המורים הכיתה של המנהלת
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

המורים הכיתה של המנהלת 

מאת    [ 09/12/2010 ]
מילים במאמר: 1674   [ נצפה 2574 פעמים ]

 
 

 

מוקדש לגב' שולמית כהן צדק,

מנהלת בית ספר דיזנגוף

ההצלחה של כל מערכת עסקית או חינוכית תלוה בעיקרה במנהל שהוא מנהיג, מנהיג המשפיע על עובדיו, המפתח אותם, המעורר בהם מוטיבציה לחשוב חשיבה יצירתית ולהטמיע בהם רצון עז ונחישות להצליח במשימתם בעבודתם.

ברור לנו מעל לכל ספק שגם הצלחתו של מורה בחינוך התלמידים ובעיצוב פני הדור תלויה רק במורה שהוא מנהיג. הובלתו של המורה את התלמידים לראשי הפסגות, להישגים לימודיים, חברתיים, אמוניים, תורניים וערכיים תלויה רק בכלים ובתהליכים שהמורה-המנהיג משתמש בכיתתו אל מול תלמידיו.

המצטיינות של מכללת אורות ישראל ביקרו בבית ספר דיזנגוף השוכן בדרומה של תל אביב והמאכלס תלמידים משכונות העיר. בביקורנו נוכחנו לראות את המנהלת המצויינת שולמית כהן צדק העושה את עבודתה החינוכית כמנהלת מנהיגה ומובילה את הילדים להישגים נפלאים וטובים.

המנהלת הבהירה לנו בביקורנו המעולה שכיתה "מצליחה" בזכות מורה מנהיגה מנהיגה; מוסד חינוכי "מצליח" בזכות מנהלת-מנהיגה. המנהלת השתמשה במשפט מפתח להצלחתה:

  המורים                 הכיתה של המנהלת

ברור לי מעל לכל ספק שככל שהמנהלת תטמיע בתוכה את העיקרון שתפקידה העיקרי הוא העצמת מורים, עליה להשתמש בכלים חינוכיים נכונים של מנהיגה. אם נבדוק לעומק באילו דרכים משתמש מורה בחינוכו הנכון והחכם את תלמידיו, נראה שהכלים שבהם משתמש מנהל להעצמת מורים הם זהים ברובם.

המנהלת הבהירה את הכלים ואת הרעיונות שבהם היא משתמשת כדי לפתח מורים איכותיים, היינו כיצד היא, המנהלת, מטפחת את כיתתה שלה – כיתת המורים.

מהי תפיסת עולמה של המנהלת כפי שהיא הבהירה לנו בביקורנו?


    • חשוב שלמורה יהיה "איכפת" מהילד. ילד צריך לחוש ב"איכפתיות". מורה טוב הוא איכפתי.
    • "הדוגמה האישית" חשובה מאוד בעמלו של המורה.
    • מדיניות דלת פתוחה – כל הזמן.
    • המנהלת חייבת להיות נגישה וקשובה.
    • חשוב להגיע לכל... לכל... מורה... ולכל תלמיד.
    • לילדים יש קשיים, כל אחד וכישוריו – מגיעים להישגים רק אם נטפל נכון.
    • חשיבות הוראה דיפרנציאלית על פי שונות.
    • הלימוד צריך להיות בסגנונות שונים – שיעורים מגוונים.
    • תכנון לכל השנה... התמקדות... התחדשות...
    • לימוד על פי סדר קדימוות, ארגון נכון.
    • שילוב הישגים, חיי חברה וערכים.
    • המורים "שותפים" בכול – בתכנון ובעשייה.
    • הכול... הכול... מתוך אקלים מיטבי, עיקרון חשוב בהישגים.
    • אפשר ואפשר להגיע להישגים גם עם אוכלוסייה מגוונת וקשה.
    • צריך "להאמין" – מילת מפתח.
    • העצמת מורים חשובה ועקרונית.
    • כל מורה – חבר בצוות, כל מורה שותף בעשייה.

      ארבעה צוותי משימות

            שיפור יהדות

            שיפור שפה

            שיפור מתמטיקה

            שיפור חברתי


    • מאמינה ביוזמות ובעידוד המורים והתלמידים.
    • האתגור – מילת מפתח להצלחה.
    • תמיכה במורה הבודד – המתחיל והוותיק.
    • להגיע עם "אור בעיניים" – מיקוד חשוב ביותר לתנועה קדימה ולהצלחה.

עובדים... מורים... הורים... ילדים.


    • צוות מורים לומדים כל הזמן.
    • לדאוג שכולם יגיעו עם ראש גדול... ראש עם יוזמות... אמונה בעצמם... איכפתיות ואהבה.
    • כל אחד יכול.
    • אמון בונה.
    • אחריות – מילת מפתח בהצלחה.
    • חשיבות ה"במה" לכל מורה.
    • מקום ליצירתיות.
    • הורים שותפים.
    • פיתוח רצון בכל מורה.

 

המנהלת שולמית הבהירה לנו את מנהיגותה בפוגשנו מספר מורים-רכזים שהבהירו לנו את עמלם בפריחתם של הורים ובהעצמתם האינטלקטואלית והמקצועית: רחל, רכזת אוריינות; נחמה, רכזת המתמטיקה; אבי, רב בית הספר; גילה, רכזת חינוך חברתי; קרן, מרכזת קליטת מורים חדשים; חוי, יועצת בית ספר.

 

להלן משפטי מפתח שבהם השתמשו המורים –הרכזים בעמלם המצוין

בבית הספר:


    • העצמה פדגוגית והעצמה ארגונית
    • למידה עצמית בסיוע מדריכים ורכזים
    • טיפוח דיאלוג
    • לומדים כל הזמן...
    • הכול מתוך תכנון ומעקב... ניהול ידע... מיפוי... תכנית התערבות
    • רכזת היא מיני-מנהלת
    • ה"אחריות" של הרכזת מוקד בהצלחתה
    • העיקר – פיתוח מורים
    • העמקת הרצון להצלחה בכל מורה
    • המנהלת מכירה כל ילד
    • ההתמודדות החינוכית וההישגית "מאתגרת"
    • הרכזים פועלים יחדיו... רכז לומד מרכז, מחזקים ובונים
    • אחד את השני
    • בונים תכנית "התערבות" על פי צורכי הילד
    • כל שנה מתחילים מחדש
    • חינוך מתוך אמונה
    • חיי חברה – כל הזמן
    • תמיד משתלמים ולומדים
    • חשיבות רבה להדרכה
    • המורים קשובים
    • קשר עם הורים וקהילה
    • ההישגים תלויים רק בנו המורים
    • אם למנהלת איכפת מהמורים – למורים איכפת מהילדים
    • מגיעים להישגים דרך יחס אישי
    • השיעורים חייבים להיות מגוונים
    • אם מאמינים וחדורים במשימות פנימיות, מגיעים להישגים

 

המנהלת הבהירה לנו את חשיבות ההורים כשותפים, פעילויות שיווק איכותיות וחשובות לכל הסביבה. קיים משוב מההורים – באתר ובדפים, קיים דף מידע כיתתי, שיעורים פתוחים להורים, פעילות כל ראש חודש, הורים מרצים-מלמדים מתוך עיסוקיהם.

מתנות ופרסים על כל מעשה טוב של התלמידים, ההורים תורמים ליריד, התלמידים מעורבים בתהלוכות, במסיבות ובחגיגות.

הרכזת לחינוך חברתי הדגישה את חשיבות חיי החברה בבית הספר, בכל חודש ערך חדש, כל חודש כיתה אחרת שגרירה של הערך.

יש שפע של מקום ליוזמות וליצירתיות.

כיתות גבוהות מאמצות את הכיתות הנמוכות. למורים יש מקום להביע את עצמם. המנהלת יושבת עם כל  מורה פעמיים בשנה, והמורה מביע בפגישה את "הצלחותיו" ומקבל מעקב נפלא. לומדים מגוון של סגנונות דיאלוג.

קרן – מחנכת כיתה ב' ומרכזת קליטת מורים חדשים, הבהירה לנו את חשיבות ההישגים מתוך אקלים אהבה ואווירה פתוחה. הכול מתוך יוזמות, יצירתיות והתחדשות. היא משוחחת עם כל ילד המספר על עצמו. בכל שבוע – "ילד תלמיד היום". פעם בשנה. יושב היכן שרוצה... מזמין אליו חבר... מביא אלבום משפחתי... ספר... מזכרות... ממתק... שתייה... משהו מהמשפחה...

קרן מטפחת מורים חדשים.

חוי – יועצת בית הספר תיארה את עשייתה המרתקת והחשובה, על השימוש באמצעים שונים שיהיה מעניין יותר. "פעם בחודש לומדים אחרת". ההורים כותבים מעשים טובים של ילדיהם. כל הזמן יש מעקב על הצוות הטיפולי... מענה לכל ילד. יש פעילויות, מועדוניות, גורמים טיפוליים, שילוב עובדים סוציאליים, פסיכולוג, הכול כדי למנוע נשירה ויצירת אהבה לכל תלמיד.

העולים וההורים מגיעים לכל האירועים בבית הספר.

הובהרה לנו חשיבות "מציאת ניצוץ בכל יהודי ובכל ילד". מחדירים בכולם אומץ... אחריות... ביטחון... הילדים בבית הספר נראים מאושרים ושמחים.

ה"מסגרת" חשובה. בתוך המסגרת הכול פתוח. מבינים ולא מוותרים. סוגיית ההורים – אמנות. ההורים בבית הספר אוהבים את המורים.

הסטודנטיות התבקשו לתאר את תכונותיה המנהיגויות של המנהלת:


    • ארגון, תכנון מעולה, נותנת אמון במורים, בתלמידים, בקהילה
    • דורשת מהמורים רמה גבוהה
    • להראות לכל תלמיד שאיכפת ממנו... שחשוב שהוא קיים
    • אמון במורים
    • מורים צריכים להרגיש שיש דלת פתוחה
    • הגישה הבלתי פורמלית חשובה
    • מאתגרת כל מורה, מודעת היטב למטרות
    • מרתק – לבוא עם אור בעיניים
    • להט... התחדשות... שמחה...
    • אהבה... תחושת שליחות... אמונה...
    • שיחות אישיות עם כל מורה
    • לא להיות בינוני – להיות גדול
    • אהבה ואמונה ויחס אישי
    • הכיוון ברור... ידע ורצון לעזור ולתת
    • דורשת, לא מוותרת
    • מאמינה, מאתגרת, סדר בבית הספר
    • החזון גדול, האצלת סמכויות
    • שיתוף הצוות והבהרת היעדים
    • האצלת סמכויות
    • אמון... דוגמה אישית
    • שאיפות גדולות והצבת רף גבוה
    • ראש גדול
    • מקשיבה... דלת פתוחה...
    • רגישה, עוזרת לתלמידים עם רקע קשה
    • שאפתני... מציגה יעדים ומטרות... יש לה חזון...
    • דוגלת בהעצמת מורים ובעצמאותם
    • מאמינה ביכולת התלמידים... ביכולת ההובלה של המורים
    • חשוב לה שכולם יבואו עם אור בעיניים
    • מאמינה בהורים ומשתפת אותם
    • איכפתיות
    • שיתוף פעולה עם המורים
    • מאמינה במורים וסומכת עליהם
    • דורשת מעצמה ומהמורים וכך הילדים שמחים ומרוצים
    • מאתגרת את המורים
    • לא מוותרת על אף תלמיד
    • כל מורה שותף להחלטות
    • איכפתיות של המורים ביחסי המנהלת
    • יחס אישי – לימודי ורגשי
    • התעניינות בכל תלמיד
    • דיפרנציאליות בלמידה, סגנונות שונים ומגוונים
    • חשיבות של שיחות אישיות ושיחות פרוזדור
    • להקנות למורים תחושות אחריות
    • נגישות למורים כל הזמן
    • התחדשות כל שנה
    • מאמינה ביוזמות של מורים, צוותי משימה, יוזמות יצירתיות
    • אמון במורים, ביטחון עצמי, כריזמטיות, משרה חום ואיכפתיות
    • משדרת למורים שמעריכה אותם
    • עובדת מכל הלב, דואגת לכולם
    • מרשימה, פתוחה, מגיעה להישגים
    • הארת פנים מרשימה

 
 

הסטודנטיות התבקשו לכתוב שאלות על הביקור:


    • כיצד מתמודדים עם ריבוי העולים בבית הספר?
    • איך עוזרים למתקשים להצליח?
    • כיצד המנהלת "ממפה" את המורים בקבלתם לבית הספר?
    • כיצד מחדירים בתלמידים רצון להתקדם ולהצליח?
    • איך להחדיר שעבודת ה' זה הדבר החשוב ביותר?
    • איך יוצרים אצל כולם הרגשה שהם מעולים ותורמים?
    • האם חידוש הוא בהכרח שינוי?
    • כיצד מכניסים חידוש טוב? האם הרבה חידושים גורמים לבלבול?
    • האם מישהו שלא "מת" על הוראה יכול להיות מורה טוב?
    • איך מתמודדים עם התנגדות של בנות?
    • איך מעירים לתלמידה בלי לעורר התנגדות?
    • איך לא נשחקים? המורים מלאי מוטיבציה, גם הוותיקים שבהם.
    • איך גורמים למורים להיות שותפים?
    • איך משלבים את הדברים החשובים ביותר – חינוך חברתי?
    • מהיכן לעשות הכול כל הזמן?
    • מה הקריטריונים לבחירת המורים?
    • ההיו מקרים של אכזבות? כיצד התמודדו איתן?
    • עד כמה צריך לערב את ההורים בחיי בית הספר?
    • איך גורמים לבאי בית הספר לבוא עם אור בעיניים?
    • איך לגרום לתלמידים לרצות ללמוד ולהגיע להישגים?
    • מה הרגשת המורים על אופק חדש?
    • איך לא נשחקים אחרי כל כך הרבה שנים?
    • מה עושים עם התלמידים שמעל הממוצע?
    • מה עושים עם ילד המסרב לדבר בשיחה אישית?
    • האם יש מגשר לעולים?
    • האם מורידים את הרף אם האוכלוסייה קשה?
    • האם הרכזות לא גורמות למתח בין המורים?
    • האם כל הדאגה לא גורמת להורדת תפקוד ההורים?
    • איך מורה נותן לתלמיד תחושה שאיכפת לו?
    • האם הלמידה הדיפרנציאלית לא גורמת לפערים אישיותיים וחברתיים?
    • מהיכן משיגים תקציבים לכל כך הרבה מורות מתגברות? מדריכים?
    • האם זה שיש רכזים בבית הספר מפחית מעומס המנהלת או דווקא מוסיף לעומס?
    • איך רוכשים מיומנויות כיצד לשוחח עם תלמיד בלי להעיק עליו?
    • איך מורה נותן לתלמיד תחושה שאיכפת לו?
    • האם ההורים יודעים על הנעשה ומוקירים את בית הספר?
    • איך בוחרים מורים טובים?
    • האם המורים לא קורסים תחת הנטל?
    • מה הקושי הגדול ביותר של המנהלת?
    • כיצד יודעים איזה ייעוד להציב לכל ילד? על מה לתת את הדגש? מהו יעד מדוד?
    • מהו אקלים מיטבי וכיצד מודדים אותו?
    • האם כיום "לומדים אחרת" לומדים חומרים שונים או בצורה שונה? ואם כן, כיצד?
    • מהיכן מגיעה מדריכה לבית הספר?
    • איך מרגיש ילד שההורים שלו לא יכולים לבוא?
    • היש תלמידים שלא אוהבים להיות "תלמיד היום"?
    • זה לא מתקיף את התלמיד שיש עליו כל כך הרבה אנשי צוות?
    • היש ילדים שבאים מבתים לא דתיים?
    • אילו התמודדויות נוספות עולות מול ההורים?
    • מה הם ההישגים של בוגרי בית הספר?
    • איך מאבחנים מורה מתאים לבית הספר?

 

בסיום הביקור נתבקשו הסטודנטיות המצטיינות להביע את דעתן על המנהלת:


    • המורים מיישמים את כל הדיבור של המנהלת.
    • השאפתנות... היעדים... הכול נפלא.
    • שיתופיות, האצלת סמכויות, אחריות.
    • אמון כלפי המורים, דוגמה אישית, שאיפות גבוהות ורף גבוה.
    • העיקר שירגישו טוב בבית הספר.
    • יש צוות שטוב לו.
    • שיתופיות, חשוב שהם חלק מהשלם.
    • היחס לתלמידים, לאוכלוסייה לעולים הכל בעיניים חיוביות.
    • יחס אישי לכל אחד – נהדר.
    • האצלת סמכויות, לא מרוכז במנהל.
    • מטפחים חוזקים בתלמידים.
    • אמון מוחלט בכל מורה.
    • יודעת הכול, מה קורה, שולטת.
    • יחס אישי לכל תלמיד... מורה... יועצת... רכזות...
    • נגישות הורים לכול... מורה מרגיש טוב – הכול טוב.
    • איכפתיות עם כל הלב.
    • ביטחון עצמי למנהלת.
    • רמת התלמידים גבוהה.
    • מרגישים בתלמידים "אור בעיניים", מקשיבים ובעלי מוטיבציה

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב