דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מה כדאי לבדוק לפני שעוברים קופת חולים 

מאת    [ 15/12/2010 ]

מילים במאמר: 756   [ נצפה 1927 פעמים ]

כיום יש 4 תקופות רישום בשנה לקופות החולים השונות. מי שנרשם לקופה כלשהי בין 16 באוגוסט ל-15 בנובמבר יהפוך לחבר הקופה ב-1 בינואר;  מי שנרשם בין 16 בנובמבר ל-15 בפברואר יהפוך לחבר הקופה החדשה ב-1 באפריל; מי שנרשם בין 16 בפברואר ל-15 במאי רישומו ייכנס לתוקף ב-1 ביולי; ומי שנרשם למעבר בין 16 במאי ל-15 באוגוסט רישומו ייכנס לתוקף ב-1 באוקטובר.

מי שמתחרט בתוך חודש, רישומו מבוטל מיידית והוא יכול לחזור לקופה הקודמת. אבל מי שהפך לחבר בקופת החולים החדשה והתחרט, צריך לחכות חצי שנה עד שיוכל לעבור שוב.

השינוי עצמו נעשה באמצעות הדואר. בסניפי הדואר אפשר למצוא טופסי הודעת מעבר, שאותם יש למלא ולשלוח.

בממוצע, ולמרות מאמצי קופות החולים, רק אחוז אחד מכלל המבוטחים אכן עוברים מקופה לקופה. לפחד ממעבר מקופה לקופה אין בדרך כלל בסיס, לפחות בהסתמך על החוק.
 
כל קופות החולים מחויבות לקבל לשורותיהן כל לקוח, גם אם הוא קשיש או חולה, והשירותים שבסל הבריאות צריכים להינתן לו ללא דיחוי, גם אם הוא הצטרף לקופה באותו הבוקר.

"אנשים חוששים שהמידע הרפואי שצברו ילך לאיבוד", אומרת עדינה מרקס, יו"ר האגודה לזכויות החולה, "לפי חוק זכויות החולה, חייב להתקיים שיתוף פעולה בין המטפלים השונים, כך שאם הלקוח עבר מקופה לקופה המידע הרפואי עובר איתו".

לצד חששות לא מבוססים יש כמה בעיות אמיתיות שמונעות מעבר תכוף יותר בין הקופות, ובראשן הקושי לערוך ביניהן השוואה ברורה. בעוד שסל הבריאות הוא אחיד, וכל קופות החולים מחויבות אליו, הביטוחים המשלימים שמציעות הקופות כוללים שירותים שונים בתעריפים שונים.

בנוסף, חלק מהשירותים המוצעים במסגרת הביטוחים המשלימים כוללים תקופת המתנה, שנועדה למנוע מהלקוח לנדוד בין קופות החולים בהתאם לצרכים הרפואיים המשתנים.

בקופת חולים מאוחדת, למשל, ניתנים רוב השירותים המשלימים מיידית, אך טיפולי פוריות וניתוחים בחו"ל כרוכים בהמתנה. בשירותי בריאות כללית ניתנים רוב השירותים מיידית, ובלבד שללקוח החדש היה ביטוח משלים דומה בקופת החולים הקודמת. אם לא היה לו ביטוח כזה, הוא עשוי להידרש להמתין לשירותים מסוימים. גם במכבי ולאומית נדרשת המתנה לשירותים מסוימים.

מה שעות הפעילות של הסניף

היות שהשוואה מלאה בין הביטוחים המשלימים היא עניין סיזיפי, כדאי להתמקד במספר תחומים רלוונטיים ואותם לבדוק.
בנוסף לביטוח המשלים, משווקות קופות החולים גם ביטוחים סיעודיים, שמסופקים על-ידי חברת ביטוח חיצונית בתנאים מיוחדים לחברי אותה קופה. לפני שעוברים, כדאי להביא בחשבון שחלק מהקופות לא מאפשרות לחברים חדשים לרכוש ביטוח סיעודי דרכן, כך שיש לפנות לחברת ביטוח עצמאית ולאבד את הזכאות לקבל מחיר קבוצתי.

דבר נוסף שחשוב מאוד לבדוק הוא בתי-החולים והמכונים שקופת החולים עובדת איתם. האם הקופה מספקת טיפולים רפואיים במימונה (טופס 17) במרפאות החוץ של בתי-החולים, ואם כן באילו?

אחת התלונות העיקריות היא שקופת החולים מפנה מטופלים למרפאות מרוחקות ולא נוחות. לפי החוק, לקופות יש זכות לחתום על הסכם עם נותן שירותים שנמצא ב'מרחק סביר', אבל ההגדרה של "מרחק סביר" פתוחה לפרשנות.



תלונות נוספות מתייחסות לזמינות הרופאים המקצועיים. אם תפתחו את מדריך הרופאים של קופות החולים, תקבלו את הרושם שמספר רב של אנשי מקצוע עומד לרשותכם, ובמרחק טלפון אחד. כשתנסו לקבוע תור, תגלו שנדרשת המתנה של כמה חודשים, ובמקרים מסוימים (אם רוצים איש מקצוע בעל שם בתחום מסוים) אף שנה.

לפי התלונות שמגיעות לאגודה לזכויות החולה, מדובר במחלה שמאפיינת את כל קופות החולים. מנגד, בהנחה שבכל זאת יש הבדל בין זמני ההמתנה, כדאי מאוד לבדוק מה אורך רשימת ההמתנה של כמה רופאים מומחים בקופה שאליה שוקלים להצטרף.

הנוחות גם היא עניין חשוב. בדקו מהן שעות הפעילות של הסניף, והאם אפשר לבקר בו בשעות הערב או בבוקר לפני העבודה? בדקו גם מתי פועלת המעבדה ואילו בדיקות מבוצעות בה, האם ניתנים שירותים רפואיים גם בבית החולה, ומה הזמינות והיעילות של השירותים הטלפוניים והמקוונים.

 

הקופות מערימות קשיים

אף שכל המידע הרפואי צריך לעבור מהקופה הישנה לחדשה לפי חוק, בפועל חלק מהקופות מערימות קשיים. חשוב לוודא לפני המעבר שכל המידע הרפואי אכן יגיע לקופה החדשה, ישירות או באמצעות הלקוח.

עניין נוסף שיש לברר הוא מחיר התרופות והביקורים אצל רופא. חלק מהקופות גובות סכום כלשהו עבור ביקור אצל רופא המשפחה או רופא הילדים, וסכום נוסף עבור ביקור אצל רופא מומחה.

כמו כן, כדאי לבדוק כמה גובות הקופות על תרופות מסובסדות. אם אתם זקוקים לתרופה מסוימת שאינה כלולה בסל התרופות, שימו לב: יש קופות שמסבסדות גם תרופות שלא כלולות בסל - מה שיכול בהחלט להוות שיקול במעבר.

לסיכום, היו ערים לצרכים הרפואיים שלכם (ואם יש לכם ילדים, גם לצרכים הרפואיים שלהם). בדקו אילו שירותים רלוונטיים עבורכם וכמה הם עולים, ואם יש לכם נטייה תורשתית למחלה מסוימת, גם מהם השירותים המוצעים לטיפול בה. אל תהססו להשוות ולעבור לקופה אחרת. לכל היותר תוכלו לעבור שוב בעוד חצי שנה.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב