דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


השריפה הגדולה בכרמל- איך לדבר עם ילדים ומה לומר להם? 

מאת    [ 08/12/2010 ]

מילים במאמר: 756   [ נצפה 2078 פעמים ]

השריפה הגדולה בכרמל- איך לדבר עם ילדים ומה לומר להם?

אתר על הספה

כל ערוצי הטלויזיה ובכל תחנה בה פתחנו את הרדיו עסקו בשבוע האחרון בזוועה הגדולה שהתרחשה בכרמל.

כולנו רצו לדעת מה קורה התפללו לשלומם של הכבאים, הדאגה מכל כך הרבה בחינות הקיפה את חיינו במהלכם של ימי ארוכים. וכך גם את חיי הילדים שלנו.

גם אם כיבינו את הטלויזיה כשהילדים היו בסלון או הנמכנו את הרדיו, כמעט ואין סיכוי שהילדים לא יודעים שמתרחשת שריפה גדולה בארץ וילד לומד מגיל שנתיים שאש היא מסוכנת. הם הולכים לגן, לקייטנה ושומעים כל מיני דברים מילדים אחרים. אנחנו, מתוך הפחד שלנו בעיקר, דואגים גם להם, שלא יהיו להם סיוטים בלילה, אנחנו לא רוצים להכניס פחדים מעבר למה שכבר יש, אבל להתעלם או להסתיר זו תמיד תהיה הדרך הפחות טובה.

כאשר ילדים מרגישים ואפילו יודעים שמשהו קורה אבל מרגישים סוד מהמבוגרים– מבחינתם זה הרבה יותר גרוע ומפחיד ממה שזה באמת, כי אם לא יכולים לדבר עם זה זה בטח נורא ואיום. לרוב מה שמדאיג אותם זה לא מה שמדאיג אותנו וחשוב לברר מה הם יודעים ולקחת אחריות על המידע שהם מקבלים, לעשות סדר בין העובדות שאתם יכולים לספק להם לבין השמועות והפרשנויות שצמחו בשיחות הילדים.

אז חשוב לדבר איתם על זה ובעיקר לשאול אותם מה הם יודעים ומה מרגישים ולשמור על ערוץ התקשרות בטוח ופתוח. איך עושים את זה בצורה בטוחה ורגועה?

יותר שאלות פחות תשובות

רובנו נוטים לדמיין מה הילדים חושבים ומדמיינים בראשם כאשר אנחנו מספרים להם משהו. אבל ראש ל שילד עובד אחרת. מה שמפחיד אותנו לא בהכרח מפחיד אותם והתמונות שיש לנו בראש הן שלנו. חשוב לשאול את הילדים אם הם שמעו שהיתה שריפה? מה הם שמעו? מה הם יודעים על השריפה שהיתה? האם יודעים היכן היא היתה? מה המרחק שלה מהבית שלכם? לשאול את הילדים אם יש משהו שהם רוצים לשאול אתכם בנושא? אם הם יודעים כיצד התגברו על השריפה?

כאשר הילדים שואלים אותנו שאלות חשוב לבדוק איתם מה באמת הם רוצים לדעת. כאשר ילד בן 4 שואל אם הכבאים יכולים למות, תשובה של כן או לא אינה בהכרח המענה המרגיע וחשוב להחזיר לילד את השאלה ולבדוק איתו מה זה למות מבחינתו? מה מדאיג אותו בנושא הזה? אנחנו מיד הולכים עם מחשבות שלנו, וחוששים שהילדים ידאגו, כמונו, מכך שהורים יכולים למות אבל עבור רוב הילדים הפרשנות הולכת למקומות המוכרים להם ממשחק והם הרבה פחות מודאגים מאתנו.

לדבר על רגשות

ילדים מבטאים את התחושות והרגשות שלהם בכל מיני ערוצים- בהתנהגות, בסיפורים במשחק או במילים. תפקידנו הוא ללמד אותם את אוצר המילים המתאים המתאר את התחושות בסיטואציות כאלו. הורים שמשתפים את ילדיהם ברגשות ומשתמשים במילים כמו "דאגתי לכבאים" , " פחדתי בהתחלה כשלא סיפרו מה קורה עם החיות ", "אני עצובה שהיער נשרף" , "קיויתי כל כך שירד גשם ויעזור לכבאים", "לא ידעתי מה יהיה והייתי מבולבלת"- ילדיהם ילמדו להשתמש גם במילים האלו ויוכלו להבין מה קורה להם במצבים חריגים ולא יצטרכו "להתנהג" את הרגשות.

להעביר מסרים של שליטה

כדי לא להשאיר את הילדים בתחושה של חוסר אונים, חשוב לדבר על האש ועל הכבאים הגיבורים שעושים מאמצים לשמור על כל האנשים שגרים בקרבת האש. האוירה בחדשות של כעס והתלהמות על חוסר האונים וחוסר הציוד הם מסר מפחיד. מצד שני הצליחו לכבות את האש וברור היה שמתי שבוא האש תכבה. וזה בגלל אנשים חזקים וגיבורים, בגלל שלא מוותרים גם אם לא מצליחים כמה פעמים. על כך שיש סדר ויש מי ששומרים על האנשים על הילדים ועל החיות.

להתאים את המסרים לגיל הילדים

חשוב להתאים את ההסברים לגיל הילד. ילדים בגילאי בית הספר יכולים להבין על הקשיים בכיבוי השריפה הקשורים לרוח, ולהתפשטות האש. מידע מרגיע אותם ומאפשר תחושת שליטה. חשוב להראות באופן ממשי במפה את המרחק מהבית לשריפה ולודא שהילד מרגיש בטוח בביתו. כמובן שאם נוסעים לטיול, להסביר לילדים לפני לאן נוסעים. אפשר להראות לילדים תמונות של הכרמל לפני השריפה ואחרי להדבר על האובדן של העצים, כמה זמן יקח ליער להשתקם, כמה ומדוע העצים והיער חשובים לנו.

ילדים אשר גרים בקרבה לאזור הכרמל, מן הסתם מבינים כי האיום קרוב לביתם וחוים את הלחץ והדאגה בבית. חשוב לשאול אותם מה יודעים, ממה חוששים, וגם לאחר סיומה של השריפה, ילדים הגרים באזור בו כל שנתיים פורצת שריפה, החששות לא יכבו בהכרח עם האש וחשוב לבדוק מדי פעם אם עוד חושבים על השריפה או מוטרדים ממנה.

גם ילדים צעירים מאוד, בני 3-4 , מבינים שמשהו קרה. הם יודעים שאש היא מסוכנת והסבר קצר על מה קורה מסביבי מעצים אותם במיוחד אם יש אחים גדולים אשר שואלים ומקיימים שיחה ערה בנושא.

אתר על הספה (http://www.alhasapa.co.il)

צוות אתר על הספה, משלב אנשי מקצוע טיפוליים יחד עם אנשי אינטרנט. לכולנו, חוויה מדהימה ועם זאת כל כך שונה של טיפול פסיכולוגי. לשם כך יצרנו את "על הספה" מתוך רצון לעזור לכל מי שחש אי נוחות או קושי בחייו, למצוא את העזרה המקצועית הנכונה ולהתחיל, כבר היום, במסע לקראת איכות חיים טובה יותר.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב