דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


דקים - תכנון דק 

מאת    [ 24/12/2010 ]

מילים במאמר: 876   [ נצפה 3084 פעמים ]

דק מעץ הוא אלמנט עיצובי מאד יפה, כאשר מבקשים לשדרג מראה של חלל חיצוני כלשהו. בעבר, כשאנשים, היו מעוניינים לחפות משטחי חוץ אצלם בבית, בגינה או במרפסת – הפתרון האולטימטיבי עבורם היה שימוש במרצפות או בסוג אחר של אריחי חיפוי. בשנים האחרונות ההעדפה לחיפוי שטחי חוץ נוטה יותר ויותר לכיוון של הדקים. דקים בעצם נהפכו ל"ריצוף" החדש של העולם המודרני. מה זה בעצם דק? דק זה למעשה קונסטרוקציה של קורות עץ המסודרות זו לצד זו במבנה צפוף, קדוחות לרצפה, יוצרות ביחד משטח עץ דקורטיבי ואלגנטי למראה. דקים מעץ משדרים אווירה חמימה ויוקרתית, הם מקנים לחלל בו הם מותקנים אווירת קאנטרי, כמו של בית כפרי, ועוד דבר – הידעתם שהמצאות של דק גם מעלה משמעותית את ערך הנכס? בהחלט חומר למחשבה... לא בכדי הרבה בעלי בתים במגזר הפרטי, וגם בעלי עסקים – אם זה בעלי מסעדות, בתי קפה ובעלי אולמות אירועים בוחרים באופציה של דק כפתרון האידיאלי עבורם.

לפני שניגשים לבנות דק, חשוב לעשות תכנון נכון ומוקפד שלו. התקנה של דק היא לא דבר של מה בכך, מדובר בקונסטרוקציה מאסיבית שמתפרשת על פני משטח רחב (לכל הפחות כמה מטרים טובים, אם לא עשרות), מה גם שמדובר בהוצאה כספית לא מבוטלת. בהתאם לזאת, לפני שסוגרים עם מתקין הדקים הראשון שמבטיח לכם הרים וגבעות, כדאי מאד להתייעץ עם כמה וכמה בעלי מקצוע, כאלו שמומחים בעבודות עץ, לקבל כמה הצעות מחיר, להשוות, לראות עם מי יש לכם כימיה טובה (אולי אפילו גם לראות עבודות קודמות שלו) ובהתאם לכל זאת לקבל החלטה.

אז מה בעצם צריך לקחת בחשבון כשמחליטים לבנות דק? 

  • הפרמטר הראשון הוא נושא התקציב. כשמתחילים לחשוב על בנייה של דק, אחד העניינים, אולי היותר חשובים, שעלינו לשים לב אליהם הוא ההוצאה הכלכלית הכרוכה בדבר. כשמדברים על התקנה של דק מדברים על הוצאה כספית שהיא לא מבוטלת בכלל: יש את עבודת ההתקנה שגובה מחיר יקר, ישנו חומר הגלם של העץ שגם הוא לכשעצמו אינו חומר זול, וגם גודלו של הדק (דהיינו המשטח עליו הוא מתפרש) הוא פקטור משמעותי שמעלה באופן ישיר את המחיר. דק סטנדרטי ממוצע ופשוט מתחיל במחיר של כמה אלפי שקלים טובים, ובמקרים מסוימים, אף עשוי להגיע לכמה עשרות אלפי שקלים. אם אינכם ערוכים להוצאה הכלכלית, מומלץ שלא תתפשרו על דק מחומר זול או לחילופין על עבודת התקנה חובבנית – מומלץ פשוט לדחות את התוכניות, ולשוב אליהן מחדש, בזמן שבו יותר תהיו מוכנים לכך.
  • חשבו על הייעוד של הדק. האם אתם מעוניינים שהדק ייבנה מסביב לבריכה בחצר? האם אתם רוצים שיותקן בכניסה של הבית? האם אתם רוצים לשלב בו אלמנטים עיצוביים נוספים כמו פרגולה, גדר, מדרגות או סוגים של צמחייה? האם הוא אמור לשמש גישה גם לאנשים שהם מוגבלים פיזית כמו קשישים ונכים? שאלות אלו ושאלות נוספות, אלו שאלות שרצוי שתשאלו את עצמכם, כמו גם את מתקין הדקים, ובהתאם לזאת, לקבל החלטה על מראהו של הדק ועל עיצובו.
  • חומר הגלם ממנו עשוי הדק, הוא עוד פרמטר חשוב בכל הנושא של תכנון הדק. חומר הגלם גם משפיע על מחירו של הדק, גם על המראה שלו, וגם על כושר עמידותו לאורך השנים. ישנם מגוון של סוגי עצים לבנייה של דקים: ישנו את עץ האיפאה שנחשב לעץ היוקרתי והמומלץ ביותר ע"י מתקיני הדקים, יש את עץ האורן שנחשב לעממי וגם לזול ביותר, וקיימת גם האופציה של ללכת על דק סינטטי, שאולי נראה כלפי חוץ כמו דק עץ רגיל לכל דבר, אבל עשוי כולו מחומרים סינטטיים.
  • חשבו באיזה גובה אתם מעוניינים שהדק יהיה. עפ"י רוב מקובל לעצב את הדק בגובה שהוא באותו מפלס עם גובה הרצפה בבית, או מקסימום במפלס שהוא מעט נמוך מזה של הבית (מסיבות של נוחות גישה וגם מסיבות של נוחות ניקוז המים מהבית החוצה).
  • חשבו איך אתם מעוניינים שהדק יראה מבחינה עיצובית. בכל מה שקשור לעיצוב ה"אומנותי" של הדק – כאן בהחלט השמיים הם הגבול. ניתן להקנות לדק צורה מיוחדת (לאו דווקא ישרה), ניתן לשלב בו מדרגות ומפלסים, ניתן להוסיף לו אלמנטים של הצללה כמו פרגולות וסוככים, ניתן להתקין עליו גדר, פינת ישיבה מעץ, ניתן לשלב בו אדניות עץ מיוחדות עם צמחיה. כמו שאמרנו – אין כאן גבול לאפשרויות, יחד עם זאת, גם חשוב לזכור שכל "התפרעות" עם נושא העיצוב, גוררת אחריה גם העלאה במחיר.
  • חשבו על גודל הקורות ועל כיוון הקורות – שבהם אתם מעוניינים שקורות העץ של הדק יונחו. בד"כ דק העשוי קורות ארוכות נראה יוקרתי יותר מדק העשוי כולו קורות קצרות. ככל הנוגע לכיוון הנחת הקורות – זה כבר הכל עניין של העדפה אישית. יש אשר יעדיפו את כיוון הנחת קורות כלפי רוחב, ויש אשר יעדיפו את כיוון הנחתן כלפי אורך. מומלץ כמובן להתייעץ עם מתקין הדקים, ולשאול את דעתו האישית לגבי מה יותר אסתטי.
  • עוד נתון שיש לקחת אותו בחשבון בשלב התכנון של הדק הוא נושא התחזוקה שלו. היות ודק הוא אלמנט עשוי חומר עץ טבעי ובנוסף לזאת הוא גם ממוקם בחוץ, חשוף לכל תנאי מזג האוויר, לשרב, לגשם ולקור – טבעו להישחק, לדהות ולהתבלות עם הזמן. כדי להקדים תרופה למכה, ולמנוע את ההישחקות המהירה שלו, מומלץ לתחזק אותו אחת לכמה חודשים ע"י שימון של העץ, ואחת למספר שנים גם מומלץ לבצע צביעה שלו. מבין סוגי הדקים, רק נדגיש ונציין שדק איפאה עמיד יותר בנזקי הזמן מאשר דק אורן, ודק סינטטי – הודות להיותו מורכב מחומרים סינטטיים בלבד, כלל אינו דורש תחזוקה, ונשאר עמיד וכחדש – תמיד.

המאמר באדיבות אתר טוב תודה - אתר להשוואת מחירים בין בעלי מקצוע. האתר מספק מידע רב לגולשים בתחום בעלי המקצוע כגון: טיפים והמלצות בבחירת בעלי מקצוע, תשובות לשאלות נפוצות בתחומי השירותים השונים, השוואת מחירים לשירותים הנפוצים ביותר, המלצות על בעלי מקצוע ועוד. בין התחומים המופיעים באתר : בניית דק I פרגולות I סוככיםשיפוצים I


המאמר נכתב ע"י אודליה משורר - מנהלת תוכן ראשית של האתר.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב