דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עובדת בהריון - דעי זכויותייך! 

מאת    [ 23/06/2007 ]

מילים במאמר: 656   [ נצפה 2510 פעמים ]

עובדת בהריון - דעי זכויותיך!

שרה,עבדה כמזכירתו של אבי, סוכן ביטוח, מזה שלוש שנים. לימים נישאה שרה לבחיר ליבה וכדרכו של עולם, הרתה. יחסי העבודה בין אבי לשרה, היו מצוינים , נינוחים וחסרי כל חיכוכים כמעט. שרה המשיכה להיות עובדה חרוצה, המבצעת את המוטל עלייה, ללא דופי.
כאשר ניכרו סימני הריון על גופה של שרה, פנה אליה אבי, בעל המשרד בשואלה האם בהריון היא. שרה, אשר תמימת דעים הייתה, ענתה בחיוב. באותו רגע, החווירו פניו של אבי ויחסו כלפי שרה השתנה לבלי היכר.
כשבוע לאחר מכן, הגיעה שרה בנמרצות לעבודה, כבכל יום וגילתה לתדהמתה על שולחנה, מכתב פיטורין מאבי אשר מנמק את הפיטורין בשינוי ניהולי במשרד, אשר הנו חלק מן הפררוגטיבה הניהולית של משרדו. במכתב לא צוין כל פרט האומר כי התפטרותה קשורה באופן זה או אחר להריונה של שרה, אשר נתגלה לאבי כשבוע לפני.
מה דינה של שרה? האם מעשהו של אבי כדין?
ככלל, עובדת אשר מועסקת יותר משישה חודשים באותו מקום עבודה, אין מעבידה יכול לפטרה אלא אם ביקש היתר מאת שר העבודה והרווחה. השר, לא ייתן היתר כאמור אם שוכנע כי סיבת הפיטורין היא היות העובדת בהריון. זאת כאמור בסעיף 9(א) לחוק עבודת נשים תשי"ד 1954.
יש כאמור, להתייחס לסעיף זה בכפוף להסכם קיבוצי, במידה וחל על העובדת או על חוזה העסקתה האישי. אם אלו מיטיבים יותר עם העובדת, יש כמובן, להתייחס אליהם ולא לסעיף האמור, הכל לטובת העובדת.
שרה, ככל עובדת אחרת, אינה מחויבת להודיע למעבידה כי בהריון היא אלא אם מקום עבודתה הינו מקום מסוכן, העלול לפגוע או בעובר, דוגמת מקום בעל סביבת קרינה גבוהה. אין עוררין כי מקום עבודה של שרה, במשרדו של אבי, סוכן הביטוח, אינו כזה ולכן, עפ"י דין, אין שרה מחויבת כלל להודיע לאבי על הריונה.
נטל ההוכחה, כאשר עובדת טוענת כי פוטרה עקב היותה בהריון, רובץ על שכמו של המעביד. במקרה זה, צריך אבי להוכיח כי הסיבה שבשלה פוטרה שרה, אינה קשורה להיותה בהריון. סביר שאבי ייטען כי סיבת הפיטורין הינה שינוי באופן ניהול המשרד. הנטל, כאמור, רובץ על שכמו של אבי, המעביד והוא זה שיצטרך להוכיח כי לא כך הדבר.
בנוסף, זכויותיה של שרה לא תמו כאן. מהם זכויותיה של שרה באם תתפטר לאחר לידתה לטובת טיפול בתינוקה? באם תתפטר שרה בתוך תשעה חודשים מיום שילדה ומהות התפטרותה היא בכדי לטפל בתינוקה, תהא זכאית לפיצויי פיטורין חרף התפטרותה.
כאן, יכול המעביד לטעון כי סיבת התפטרותה אינה בכדי לטפל בתינוקה, אלא לשם עבודה במקום אחר. כך נקבע בפס"ד נורית ליבנה נ' אי.אם בע"מ, לפיו אם יוכיח המעביד כי אין בסיבת ההתפטרות כדי טיפול בתינוקה, לא תחשב ההתפטרות כפיטורין.
כעת, נדון בזכויותיה של עובדת בהריון אשר מודיעה למעבידה, טרם יציאתה לחופש לידה, שאין בכוונתה לחזור, לאחר חופשה זו. האם אמר זו מהווה התפטרות? ככלל, תהא התשובה שלילית.
חשיבות סוגיה זו הינה בהתאם לסעיף 7(א) לחוק פיצויי פיטורין אשר קובע כי: " התפטרה עובדת, תוך תשעה חודשים מיום שילדה, על מנת לטפל בילדה, יראו לעניין חוק זה את התפטרותה כפיטורים..."
סעיף זה מבהיר כי אם עובדת בהריון התפטרה לפני שילדה, לא מגיעים לה פיצויי פיטורין. מאידך, אם עובדת מעוניינת להתפטר , אך אינה יכולה להשלים עם שלילת פיצויי הפיטורין, עליה להמתין עד שתלד ולאחר מכן להתפטר. בכך, נכנסת היא לגדרו של
סעיף 7(א) הנ"ל ותהא זכאית לפיצויים חרף התפטרותה.
בית הדין קבע חזקה, בפס"ד אורלי חזן נ' אורטל שירותי כח אדם כי כאשר עובדת, עוד בטרם יציאתה לחופשת לידה, מודיעה כי אין בכוונתה לשוב לעבודה, לאחר חופשת הלידה, אין באמירה זו כשלעצמה, משום התפטרות.
מכאן, ברורות זכויותיה של שרה ורואים אנו כי אם אבי, בעליו של משרד התיווך ומעסיקה, לא יוכל להוכיח כי פיטוריה היו ללא כל קשר להיותה בהריון, תהא שרה זכאית לפיצויי פיטורין.
כמו כן, שרה זכאית , תוך תשעה חודשים מיום לידתה, להתפטר עקב טיפול בילדה ותהא היא זכאית לפיצויי פיטורין עפ"י דין, כאילו פוטרה.


הכתבה הינה מסירת ידע כללי בלבד. אין בתוכן הכתבה משום מתן ייעוץ משפטי ואין היא באה להחליף ייעוץ שכזה. הסתמכות על הנאמר הינה באחריות המסתמך בלבד.
הכותב, עו"ד יצחק אופק , הינו עו"ד המתמחה בתחום דיני העבודה ומשפט אזרחי.
שאלות ניתן להעביר למשרד עורך הדין אופק בפקס 03-9222605 או במייל - . office@ofeklaw.com

הכותב, עו"ד יצחק אופק, הינו בעליו של משרד עורכי דין ונוטריון על ותק של 25 שנים.
המשרד מתמחה בתחום משפט העבודה, משפט אזרחי, ליטיגציה וגישור.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב