דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הצורך בתרומת דם טבורי 

מאת    [ 26/12/2010 ]

מילים במאמר: 380   [ נצפה 2321 פעמים ]

הצורך בתרומת דם טבורי : בעבר, חולים שעברו טיפולים כימותרפיים שהרסו את תאי מערכת החיסון שלהם  היו מקבלים תאי גזע  המפויאטיים  ממח העצם  של תורם מתאים. ה NMDP ניתן למצוא רשימת תורמים  שמוכנים לתרום את מח העצם שלהם  ורשימות דומות קיימות במדינות נוספות. למרות הרשימות ההלו כ 50 אחוז  מכלל החולים הזקוקים לתרומת מח עצם  לא יכולים למצוא תורם  מתאים. דם טבורי גם כן עשיר בתי גזע  דיכולים להיות מושתלים  בחולים שמערכת החיסון שלהם נהרסה , ישנם חלקים נוספים של הגוף האנושי המכילים תאי גזע  אך המקומות היחידים העשרים לתאי גזע הם מח העצם , מערכת הדם הפריפריאלית וחבל הטבור.

כמה זמן לוקח למצוא תורם  עבור דם טבורי ?   לפחות חודש פחות ממה שלוקח למצוא תורם מח עצם מתאים. זמן החציון שלוקח למצוא תורם דם טבורי הוא 13.5 ימים , הטווח נע בין2-387 ימים לעומת החציון למציאת תורם מח עצם- 49 ימים, הטווח נע 32-293 ימים , כמו כן נדרשו כ 30 יום להכנת התורם לתרומה .

 

כמה זמן לוקח לשתל דם טבורי  להיקלט בגוף? תשובה- לפחות שבוע יורת ממה שלוקח לשתלי מח עצם להיקלט,  זמן החציון להתאקלמות השתל עבור מח עצם ועבור דם טבורי הוא 18 ימים ו 26 ימים בהתאמה.

כיום החוקרים עובדים עלשיטות חדישות להאיץ את קליטת השתל  על ידי הגדלת כמות התאי הדם הטבורי שמושתלים בעיקר על ידי יצירת דרכים חדשות למצות יותר תאי גזע מהדם הטבורי, כרגע הדבר מבטיח שימוש בחולים בעלימשקל רב יותר- כלומר גם אנשים בוגרים ולצערינו לא מראה אפשריות קליטה מהירות יותר. בשנת 20014 חוקרים מאוניברסיטת אינדיאנה  טענו כי הם יכולים להאיץ את קצב הקליטה  על ידי עיכוב פיעלותו של CD26 , אנזים המצוי על פני השטח של תאי הגזע, המחקר המקורי נעשה על עכברים  ומתוכננים ניסויים בתאים אנושיים.

 

האם תאי דם טבורי עלולים לגרום לאפקט דמוי לוקימיה?

כנראה שאפקט קל מאוד  אם בכלל.  תגובה בה בעקבות השתל מתפתח גידול סרטני  ידועה כתופעה בעלת קורולציה חיובים לתופענה בה הגוף מפתח תגובה אימונית כנגד השתל , כנראה ששתיהן נגרמות עקב פעילותם של תאי T. בעוד שתגובת תאי ה T  לדם ממקור טבורי  היא נמוכה יותר מזו  לתאים ממח העצם  היא אינה נמוכה מספיק בכדי להסביר את השני בתגובת המערכת החיסונית לשני סוגי השתלים כנראה שסוג תאי ה T ובגרותם משפיעים גם כן .

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב