דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הקמת צוות כתבים טכניים 

מאת    [ 27/12/2010 ]

מילים במאמר: 537   [ נצפה 2156 פעמים ]

הקמת צוות כתבים טכניים

שלושה נושאים חייבים התייחסות לפני שניגשים למלכת הקמת צוות בתחום הכתיבה הטכנית:

1. האם הכתב הטכני הוא מהנדס שהוכשר בכתיבה או כתב שעבר הדרכה בטכנולוגיה? 

2. האם מעדיפים להשתמש בכוחות פנימיים או לפנות למיקור חוץ.

3. האם מעדיפים כתבים טכניים זוטרים (זולים) הזקוקים לניהול אינטנסיבי (יקר) או כתבים בכירים (יקרים) שצריכים מינימום של ניהול.

גם אם אילוצים הנובעים ממציאות פרויקט זה או אחר עשויים להשפיע על הברירות הנ"ל, חשוב לגבש עמדה עקרונית בנושאים אלו, אשר תשמש קו מנחה במצבים גנריים.

(1) מי הוא הכתב הטכני?

האם הוא מהנדס שלמד לכתוב או כתב שמבין בטכנולוגיה? מעטים הם האנשים הרואים בכתיבה טכנית שליחות. רוב הכתבים הטכניים מגלים את ייעודם מאוחר יחסית. בהנחה שרוב המהנדסים אינם מצטיינים בכתיבה ושרוב אנשי הכתיבה הטובים אינם חזקים במדע (שתי ההנחות נכונות רק חלקית, כמובן), הנושא התיאורטי מצטמצם לשאלה הבאה: מה יותר קל ללמד אדם מבוגר, כתיבה או טכנולוגיה? אין תשובה פשוטה או חד משמעית לשאלה הזאת. בזמן שניתן להתייחס לכתיבה כאל מיומנות אחת (או שיודעים או שלא יודעים לכתוב), טכנולוגיה חובקת הרבה תחומים וקשת רחבה של מיומנויות, חלקן פשוטות עד כדי כך שכל בר דעת יכול להתמחות בהן, וחלקן אזוטריות ודורשות שנים רבות של הכשרה ספציפית.

שאלה נוספת המתעוררת בהכשר זה היא רמת הבקיאות הנדרשת בשני התחומים מצד הכתב הטכני. האם הכתב הטכני חייב באמת להיות אשף בכתיבה או שמא אפשר להיעזר בעורך לשוני כדי לשפר את המסמך? באותה מידה, האם הכתב הטכני חייב באמת להבין לעומק את כל המורכבות הטכנית של המוצר, או שמא ניתן לסמוך על סבב הביקורת הטכנית לתקן את האי-דיוקים? התשובה לשתי השאלות תלויה במידה מסוימת באופי המוצר ובאופי המסמך הטכני.

במהלך שנים לא מעטות של הוראה גיליתי שקשה ללמד כתיבה לתלמידים מבוגרים. היכולת לארגן חומר עיוני בצורה קוהרנטית ולמצוא את הביטויים המתאימים ביותר מקורה מסתורי ושורשיה לא תמיד ניתנים לגילוי. מאפיין כמעט אוניברסאלי של אנשים שאינם יודעים לכתוב הוא שהם גם לא מסוגלים להבין את הפגמים בכתיבה שלהם, גם לאחר הסבר. לעתים קרובות חשתי שאי-אפשר ללמד אנשים מבוגרים לכתוב אלא אם הם כבר כותבים ברמה סבירה. התלמידים שהפיקו תועלת מהקורסים בכתיבה טכניתםישג שלימדתי היו אלא שכתבו במיומנות בתחילת הקורס. ככל שיכולות הכתיבה שלהם היו טובות יותר מלכתחילה, כך הם למדו יותר במהלך הקורס. השאר הפיקו מעט תועלת מהקורסים, אם בכלל.

עמדתי, אם כן, היא שיותר קל ללמד אנשי כתיבה מיומנים איך להתמודד עם נושאים טכנולוגיים מאשר ללמד אנשים טכניים איך לכתוב. רוב הכתיבה הטכנית היא תרגום משפת המפתחים לשפת משתמשי המוצר. ניתן לנסח את השאלה בצורה הבאה: באיזה ניב רצוי שהכתב הטכני ישלוט שליטה מוחלטת? התשובה היא שזו היא שפת אוכלוסיית היעד (target language), שפת המשתמש. לסיכום, המועמד המועדף הוא אדם עם כישורי כתיבה חזקים בעל פוטנציאל לפתח שליטה בטכנולוגיות הרלוונטיות.

אל נשכח כאן קבוצה של מהנדסים ותוכניתנים משכילים שהפכו לכתבים טכניים. זוהי קבוצה קטנה של מקצוענים, אבל בעלת עניין רב למנהלי כתיבה טכנית. בטוב שבעולמות האפשריים, כל הכתבים הטכניים הם מהנדסי אלקטרוניקה ותוכנה שכתוצאה מתאוות ביטוי עצמי נטשו את הקריירה שלהם בהנדסה והתמסרו לכתיבה. אבל במציאות העולם הזה, אנחנו נקבל בידיים פתוחות כל מהנדס משכיל שלאחר פסק זמן של כמה שנים, אותן הקדיש למיזם כלשהו או לגידול משפחתו, מתקשה להתחבר למקצועו המקורי ובוחר בכתיבה טכנית במקום.

נדון במיקור פנים או חוץ ובבכירות הכתב הטכני במאמרים הבאים.

גבי לני

>a href="http://www.e-doc.co.il" title="כתיבה טכנית">אי-דוק תיעוד טכני</a<




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב