דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מותג פרטי ברשתות המזון - לאן? 

מאת    [ 21/12/2010 ]

מילים במאמר: 384   [ נצפה 3022 פעמים ]

יובל לובנשטיין

 

נראה שהטרנד החזק שהחל בשנתיים האחרונות, נכנס למסלול של האטה ויציבות.

 

נתח השוק של המותג הפרטי בשתי הרשתות הגדולות עומד סביב   10%-+ (מכלל המכירות של הרשת) ובהשוואה למצב באירופה, שם נתח השוק עומד על כ-30-40%, נראה שיש עוד כברת דרך ארוכה.

 

האם יצליחו הרשתות לצמצם את הפער ?

 

על פניו נראה שהמשימה תהיה קשה ביותר עד בלתי אפשרית; לדבר מספר סיבות:

 

1) שוק החלב – המהפכה האמיתית תחל ברגע שייווצר חיבור אמיתי בין מחלבה לבין רשת, בקו רחב של מוצרים ובשיעור הנחה לצרכן של כ-10% לפחות. בעבר היה סיכוי לקשר שכזה עם מחלבת טרה – אולם תהליך המיתוג שעובר על המותג מרחיק רעיון זה לכדי מימוש בשלב הנוכחי.

 

2) התפכחות הרשתות – לא כל מוצר ניתן למתג במותג פרטי ולהצליח, לדוגמא קפה שחור, קפה מגורען ועוד.

 

3) שוק הבשר והדגים– שוק זה נשלט היום על ידי מספר שחקנים מצומצם, אשר עושים הכול על מנת לשמר את המצב הקיים.

 

4) מספר שחקנים מצומצם בשוק - מספר ספקי ויצרני  המזון הגדולים בארץ הוא קטן והסיכוי להביא שחקן נוסף בתחום מחו"ל למעשה לא קיים בגלל מגבלת הכשרות. עובדה זו נותנת ליצרנים כוח רב ויוצרת בלימה כנגד הרחבת המותגים הפרטיים, לצד החשש הרשתות מעימות חזיתי איתם.

 

5) בעלויות צולבות –מוצרים אשר היו יכולים להיות מיוצרים תחת התווית של המותק הפרטי, כגון בתחום הטואלטיקה  (לדוגמא חיתולים לתינוקות של חוגלה) שייכים לבעליי הרשתות.

 

   האם ניתן לצאת מהסטגנציה ?

 

התשובה היא בהחלט כן, וזאת באמצעות חשיבה אחרת- לא רק עבודה של מחלקות הסחר, אלא בעיקר של  היו"ר והדירקטוריון.

 

כמו שהספקים תופסים שטחי מדף ברשתות-  הרשתות עצמן נדרשות למהלך נגדי על מנת להעמיק את נפחו של המותג הפרטי. הרשתות חייבות לרכוש "שטחי מדף" אצל היצרנים ו/או היבואנים. עליהן לתפוס "פוזיציה" של בעלות ורכישה או על קווי יצור ו/או על חברות יבוא והפצה.

בדרך זו יוכלו הרשתות "לשבור" את ההגמוניה הקיימת:  לדעת באמצעות דרך זאת את מבנה העלויות האמיתי, לשלוט באיכות הסחורה ולדאוג ליציבותה לאורך זמן. בנוסף הדבר יאפשר להם לשלוט במערכת ההפצה ובאמצעות זאת לתת קדימות באספקה לרשת.

 

נראה שלא ירחק היום ונראה תהליך השתלטות של חלק מהרשתות על יצרנים מקומיים או על יבואני מזון, אשר יהיו "יבואן הבית" שלהם.

 

תהליך זה יגרום הן לשיפור הרווחיות והן להעמקת הבידול,  הכל כך נדרשת ומתבקשת בשוק הישראלי.

 

הכותב יובל לובנשטיין משמש יועץ קמעונאי לחברות, שימש בעבר חבר הנהלה של רשת "שופרסל" ומנהל פעילות היבוא שלה.

אני יובל לובנשטיין, יועץ עצמאי בנושאי קמעונאות:יעוץ שיווקי לרשתות קימעונאיותיעוץ שיווקי לחברות מוצרי צריכה - חברות יצרניות ויבואניותיעוץ וליווי תהליכי מיזוג בעיקר בדגש השיווקי והעיסקי. בלוג חדש מאת יובל לובנשטיין  מסחר וקמעונאות - הסודות מאחורי המדפים




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב