדווחו לוועדה. מירב המבנים באותה רשימה הינם מבני ציבור, בתי-ספר, גני-ילדים, בתי-כנסת, מרכזים מסחריים, משרדי ממשלה, מפעלים וגם מבני מגורים.

הקושי העיקרי, עליו עומד הדו"ח, הוא ההתמודדות עם בנייה קיימת. אין אפשרות להורות על הריסה גורפת של כל בנייני הפל-קל, מאחר שמדובר על יותר מ-3 מיליון מ"ר (!!) של בניינים קיימים. גם בדיקת המבנים כרוכה בעלויות משמעותיות ובפינוי המבנים.

בעניין זה מתחה הוועדה ביקורת חמורה על התנהלות משרדי הממשלה שלא פעלו למניעת אסונות נוספים ולא מנעו את השימוש בשיטה חרף התראות הקיימות מזה 15 שנה. עקב הסכנה המיידית, ממליצה הועדה להקים מטה פעולה שיורכב מאנשי מקצוע בלבד. תפקיד המטה יהיה לתקן את מצב הבניינים הבנויים בשיטת פל-קל. יחד עם זאת, הומלץ, כי עוד בטרם יוקם המטה, יש להתחיל ולפעול. הדו"ח הסופי צפוי להתפרסם במהלך השנה ונראה, לאור ממצאי דו"ח הביניים, כי מסקנותיו צפויות מראש.

ממציא השיטה, המהנדס אלי רון, אז ראש מחלקת התכנון במע"צ, פנה באמצע שנות השבעים ושוב בשנת 1987 למבדקה לחומרי בנין בטכניון וביקש לערוך עבור מע"צ מספר ניסויים וביניהם שימוש בארגזי-פח. בבדיקה הראשונה שנערכה כאמור באמצע שנות השבעים קבע הטכניון כי הבדיקות שבוצעו היו מוגבלות וכי אין בהן כדי לאשר את הפל-קל כשיטת בנייה.

בבדיקה השנייה שנערכה נפסלה השיטה על הסף. ממציא השיטה פנה שוב לטכניון במגמה לערוך בדיקה מקפת של השיטה אך חזר בו מהבקשה, והבדיקה בוטלה.

ועדת מומחים שהוקמה על-ידי איגוד המהנדסים והמכון לחקר הבנייה קבעו בדו"ח ביניים מטעמם כי על תקרות הפל-קל לעבור בדיקה יסודית על-ידי מהנדס מבנים מוסמך בעל ניסיון בתכנון מבנים ומומלץ כי היא תיערך קודם על-ידי מתכנן השלד של המבנה הנבדק. כמו-כן מומלצת בדיקת מהנדס מבנים מומחה נוסף.

דו"ח הביניים קבע כי עיקר הבעייתיות של השיטה היא בעובדה שהיא מבוצעת בשני שלבים. לפיכך עלולות להיווצר היפרדויות או אי-רציפויות בתקרה. כמו-כן קיימות תקרות בהן לא הותקנו כלל חישוקים ובהן קיימת סכנה של הפרדות הקרום התחתון של התקרה. שיטת הביצוע אינה מבטיחה רוחב צלעות אחיד ועל כן ייתכן רוחב צלע מופחת שיהווה סכנה.

מאחר שתקרות הפל-קל מסוכנות גם בבדיקות העמסה, הרי שנאסר ביצוען של בדיקות אלה. הומלץ על ביצוע של בדיקות "לא הורסות" כגון בדיקות אולטא-סאונד שיעידו על מצבה האמיתי של התקרה.

אגב, אלי רון טען בפני הוועדה לביקורת מבנים שחיזוק של תקרות הפל-קל לא זו בלבד שלא יסייע אלא עלול אף לגרום להחלשתן.

כשלים נוספים

במכתבה של פרופ' רחל בקר לוועדת החקירה הממלכתית נכתב, כי בנוסף למעורבותו של המכון הלאומי לחקר הבנייה בבדיקת שיטת הבנייה פל-קל, היו צוותים של המכון מעורבים בחקירת שלושה אירועי כשל של מבנים בהם יושמה שיטת פל-קל בתקרות: המקרה הראשון נגע למבנה חניון על-קרקעי, בן שלוש קומות, באשקלון. התקרות בוצעו בשיטת פל-קל. סמוך לאחר תום היציקה התמוטטה תקרת הגג בשדה הדרומי של החניון, וכן שתי התקרות שמתחתיה (שנוצקו מספר שבועות קודם לכן).

המקרה השני נגע למבנה לתעשייה קלה, בן שלוש קומות וגלריה, באשדוד. התקרות בוצעו בשיטת פל-קל. חלקו המערבי של המבנה התמוטט על שלוש תקרותיו, כחודשיים לאחר היציקה.

המקרה השלישי נגע למבנה קניון, דו-קומתי, ברחובות. גג הבניין בוצע בשיטת פל-קל. בשנת 1997 הורגשו בגג תנודות גדולות שגרמו להזמנת החקירה. עם תחילת המדידות התגלתה סדיקה חמורה בתחתית תקרת הגג. לנוכח המצב החמור הוצאה הודעה למנוע שהיית אנשים על הגג ולתמוך את התקרה עד פני הקרקע.

מקרים נוספים שצויינו על ידי ועדת החקירה:

ב-30.7.87 ארעה התמוטטות במבנה חניון תת-קרקעי דו-קומתי במתחם בורסת היהלומים ברמת-גן, אשר נבנה בשיטת הפל-קל. ההתמוטטות ארעה בעת יציקת התקרה העליונה של החניון.

ב-17.12.91 התמוטט גג של מבנה תעשיה חד-קומתי באזור התעשייה סגולה בפתח תקווה. במהלך יציקת הגג התמוטטה מערכת הטפסות, שהוקמה ככל הנראה באופן לא תקני, ועמה הגג שנוצק באותה עת, וכן התמוטטה התקרה הנושאת. הגג והתקרה הנושאת היו תקרות חד-כווניות שנבנו בשיטת הפל-קל. בהתמוטטות זו נהרג אדם אחד.

ב-30.11.94, בעת יציקת גג בחניון על-קרקעי בן שלוש קומות באשקלון, שנתמך על תקרה נושאת באמצעות מגדלים מרחביים, חלה התמוטטות של מגדלי התמיכה ושל התקרה הנושאת. התמוטטות התקרה הנושאת המשיכה וגרמה לכשל בשרשרת של תקרת ביניים נוספת בקומה התחתונה. כל תקרות החניון היו תקרות פל-קל.

נוסף על המקרים האמורים של כשלים במהלך היציקה, ארעה התמוטטות גם שלא בשעת יציקת תקרה. המקרה ארע בבספטמבר 95' במבנה תעשייה בן שלוש קומות באשדוד, שבו נבנתה גם קומת גלריה בחלק משטח הקומה הראשונה. בכשל זה התמוטטו כל שלושת המפלסים, ונהרג אדם אחד.

כשל נוסף שהובא לידיעת הוועדה ארע בתחילת שנת 2000 בתקרת חניון תת-קרקעי בגבעתיים. במקרה זה, כתוצאה מחדירת גלגל של משאית אשפה לשכבת הבטון העליונה, נוצר כשל מקומי אשר גרר קריסה כללית של מערכת התקרה בהיקף די גדול ממוקד הנזק ומעין כשל שרשרת. השכבה התחתונה של התקרה "התקלפה" ונוצרה סכנה לנפילתה. מאחר וקטע התקרה שניזוק היה במצב גבולי של הרס, התקבלה הצעתו של המהנדס שבדק את התקרה להרוס אותה ולבנות במקומה תקרה חדשה בשיטה הרגילה.

עוד ציינה ועדת החקירה ידועים שלושה כשלים נוספים שבהם הייתה מעורבת שיטת הפל-קל, ואלה הם: התמוטטות בבני ברק (ב?1987) של תקרה שנוצקה; התמוטטות בחולון (ב?1987) שם שתי תקרות מקשיות התמוטטו ונפלו על תקרת פל-קל שהתמוטטה אף היא; כשל ברחובות (ב-97') שם נתגלו סדקים שחייבו חיזוק של מבנה.

בניינים בסיכון

אז איזה עוד בניינים נמצאים ברשימת הסיכון על פי דו"ח הביניים של ועדת החקירה הממלכתית? ללהן רשימה חלקית:

בפתח-תקוה: בתי-כנסת (הרב ברגר, יד-בניאל, ע"ש ויברט והמלאך רפאל), מרכזי קניות ומרכזים מסחריים (מבנה בובליל, מבנה תעשיה שרגן ומבני תעשיה נוספים לרבות ECI, בית דמרי, שופרסל ועוד).

בתל-אביב: בנין ישראכרט (קיימת התראה מפני סכנת התמוטטות), בנין איכילוב, ספריית וינר ותוספת לספריה מרכזית באונ' תל-אביב, בניין קינסלר, חניון ביה"ח איכילוב, בית ולדמן, בית דייהטסו, יורוקום, המכללה האקדמית של ת"א, בית מטרופוליס, בית דבורה, בנין קיינסלר, בנין משרדים רסקו, בית עלמין קרית שאול - קבורה בקומות וכן בנייני משרדים נוספים ועשרות מבני מגורים.

ברמת-גן: בתי-כנסת (בודד עוז, שכ' הרצוג), מרכזי קניות ומרכזים מסחריים (מרכז מסחרי בורסת היהלומים, בית כרמל, בית פרידמן).

מה אפשר לעשות

כפי שצויין, הפגמים הטמונים בשיטת הפל-קל לא ייחשפו בהכרח בטרם יתממש הסיכון הטמון בה. החשיפה של ליקויי שיטת הפל-קל, ואישוש "החששות העיוניים", יכולים, איפוא, להיעשות רק כאשר ממומש הסיכון ותקרות מתמוטטות או נהרסות.

ועדת החקירה הממלכתית מוסיפה וקובעת כי הסיכון הקיים בתקרות שנבנו בשיטת הפל-קל איננו מתבטא רק בחוליים שתוארו, אלא גם במה שניתן אולי לכנות כ"מצג שווא כוזב" שתקרות כאלה עושות. הן עשויות להיחזות כבנויות לתלפיות וללא רבב, למרות שבתוכן הן לקויות.

אבל בניגוד למה שחושבים, ניתן לעשות הרבה. בתקופה שמאירוע אסון ורסאי ובמיוחד במהלך החודשים האחרונים הוגשו כבר תביעות, כ"סנוניות" ראשונות, בעניין תקרות הפל-קל. בימים אלה ממש החלו להתארגן בעלי מבנים שנבנו בשיטה זו לשם הגשת תביעות כנגד האחראים למחדל. תביעות בעניין זה עשויות לכלול החל מבקשה לפיצוי כספי נכבד ועד לביטול מוחלט של עסקת המכר כולה, קרי: השבת התמורה ששולמה עבור המבנה במלואה והשבת המבנה לבעליו המקוריים.

כמו במקרים אחרים, גם במקרה זה יש יתרון בהתארגנות על פעולה עצמאית. כך קטנה משמעותית עלותן היקרה של בדיקות המומחה, ההוצאות השונות נחלקות בין חברי הקבוצה, איסוף חומר הראיות קל ואפקטיבי יותר וכן סביר להניח שבית-המשפט ייטה להתייחס לתביעות ברצינות רבה יותר.

מה שלא מומלץ לעשות הוא להתעלם מהעניין.

באחרונה הרחיב בית-המשפט העליון את אחריותם של הקבלן ומפקח הבנייה לליקויים והתמוטטויות שהתרחשו גם זמן רב לאחר הבנייה, וזאת אף כאשר הוכח כי בעל המבנה התרשל באחזקתו. בכל מקרה, חשוב מאוד שלא להזניח העניין ולא לדחות הטיפול בו.

אחריות הקבלן מתחילה מיום שנמסרה הדירה לרוכש, אם כי במידה שלא הייתם מודעים לליקוי עשויה האחריות להתחיל עם גילויו. במקרים רבים עשוי "פגם" מסוג שכזה בבניין, קרי: שימוש בשיטת בנייה מסוג פל-קל, להוות "אי-התאמה יסודית" כמשמעה בחוק - עניין העשוי לאפשר לכם לתבוע בגינו את האחראים גם לאחר חלוף שנים רבות ממועד הרכישה. שימוש בתקרה מסוג פל-קל עשויה גם, במקרים מסוימים, להוות עילה לביטול הסכמי שכירות בשל הסכנה.
המחבר הינו עו"ד, חבר וועדות המדע והטכנולוגיה, המחשוב והתכנות, הבנקאות והתובענות הייצוגיות של לשכת עורכי-הדין. תוכן הכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו חסין מטעויות והשמטות ואין להסתמך עליו לשם ביצוע או הימנעות מביצוע פעולה כלשהי.
www.rnc.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב