דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


העילות לקיומו של משפט חוזר 

מאת    [ 08/12/2010 ]

מילים במאמר: 676   [ נצפה 2017 פעמים ]

העילות לקיום משפט חוזר העילות בדין לקיומו של משפט חוזר קבועות בסעיף 31 (א) לחוק בתי המשפט (נוסח חדש) תשמד – 1984:

 "נשיא בית-משפט העליון או המשנה לנשיא או שופט אחר של בית-משפט עליון שקבע לכך הנשיא רשאי להורות כי בית משפט העליון או בית משפט מחוזי שייקבע לכך יקיים משפט חוזר בענין פלילי שנפסק בו סופית , אם ראה כי נתקיים אחד מאלה:

 1 בית משפט פסק כי ראייה מהראיות שהובאו באותו ענין יסודה היה בשקר או זיוף ויש יסוד להניח כי אילולא ראייה זאת היה בכך כדי לשנות את תוצאות המשפט לטובת הנידון .

 2 הוצגו עובדות או ראיות העשויות לבדן או ביחד עם החומר שהיה בפני בית-משפט בראשונה , לשנות את תוצאות המשפט לטובת הנידון .

3 אדם אחר הורשע בינתיים בביצוע אותו מעשה –העבירה ומהנסיבות שנתגלו במשפטו של אותו אדם אחר , נראה כי מי שהורשע לראשונה בעבירה לא ביצע אותה .

 4 נתעורר חשש של ממש כי בהרשעה נגרם לנידון עיוות-דין".

הסעיף הנ"ל משקף עמדה נאורה בה חברה מוכנה לשקול מחדש החלטותיה שמא שגתה  ושפיטה נאורה מוכנה לבדוק עצמה שמא נפלה טעות בהרשעת אדם . אין לך דבר הפוגע יותר באמון הציבור בשפיטה מאשר התחושה כי השפיטה סגרה עצמה ונעלה הדלת מפני אפשרות לתקן הרשעה שלא כדין .

אכן כוחה של השפיטה ואיתנותה באים לידי ביטוי בפתיחות ליבה ונכונותה לבדוק עצמה ולהודות בטעותה. סעיף זה על חלופותיו משקף את הצורך לאזן בין שני ערכים מרכזיים: האחד, עניינו, הצורך בהבטחת מנגנון דיוני אשר יאפשר תיקון טעות אשר נפלה בהרשעתו של אדם, כאשר גם השופט אשר הוא בן אנוש עשוי לטעות. ערך זה מבוסס על ההכרה כי לא קיימת מערכת משפט מושלמת שביכולתה לפעול ללא תקלות ולעשות צדק מוחלט.הוא מכיר בצורך באמון הציבור בהכרה עצמית של המשפט את מגבלותיה .

השני, סופיות הדיון. זוהי נקודת מוצא המעוגנת הן באינטרס הציבור כי יהיה סוף להתדיינות והן בצורכיהן של המערכת השיפוטית ושל מערכת האכיפה הפלילית לשרת את עניינם של נאשמים אחרים הממתינים לברור משפטם. ערך זה שואב כוחו גם מן האינטרס החינוכי וההרתעתי שביסוד פסק הדין.

אכן, משפט חוזר הינו החריג ולא הכלל, אין הוא בבחינת ערעור נוסף אלא מהווה מוסד מיוחד המאפשר לבחון פעם נוספת פסק דין פלילי סופי מקום שהאיזון הראוי בין השאיפה לאמת לבין השאיפה לסופיות הדיון מצדיק זאת. סעיף 31 (א) (2 ) שלשונו: " הוצגו עובדות או ראיות ,העשויות לבדן או ביחד עם החומר שהיה בפני בית-משפט בראשונה, לשנות את תוצאות המשפט לטובת הנידון " .

על פי סעיף זה בית המשפט בוחן האם הראיות והעובדות החדשות הן בעלות אותו "משקל סגולי" שכשלעצמן או בהשתלבותן עם החומר שהיה בפני בית המשפט יש בה כדי להביא לשינוי תוצאת המשפט, הן צריכות להקים תשתית ממשית המצדיקה חריגה מעקרון סופיות הדיון ולהיות ראיות קבילות בעלות אמינות לכאורית. הכרח הוא כי בית המשפט ישתכנע כי חומר הראיות או העובדות הנטענים יכולים היו אך לא חייבים בוודאות לשנות את תוצאת המשפט לטובת הנידון .

סעיף 31 (א) 4 שלשונו: " נתעורר חשש של ממש כי בהרשעה נגרם לנידון עיוות דין" . הביטוי עיוות דין לא ניתן להגדרה או לתיחום, זיהויו והגדרתו ייעשו ממקרה למקרה בהתאם לנסיבותיו . הוא משמש גם מבחן אובייקטיבי הבוחן אם קיים חשש סביר כי הפגיעה בזכויות הנאשם השפיעה על שקול-הדעת השיפוטי במובן זה שעקב הפגם, גדלה הסבירות להרשעת שווא . מבחן זה , פורש כמבחן הסתברותי תוצאתי הבוחן את היחס בין הפגם לבין אפשרות של שינוי בתוצאת המשפט . יש המגדירים סעיף זה כסעיף סל אשר בא להרחיב את גדרי סמכותו ושיקול דעתו של בית המשפט בבואו להחליט בבקשה לקיומו של משפט חוזר.

אין הוא גורע מעקרון סופיות הדיון של פסק הדין אלא התיר בידי בית המשפט להתחשב בקיומן של נסיבות מיוחדות שהמחוקק לא יכול לחזותן מראש עת קבע את נוסחו המקורי של הסעיף . לשון אחרת עניינה של הוראה זו הוא מתן היכולת לבית המשפט להשקיף במבט "על" על ההליך כולו ולאתר פגמים אשר עלולים לכלול, בנסיבות מסוימות כשל בייצוג. על בית המשפט הבוחן את הבקשה למשפט חוזר לבחון אם ישנו חשש ממשי לעיוות הדין בהרשעה.

לסיכום . לאלה מאיתנו הרואים עצמם נפגעים מגזר דין שנבע מהסיבות המצוינות בסעיף 31 על סעיפי המשנה שלו , אפשר להגיש בקשה למשפט חוזר , יש לעשות זאת בזהירות ואחריות שכן מעטות הבקשות שנענות למשפט חוזר וגם כאשר יש משפט חוזר לא תמיד התוצאה משתנה מההליך הראשון .

משרד עורכי הדין חן-הראל עוסק בתחום הפלילי-צבאי, וכן בתחומי המשפחה והמקרקעין, ונותן שירות בכל רחבי הארץ.עו"ד חן שירת במשטרת ישראל שנים רבות, בין היתר בתור ראש משרד תביעות וראש משרד חקירות, ועם פרישתו הפך לעו"ד אשר מייצג חשודים ונאשמים בעבירות סמים, המתה, נשק, מין, מרמה והונאה, רכוש ואלימות. עו"ד חן מייצג אסירים בפני ועדות שליש, נותן ליווי בחקירות משטרתיות וכן מטפל בייצוג חיילים בבתי הדין הצבאיים.עו"ד הראל עוסקת במתן ייעוץ משפטי ובטיפול בתיקי משפחה - תביעות נישואין, גירושים, מזונות אישה, מזונות ילדים ומדור, משמורת, תביעות אבהות, אלימות במשפחה, ידועים בציבור, הסכמי גירושין, הסכמי ממון, הסכמי הורות משותפת, הליכי אימוץ, אפוטרופסות, צוואות וירושות. עו"ד הראל הינה מומחית בענייני משפחה ומגשרת. מאז הסמכתה ניהלה תיקים רבים הקשורים לענייני משפחה על כל הבטיהם. לעו"ד הראל נסיון רב בהופעות בבתי משפט לענייני משפחה ובניהול תיקי משפחה והיא עברה השתלמויות רבות בתחום דיני משפחה. כמו כן מטפלת עו"ד הראל בליווי פרויקטים של בניה, עריכת חוזים לרכישה או למכירה מקרקעין או נדל"ן (בתים, דירות, חנויות) יד ראשונה או מקבלן לרבות רכישת נכסים בהליכי כינוס נכסים. עו"ד הראל עוסקת ברישומי פרצלציה ורישום בתים משותפים והעברת זכויות במקרקעין בכל רחבי הארץ וכן בענייני תכנון ובניה. עו"ד הראל כיהנה כיועצת משפטית בתחום דיני משפחה, בעמותה הישראלית לסיוע משפטי (ע"ר), אשר מעניקה סיוע משפטי למעוטי-יכולת וכמייצגת מחוז חיפה מול המפקח לענייני מקרקעין מטעם האגודה לתרבות הדיור והינה מרצה למשפט ולזכויות אדם וחברה בתכנית "שכר מצווה" של לשכת עורכי הדין.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב