דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


תשתחררי, תשתחררי - הצלם כפסיכולוג 

מאת    [ 20/12/2010 ]

מילים במאמר: 768   [ נצפה 2236 פעמים ]

כמעט כל אישה שמגיעה אלי לסטודיו  לצילום הריון, מרגישה ברגע הראשון מבוכה.
היא לא יודעת איפה לעמוד, מה לעשות עם הידיים, לאן להסתכל.
היא בטוחה שזו אחריותה ושהצלחת התמונות תלויה במה שהיא תעשה עכשיו מול התאורה והמצלמה.

לא כך הדבר.
לנו הצלמים, תפקיד חשוב מאוד בהצלחת התמונות, לא רק מההיבט הטכני – שליטה בתאורה, חשיפה נכונה, זויות מחמיאות, אלא גם, ואולי אפילו בעיקר, מההיבט הפסיכולוגי.
אם לא נבין את המבוכה של ה"דוגמנית" שעומדת מולנו, לא נוכל לשחרר אותה באמת, וגם אם התמונות יהיו "נכונות" מבחינה טכנית ואמנותית, אנחנו עדין לא נמצה את פוטנציאל שלה.
איך נעשה את זה?
אנחנו  חייבים לנסות להרגיש אותה, את הניואנסים הקטנים. להבין שעומד מולנו אדם. ולא סתם  אדם, אדם שותף ביצירה. נסו להבין מה מפריע לה, מה מביך אותה, לתת לה הרגשה שהיא בסדר, שהיא לא הראשונה שמתרגשת מול המצלמה. נסו לזהות כבר בהתחלה קצה חוט של דבר מה שיאפשר לנו להוציא אותה מהמבוכה.
כדי לעזור לאישה "להשתחרר", בחלק הראשון של הצילום אני מביימת כמעט בצורה מלאה. אני מובילה ונותנת לדוגמנית הרגשה שהיא לא צריכה להמציא את הפתרונות מעצמה. אני שם בשבילה. בחלק הזה, אני מציעה לה מה ללבוש, אני אומרת לה איפה להניח את הידיים ולאן להסתכל. כך יורד מפלס הלחץ, כשהיא כבר לא מרגישה שהאחריות היא עליה, ושהיא רק צריכה למלא הוראות פשוטות והכל יהיה בסדר. כשאני רואה שנוח לה יותר, והיא מתחילה להגניב מבטים אל העדשה ושפת הגוף  שלה  נינוחה  יותר,  אני מביימת פחות, ונותנת לקסם לקרות מעצמו.
כשאני מצלמת צילום משפחה בסטודיו,  הדרך להשתחרר שונה ולרוב קצרה יותר. הקלילות והשובבות של הילדים עוזרים לאמא המצטלמת להרגיש נינוחה, וכל מה שנותר לעשות הוא להנחות את המשחק המשפחתי שלהם.

מילים, מילים..
אנחנו כצלמים צריכים באמת להבין מה מרגישה האישה שמולנו, ולעזור לה באמת להרגיש נינוחה  ולהיות במיטבה. לא  רק לדבר על זה. אין טעם להגיד לאישה  "תשתחררי, תשתחררי" או  "תרגישי חופשי". זה מורכב יותר מזה. אנחנו צריכים להתנהג באופן שיגרום לה להשתחרר ולהרגיש חופשי  באמת.
למעשים שלנו, ובעיקר למילים שלנו יש חשיבות גדולה. אם נגיד לאישה "תשתחררי" היא שוב תרגיש שהאחריות מוטלת עליה. זה אולי יגרום לה להרגיש לחוצה יותר, מובכת, לא מספיק טובה בשבילנו, אבל משוחררת - זה בטח לא יגרום לה להרגיש.
אז מה כן להגיד? נסו לדבר על החיובי ולא על השלילי. אם האישה התיישבה בצורה שלא מחמיאה לה, אל תגידו "ככה זה לא יפה", אלא כוונו אותה לתנוחה מחמיאה יותר, וכשזה זה, תנו לה מחמאה.
ולא מחמאה כללית – "את יפה". אלא, החמיאו לה מחמאה אמיתית, על מבט שאהבתם, על תנוחה שגרמה לרגלים שלה להראות ארוכות יותר או לידים להראות חטובות יותר, לחיוך שהוסיף לתמונה שובבות חיננית. אל תמציאו מחמאות, תגידו אותן רק כשהן נכונות, אבל אל תחסכו בהן.
אני חושבת שחשוב כבר בתחילת הצילום, בתמונה הראשונה שאתם ממש אוהבים וחושבים שהאישה תאהב, לתת לה להציץ אל המסך. זה יתן לה הרגשה של שיתוף והדדיות, זה יוכיח לה שמצליח לה, שהיא טובה בזה, וירגיע אותה שהיא נמצאת בידיים טובות.
מתגובת האישה על התמונה הראשונה שהוצגה לה תוכלו ללמוד המון. אם היא מתלהבת, תראו איך במהלך הסט היא ממש מחכה להצצות האלה לצג המצלמה שלכם. זה מעודד אותה וממריץ.
אם היא לא מתלהבת, נסו להבין מה אפשר לשפר. שאלו אותה מה מפריע, והסבירו שזה חשוב לכם כדי לתקן בתמונות הבאות, ויישמו. בתמונה הראשונה שהרגשתם שהצלחתם לתקן, הראו לה. כך היא תרגיש בטוחה שוב.

לאן להסתכל?
לרוב קשה ל"דוגמנית" להיישיר מבט למצלמה בקליק הראשון. התנוחה שאני אוהבת להתחיל איתה וגיליתי שהיא משחררת ומאפשרת היא ידיים על הבטן, ומבט אל הבטן. לא עלי. המבט מביך, וכשנמנעים ממנו בהתחלה, קל יותר להירגע מול המצלמה.

מה לעשות עם הידים?
אביזרים, מעבר לתרומתם לאווירת התמונה, הם עוד משהו שהידים והמחשבות "עסוקים" בהם. זה מוריד קצת את הלחץ. תגישו לאישה פרח להחזיק, שרשרת לשחק איתה.
לאישה בהריון קל יותר. יש לה "אביזר" אחד שצמוד אליה כל הזמן - הבטן. השתמשו בו כדי להפיג מתח. הנחו אותה להתייחס אל הבטן כאל תינוק ממש. הנחו אותה ללטף את הבטן, להביט אליה, לעטוף אותה. כך האישה שמולכם תהיה נינוחה יותר, מחוברת יותר לפרי בטנה, ואולי תזכו להנציח רגע אינטימי באמת, בינה לבין עצמה.

תשמרו את הבעיות לעצמכם
תמיד עלולות לצוץ בעיות. בעיות במצלמה, בתאורה, בהעמדה, תנוחה לא מחמיאה ועוד.
טעיתם? תקנו והמשיכו. לא חייבים להתעכב על זה. אם התנוחה שביימתם לא החמיאה – שנו תנוחה. אם התאורה לא מתאימה – שנו תאורה.
נסו לא להשמיע בסט הצילומים מילים כמו "אופס..."

אני מאמינה שכדי שצילום אינטימי כמו צילום הריון יצליח, הצלם צריך להיות
חם, מוביל, מנחה.
ליצור בטחון, להיות חייכן.
לדבר על החיובי, לתת הרגשה טובה הרגשה טובה,
ולסיים את הצילומים כשיש חשק לעוד.
 

סטודיו שולמן בהנהלת שמרית שולמן
צילום הריון, תינוקות ומשפחה.
052-5628706
info@shulman4u.com

www.shulmanphoto.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב