דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


כיצד מערערים על פסק דין של תביעות קטנות? 

מאת    [ 23/12/2010 ]

מילים במאמר: 798   [ נצפה 4040 פעמים ]


הליך של תביעות קטנות טומן בחובו יתרונות רבים, החל מעלותו הנמוכה וכלה בקבלת פסק דין בתום הדיון, כאשר המאפיין המרכזי של תביעות קטנות, הוא הצורך לשמור על יעילות הדיון וסיום הסכסוך במהרה.

לפיכך, קבע המחוקק כי הגשת ערעור על פסקי דין של תביעות קטנות, היא ברשות ולא בזכות. זאת בניגוד להליך משפטי רגיל, שבו רשאים הצדדים לערער בזכות, על פסק הדין של הערכאה הראשונה.

יש הסבורים כי בשם היעילות של תביעות קטנות, ראוי כי הצדדים יידרשו להגשת בר"ע (בקשת רשות ערעור) אם ירצו לערער על פסק הדין. אחרים טוענים כי הצורך לבקש רשות לערער, פוגע באטרקטיביות של הליך תביעות קטנות ומרתיע רבים מלהגיש תביעה. זאת מחשש כי אם פסק הדין לא יהיה לשביעות רצונם, ייאלצו להגיש בקשת רשות ערעור, אשר עלולה להידחות.

הזכות להגיש תביעות קטנות נתונה אך ורק לאנשים פרטיים, כך שאף גוף אינו יכול להיות תובע בתביעות קטנות, אלא נתבע בלבד. זאת בכפוף לזכותו להגיש תביעה שכנגד, כאשר הוגשה נגדו תביעה.

האם ניתן להגיש תביעות קטנות ללא הגבלה? החוק קובע כי כל אדם רשאי להגיש עד 5 תביעות קטנות בשנה. הרציונאל מאחורי הגבלה זו הוא כמובן שוב הצורך לשמור על יעילות הדיונים, אשר בוודאי תיפגע, אם מערכת בתי המשפט תהיה עמוסה מדי.

מאפייני תביעות קטנות

כל קביעה בדין באשר לתביעות קטנות, נועדה לשמור על יעילות הדיון ובין הקביעות הללו, מצויה גם זו הדורשת הגשת בר"ע, לשם ערעור על פסקי דין של תביעות קטנות.

להלן מספר מאפיינים נוספים להליך :

1. תביעה שכנגד : כאשר התובע שוקל האם להגיש תביעה בבית המשפט לתביעות קטנות, עליו לקחת בחשבון כי הנתבע, רשאי להגיש תביעה שכנגד. אם יזכה בה, ייתכן ותידחה התביעה הראשית, או כי יקוזז הסכום שזכאי לו הנתבע מן הסכום לו זכאי התובע.

 מבחינה פרוצדוראלית, תוגש התביעה שכנגד, לאותו בית המשפט, בו הוגשה התביעה הראשית.

2. הודעת צד ג' : נתבע הסבור כי האחריות הנה על צד שלישי, יכול להגיש הודעת צד ג', שהיא למעשה כתב תביעה של הנתבע כנגד צד שלישי.

3. ללא עורכי דין : רבים אינם מודעים לכך כי הליך תביעות קטנות מתנהל ללא עורכי דין, אלא במקרים יוצאי דופן.

4. אי התייצבות לדיון : מה קורה כאשר התובע או הנתבע לא מגיעים לדיון? אם שני הצדדים לא הגיעו, התביעה תימחק, כך שהתובע ייאלץ להגישה שוב. אם התובע הגיע אך הנתבע נעדר, יקבל התובע פסק דין לטובתו. 

 התייצב הנתבע אך התובע לא הגיע, תידחה התביעה והתובע לא יוכל להגישה שוב.

קבלת ייעוץ משפטי

תביעות קטנות מתנהלות ללא עורכי דין, כך שהצדדים מייצגים את עצמם בדיון. אולם, אין הדבר מייתר את הצורך לקבל ייעוץ משפטי, טרם הגשת כתב תביעה או כתב הגנה.

ראשית, יסביר עורך הדין את התנהלותו של הדיון בתביעות קטנות, אשר הוא שונה מדיון אזרחי רגיל ויכין את התובע או הנתבע לדיון עצמו. כמו כן, יכול עורך הדין להעריך את סיכויי התביעה וכך, יכול התובע  לשקול האם יש טעם כלכלי בהגשת התביעה.

עורך דין יכול לסייע בניסוח כתב הטענות, בין אם מדובר בכתב תביעה או בכתב הגנה ולהדריך את התובע או הנתבע, כיצד להציג את ראיותיו ולהגדיל את סיכוייו לקבל פסק דין לטובתו.

רבים אינם מודעים לכך כי בית המשפט לתביעות קטנות רשאי לסטות מדיני הראיות הרגילים, כפי שהדבר נדרש, בכדי להגיע לחקר האמת ולעשות משפט צדק. לכן, יכולים הצדדים להציג בפני בית המשפט ראיות אשר לא היו מתקבלות בבית משפט רגיל.

נתון זה ועוד רבים אחרים, הוא מידע חיוני בנושא תביעות קטנות ולכן, כדאי לקבל ייעוץ משפטי, לפני כניסה להליך זה.

מתן פסק דין וערעור

פסקי הדין בתביעות קטנות, ניתנים עם סיום הדיון בתביעה ולכל המאוחר, לאחר 7 ימים ממועד הדיון. זהו יתרון גדול של תביעות קטנות, אשר הליכים אחרים אינם ניחנים בו.

עם זאת, לשם שמירה על אופיו המהיר של ההליך ועל החיסכון בזמן שיפוט, קבע המחוקק כי הגשת ערעור על פסקי דין של תביעות קטנות, תהיה ברשות ולא בזכות.

הבקשה תוגש תוך 15 יום ממועד מתן פסק הדין, אשר ניתן כאמור בתום הדיון או כשבעה ימים אחריו. בית המשפט לא יעניק רשות לערער, אלא במקרים בהם הוצגו בפניו, טיעונים משפטיים מבוססים, המצדיקים מתן רשות ערעור.

השיקול המרכזי העומד בפני בית המשפט הוא שמירה על יעילות הדיון שהרי, אם לא תהיה הגבלה על הרשות לערער, זמן השיפוט שיוקדש לתביעות קטנות, יהיה דומה לזה המוקדש להליכים אזרחיים רגילים. על כן, יקבל את הבקשה, רק בנסיבות המתאימות לכך.

בניגוד להגשת התביעה, אשר דורשת אגרה של 1% בלבד מסכום התביעה, הגשת בקשת רשות ערעור על פסק הדין, כרוכה בעלות של 457 ש"ח. זהו סכום גבוה למדי בהשוואה לאגרת הגשת התביעה וככל הנראה, נועד להרתיע את הצדדים מלהגיש בקשה זו.

צדדים הנדונים בבית המשפט לתביעות קטנות, יקבלו את פסק הדין בתום הדיון, או עד שבעה ימים לאחר מכן. אם ביקש מי מהצדדים לערער על פסק הדין, יהיה עליו להגיש בקשת רשות ערעור (בר"ע) אשר כרוכה בתשלום אגרה על סך 457 ש"ח. הבקשה תוגש תוך 15 יום ממועד מתן פסק הדין. 

לקריאה נוספת >> כיצד מכינים כתב תביעה בהליך של תביעות קטנות




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב