תאורה לבית כבר מזמן לא מסתכמת במנורת ניאון או אהיל צנוע. המגוון אינו רק בהיצע שיש בשוק אלא גם בגישות השונות של הצרכנים למגוון זה. לדים הם חברים חדשים יחסית במועדון האפשרויות הבלתי מוגבלות שבפניהן ניצב הצרכן הביתי בבואו למצוא לעצמו גופי תאורה לביתו. התחום המתפתח של לדים יכול להדגים לנו את שלושת שלבי ההתפתחות של הציביליזציה האנושית.
דאגלס אדאמס, סופר המדע הבדיוני המפורסם, כתב באחד מספריו שכל ציביליזציה ביקום שיש לה חשיבות כלשהי עוברת במהלך ההיסטוריה שלה שלושה שלבים של התפתחות. השלבים ההלו הם: הישרדות, חקר ותחכום שניתן גם לכנות כשלב ה-'איך' שלב ה-'למה' ושלב ה-'היכן'. אם ניישם את ההבחנה הזו לבחירת גופי תאורה בכלל או לדים בפרט – וכך נוכל להבין את דבריו של הסופר והוגה הדעות החשוב הזה– הרי שניתן לומר שבחירת לדים לבית מופיעה בשלוש צורות או גישות שניתן לסכם אותן בשלוש שאלות: את הצורה הראשונה מאפיינת השאלה "איך נקנה לדים?" את הצורה השנייה מאפיינת השאלה "למה אנחנו קונים לדים?" ואת הצורה השלישית מאפיינת השאלה "איפה נקנה לדים?"
אנשי האיך, כפי שנכנה את אלו הניגשים לקניית תאורה בצורה הראשונה – הם אנשים שמתרכזים בתנאים הבסיסיים של הקיום. עבורם, לדים מכל סוג שהוא צריכים להיות יעילים וזולים. האם הם יפים? האם הם אופנתיים? האם הם מתאימים לווילון שקנינו בשבוע שעבר בערוץ הקניות? כל אלה הינן שאלות שאינן מעניינות את אנשי האיך. לעיתים אלו אנשים שהפרוטה אינה מצויה בכיסם ולעיתים מדובר בכאלה שגישתם הכללית לחיים היא גישה צנועה ומינימאליסטית.
אנשי הלמה – הצרכנים הניגשים לקניית תאורה מתוך הגישה הבאה – הם אנשים שכבר יש ברשותם אמצעים והם יכולים לגשת לבחירת גופי תאורה מתוך גישה מחקרית ומעמיקה. אנשים אלו מחפשים לדים שיעמדו בתנאים מסוימים: איכות, התאמה לבית ולצרכים הייחודיים שלהם, חיסכון, ידידות לסביבה. אנשים אלה קודם כל שואלים למה הם קונים דבר מה ורק אז הם מתאימים את הקנייה שלהם לצרכים שלהם – גם אם המחיר גבוה יותר הם מוכנים לשלם יותר כדי להשיג את הדברים שמתאימים להם.
אנשי ההיכן – אלו הניגשים לקניית תאורה בצורה השלישית – מתעניינים בדברים שהם מעבר למחיר או ליעילות. הם מחפשים לדים שיענו על המאווים האסתטיים שלהם או שיתאימו לתפיסה מסוימת של עיצוב הבית. כשהם מחפשים גופי תאורה לבית שלהם אולי הם רוצים להתאים אותה לעקרונות עיצוביים כמו אלו של הפנג-שואי או כאלה שנובעים מתורת הקבלה. עבורם, לדים אינם רק מכשיר בעל תפקיד פראקטי אלא אובייקט בעל פונקציות מרובות שרובן יותר רוחניות מחומריות.
שלושת הגישות לבחירת גופי תאורה הינן לעיתים שלבים בחייו של הצרכן. מסטודנט תפרן ("איך אני קונה לדים לחדר שלי בדירת השותפים כשאין לי כסף?" לזוג צעיר ("אנחנו קונים לדים שיתאימו לחדר השינה של הילדים ולא יהרסו כשהם ישתוללו שם") ועד המשפחה המבוססת (איפה נקנה לדים מעוצבים במדויק כך שהם יתאימו לציור האורגינאלי של הנוף שקנינו באיטליה?") לדים מאירים, אכן, לא רק את הבית אלא גם את ההתפתחות של הצרכן במשך חייו, או את תפיסת העולם שלו כשהוא ניגש לבחירת התאורה המתאימה לו.
אביב יועצים ייעוץ שיווקי קידום בגוגל