החזון - מה יעשה הבוגר?
דף הבית  >>  >>  הרשם  |  התחבר
מאמרים

החזון - מה יעשה הבוגר? 

מאת    [ 09/12/2010 ]
מילים במאמר: 1298   [ נצפה 2258 פעמים ]

 
 

ד"ר יחיאל שרמן

מוקדש לרב ספי שרמן

מנהל תיכון ראשית, תל אביב

אנו מודעים מזה שנים רבות שכל הצלחתו של מוסד חינוכי תלויה רק ואך ורק במנהל שהוא מנהיג, מנהל המעצים כמובן מורים והופכם למנהיגים כדי שיובילו וישפיעו על התלמידים להיות טובים ומצוינים.

המצטיינות של מכללת אורות ישראל ביקרו בתיכון ראשית בהנהלתו של הרב ספי שרמן שהבהיר לכולנו שאכן כל ההצלחה החינוכית תלויה בעמלו האיכותי של המנהל. במהלך כל הביקור הובהר לנו היטב ה"חזון" החשוב שאותו מוביל המנהל – העיקר לדברו – "מה יעשה הבוגר", כאשר העשייה החינוכית ממוקדת בכל תלמיד, במיצוי יכולתו, בפיתוח נקודות החוזק הטמונים בו, בהחדרת ה"אמונה" בתוכו של כל תלמיד, אמונה בעצמו ובכישוריו, אמונה שהוא יכול ליישם את רצונותיו, אמונה שניתן להגיע לכל פסגה אם מתאמצים ולומדים.

הרב ספי הצליח במהלך עשר שנות ניהול להוביל את הישגי התלמידים מ-19% זכאות לבגרות  
ל-81%, לחנך לאהבת הארץ ולנתינה, כך ש-97% מתלמידיו מתגייסים לצה"ל. קיימות מגמות רבות ומגוונות המבוססות על חמש יחידות, למשל בפיזיקה, במתמטיקה, באנגלית, בתנ"ך ובביולוגיה. קיימות מגמות מעניינות ומרתקות, כמו רובוטיקה, תאטרון, מוזיקה. בית הספר זכה לפני כשנתיים במקום הראשון בארץ בתחרות רובוטיקה, שהוביל את המצטיינים בתחום לתחרות בין-לאומית בחו"ל, כנציגי ישראל.

לפני כשנה זכה בית הספר במקום השני בארץ בתאטרון.

מגיעים לרום הפסגה עם אוכלוסייה מגוונת והטרוגנית רק אם המנהל-המנהיג מאמין בעיקר בעצמו וביכולתו שלו לפתח מורים יזמים ויצירתיים בעלי מוטיבציה ורצון עז להתמודד מול כל הקשיים שבדרך, ולהצליח להביא את התלמידים להיות בוגרים נפלאים, טובים ואיכותיים.

עבודה קשה מבוקר עד ערב, יחס אישי לכל תלמיד, כלים ורעיונות יצירתיים כדי לעודד כל תלמיד להמריא לשחקים, לפתח מורים מעולים שיהוו דוגמה אישית לכל תלמיד. והעיקר... העיקר... לעשות את כל החינוך מתוך "אהבה". ילדים והורים מרגישים אם המנהל-המנהיג אוהב אותם ומשקיע את כל עמלו כדי שהילדים יצליחו בעת לימודיהם ובעיקר שיגדלו ויפרחו – כ"בוגרים".

 

בבית הספר יש כיתות "מופת" המטפחות את המצוינות לרום הפסגה, אך משלבות טיפול מדהים בחלשים. קיים קשר מעולה עם האוניברסיטה. בית הספר התיכון ראשית משמש מזה מספר שנים בית ספר ניסויי המדגים את עשייתו למוסדות רבים.

החשיבה והעשייה מתחדשת כל הזמן. שפע רעיונות, יוזמות ופעילויות יצירתיות מאפיינים את בית הספר. המנהל מאתר כל הזמן רעיונות כיצד ליצור "מוטיבציה" למורים ולתלמידים. באילו כלים הופכים את המורים ואת התלמידים לשמחים ולמאושרים. הסוד העיקרי הוא תנועה מתמדת – להניע את המורים ואת התלמידים לכבוש יעדים ולהצליח. המנהל הדגיש כי "רק" המורים המצוינים והאיכותיים נשארים ללמד בבית הספר, ועושים את עמלם החינוכי בזקיפות קומה ובעצמה מרבית. במוסד קיים בית מדרש שבו יכולים התלמידים להשתלב ולקבל סיוע בארוחום בוקר וצהריים.

נפגשנו עם מספר תלמידים שריתקו אותנו בדבריהם.

בנימין, תלמיד כיתה ח', רוצה להיות טייס. הוא מציין שהוא מגיע להישגים נאים בזכות העזרה שהוא מקבל בבית הספר, והגיוון של הלימודים המשולבים בטיולים ובחוויות.

נדב, הלומד תקשורת, מסלול תאטרון, ריתק אותנו בדבריו. הוא סיפר בהתרגשות ובעוצמה כי שאב מהמורים בתאטרון את האומץ לדבר יותר, לא להתביייש... גיבוש נפלא מהפרויקט, היה מכיתה ז' ביישן, פחדן, היו לא בעיות למידה ועזרו לו מאוד, שאב המון והרבה מבית הספר בדילמה לעתיד.  ילך למכינה קדם צבאית – רוצה להיות בחי"ר.

תלמיד נוסף מכיתה י"ב תיאר בצורה מעניינת כי כל משפחתו חרדית והוא מצליח מאוד בתיכון ראשית, משלב תורה ועבודה, נקלט היטב בבית הספר בגלל צוות מורים שמשפיעים עליו לכל אורך הדרך.

כאשר הגיע בכיתה ז לא ידע בכלל חשבון ואנגלית. כיום משולב בהצטיינות בלימודיו, ברובוטיקה ובתאטרון. בשנה הבאה ישלב ישיבה... מכינה... צבא.

כל התלמידים תיארו בפנינו את חשיבות האג'נדה החברתית המאפיינת את בית הספר. חיי חברה המסייעים להם לאהוב את בית הספר.

המורה יעל, המלמדת זו השנה השלישית בבית הספר, מחנכת כיתה י"ב, מלמדת תקשורת חמש יחידות. היא הבהירה כי בית הספר מפרגן, תומך ומסייע רוחנית להעפיל מעלה לתוצאות מעולות. העבודה קשה אך מאתגרת. היא מאמינה ביחס אישי, בהתעניינות בכל תלמיד – גם מעבר לשעות הלימודים. היא הדגשיה את העצמת כל ילד ואת חשיבות הקשר עם ההורים וציינה שההורים מתקשרים אליה פעמים רבות.

ראוי לציין שלמנהל יש קשר הדוק וממושך עם כל הבוגרים, המגיעים לאירועים מתוך שמחה ומאור פנים.

הסטודנטיות התבקשו לתאר את תכונותיו המנהיגותיות של המנהל:


    • בעל שאיפות
    • מדבר בגובה העיניים
    • העיקר – "תכלס"
    • מנהל שואף לחוויות של הצלחה
    • מקום לכל תלמיד
    • חשיבות האג'נדה החברתית
    • ילדים אוהבים מורה עם משמעת
    • חשוב לתת להם להריח הצלחה
    • הכול עניין של מוטיבציה
    • מפרגן לתלמידים
    • מאמין בתלמידים
    • בעל ביטחון עצמי
    • מעניק לתלמידים מגוון של תחומים לעסוק בהם, כך שכל אחד יוכל למצוא את עצמו
    • בעל מטרות ויעדים ברורים
    • משלב טכני ורוחני
    • הדגיש שילדים אוהבים סדר ומשמעת
    • המון יצירתיות ויוזמות
    • תן לילד אתגר – והוא רץ קדימה
    • גיבוש איתן של זהות
    • יחס ותמיכה בכל תלמיד
    • אומר מעט ועושה הרבה
    • קשר הדוק עם בוגרים
    • משיג הרבה תורמים
    • לוקח את העניינים לידיים
    • מחדיר עבודות רבות ומגוונות כדי להחדיר ולהטמיע את החומר הנלמד
    • קיים גיבוש מורים
    • מביע אמון ואהבה לתלמידים
    • "שאיפה" להישגים גבוהים
    • מסתייע רבות בצוות המורים
    • בעל דעה ברורה
    • שילוב שכל והמון רגש למורים ולתלמידים
    • דוגרי, נעים וקשוח
    • בעל חזון
    • המטרה חשובה – צמצום פערים בחברה
    • תפקיד המנהל – להניע תלמידים ומורים
    • בית ספר כ"גרעין תורני"
    • נותנים לתלמיד אתגר וקביים והוא רץ קדימה
    • קיים ועד פעולה במקום ועד הורים
    • קוד ההצלחה – חוויות של הצלחה
    • נותנים צדקה לתלמידים נזקקים
    • גאוות יחידה בבית הספר
    • המון המון אהבה, אכפתיות, נחישות, פתיחות וקשיחות
    • המנהל נמרץ, בעל חזון, ראייה מרחבית
    • פעילות המנהל גם מחוץ לבית הספר
    • לא מנסה להתיפייף
    • העיניים כל הזמן חושבות קדימה
    • עוסק בעניינים טכניים כמו תרומות, מתוך הבנה שזה ממש לא רק טכני
    • מטרת המנהל – צמצום פערים בישראל
    • תלמידים עוזרים ומסייעים המון לחברים
    • מדי יום שישי בשעה 12:00 כל התלמידים מקבלים בשער בית הספר... סוכריה וברכת שבת שלום מהמנהל
    • המנהל מפגין אסרטיביות
    • מלווה אישית כל פרויקט בתחילת הדרך
    • מאציל סמכויות

 

הסטודנטיות התבקשו לכתוב "שאלות" על הביקור:


    • עד כמה דמות המנהל משמעותית ברמה הפרטית?
    • איך מעניקים מוטיבציה?
    • איך מורים משפיעים על תלמידים?
    • איך נותנים כוח למורים לעבוד, מה הכלים?
    • איך מלמדים ילדים להחליט החלטות?
    • מהיכן קיבל המנהל את החזון ואת הניסיון?
    • איך הופכים למנהיגים?
    • איך מקדמים תלמידים לרמות גבוהות כאשר בבית הרמה נמוכה?
    • כיצד מתמודדים עם השפעה דתית שלילית כשהאוכלוסייה מגוונת כל כך?
    • איך מצליחים להיות גם מחנך וגם מנהל?
    • כיצד חלוקת העבודה בין הצוות?
    • מה הן הדרכים להתמודדות עם בעיות משמעת ודת?
    • כיצד מטפחים בית ספר ניסויי – מהאומץ לשאול אל הכוח לבחור, עיבוד זהות של מסורתיים בתיכון ממלכתי דתי?
    • מתי מחליטים שמוותרים על תלמיד?
    • איך מדרבנים את הצוות?
    • איך מצליחים להשיג מורים מסורים שיגיעו ממרחקים גדולים?
    • חוץ מאחוזי גיוס גבוהים, היוצאים מכאן תלמידי ישיבה?
    • מדוע להביא מורות לבית ספר לבנים?
    • היש התנגדות להנחתה של "דוסים" לתפקיד הוראה ומנהל בית ספר?
    • איך התיכון משתלב בשכונה? היש מעורבות?
    • האם יש קונפליקט בין בית הספר והלימודים ובין החיים בשכונה, חברים, משפחה?
    • איך יוצרים בתלמידים "רצון" להגיע להישגים ולהצליח?
    • כל אחד יכול לבחור בין מניין ארוך ומנייין קצר?
    • כל פרויקט מלווה על ידי מורה? כיצד?
    • מהיכן האמונה הגדולה בתלמידים?
    • האם ההורים והשכונה מעריכים את ההצלחה?

 

בעבר נשאלו התלמידים: "איך הגעתם להישגים טובים?"

השיבו: "המנהל אוהב אותנו".

כששאלו את המנהל: "כיצד הגיעו להישגים מעולים?"

השיב המנהל: " 'חוויות של הצלחה' לכל תלמיד".

 

בזמנו שאל המנהל תלמיד בכיתה י"ב: "לאן מועדות פניך בצה"ל?"

השיב התלמיד: "ארצה להיות נהג של 'בוס' ".

"מדוע?" שאל המנהל.

השיב התלמיד: "אבא שלי וסבא שלי היו נהגים של קצינים".

שאל המנהל: "מדוע שאתה, תלמיד מצטיין כמוך לא תהיה 'בוס'-קצין?"

למחרת נכנס התלמיד לחדר המנהל וסיפר לו שאתמול היו בביתו סבא ואביו והם הסכימו לרעיון של המנהל – להיות בוס-קצין בצבא ולא כמוהם נהג בוס.

כעבור מספר שנים קרא השומר בשער למנהל בית הספר. בכביש הצמוד לשער עמד ג'יפ צבאי ובתוכו נהג וקצין. הקצין-הבוס-התלמיד מתיכון ראשית.

עלינו, המורים והמנהלים, לאתגר כל תלמיד, להחדיר בו אמונה בעצמו וביכולתו, לפתח בתוכו מוטיבציה ורצון ועז לנוע קדימה, להצליח ולהיות הטוב ביותר.

הרב ספי שומר על קשר הדוק עם הבוגרים,הוא חיתן רבים מהם,מעודד אותם ללמוד באקדמיה

ויש מורים בבית הספר–בוגרים.

- תואר ראשון ושני במדעי הטבע-ביולוגיה

- תואר שלישי בחינוך במנהיגות

משרות במשרד החינוך:
- 3 שנים מפקח על מדעי הטבע
- 12 שנים מפקח כולל
- 10 שנים מפקח מחוזי

בכל תחום פיתח מנהלים כמנהיגים, אשר הגיעו להישגים הטובים בארץ באזורם

ב6 שנים האחרונות מרכז את הקורס המכשיר מנהלים בבר אילן, וכמובן מלמד חינוך ומנהיגות באוניברסיטה ובעוד 3 מכללות.

מאמרים נוספים שעשויים לעניין אותך:

שליחת המאמר שלח לחבר  הדפסת המאמר הדפסת המאמר  קישור ישיר למאמר קישור ישיר למאמר  דווח מאמר בעייתי דווח על מאמר בעייתי  כתוב לכותב המאמר פניה לכותב המאמר  פרסום המאמר פרסום המאמר 

©2017
כל הזכויות שמורות

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
רשימת כותבים
כותבים מומחים
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים
פרסם אצלנו
לכותבי מאמרים: פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
לבעלי אתרים:



מדיה חברתית:
חלון מאמרים לאתרך
תנאי שימוש במאמרים
ערוצי מאמרים ב-RSS Recent articles RSS


מאמרים בפייסבוק מאמרים בטוויטר מאמרים ביוטיוב