דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


ההפיכה הצבאית של החמאס ברצועת עזה - משמעויות ראשוניות 

מאת    [ 17/06/2007 ]

מילים במאמר: 508   [ נצפה 1887 פעמים ]

ההפיכה הצבאית שביצעה תנועת החמאס משנה את המצב האסטרטגי מיסודו. האשליה שישראל יכולה להסתמך על ארגון הפתח כמשקל נגד לחמאס הוכחה כמשענת קנה רצוץ. הכוחות האסלאמיים הרדיקליים הם הכוח המרכזי בעם הפלשתיני והדוברים בשמו. מטרתם העיקרית תהיה לבסס את האחיזה השלטונית ברצועת עזה ולהחיל את משטר ההלכה האסלאמי.

תהליך אוסלו קרס סופית ולא תהיה לו תקומה, כמו גם למפת הדרכים ולכל יוזמות השלום. בפני ישראל ניצב אויב נחוש שאינו בוחל באמצעים כדי להשיג את מטרותיו ויעדיו ברורים ומוצהרים: שחרור כל פלשתין מהים לנהר. נכונות החמאס להסכים למדינה פלשתינית בשטחי 67' מוצגת על ידי בכירי הארגון כמקפצה לניהול המערכה המכריעה על שחרור שטחי 48'.

קולות הנשק הם של החמאס ואולם הידיים ידי איראן המדרבנת את המהפכה האסלאמית בניסיון לפתוח חזית עימות נוספת מול ישראל ולעשות שימוש בחמאס כדגם ומודל לחיקוי לתנועות אסלאמיות אחרות במזרח התיכון, להן קוראת איראן להפיל בכוח את המשטרים "הבוגדים".

המזרח התיכון נמצא במציאות של שינוי וחוסר יציבות העלולה להרע את משמעותית את מצבה האסטרטגי של ישראל. ניצחון החמאס, והשפעתו על התנועות האסלאמיות החזקות במרחב, סותם את הגולל על הסיכוי לחידוש התהליך המדיני ויגביר את הלחץ מבית על המשטרים שחתמו הסכמי שלום עם ישראל (ירדן, מצרים). האינטרסים המערביים במזרח התיכון עלולים להיות בסכנה.

המשך העמידה הישראלית מן הצד תקנה אולי שקט זמני, ואולם לאורך זמן ההערכה הסבירה היא ששלוחות ארגון אל-קאעידה הפועלות ברצועת עזה תרחבנה בחסות החמאס את תשתיותיהן ואלה יהוו איום חמור לביטחון. חשוב להזכיר - ארגון החמאס שיתף פעולה עם שני ארגונים הקשורים לאל-קאעידה (ועדות ההתנגדות העממית וצבא האסלאם) בפיגוע חטיפת החייל גלעד שליט.

בישראל צוטטו בסוף השבוע "גורמים ביטחוניים" הסבורים, כי במצב החדש הזדמנות לישראל, שכן ברצועת עזה הוקם שלטון יציב ותהיה סוף סוף כתובת שלטונית אחת. דברים אלה מבטאים בראש ובראשונה את בעייתו המרכזית של הממסד הפוליטי והביטחוני בישראל, והוא חוסר הנכונות להודות בטעויות בניתוח הערכת המצב ובהמלצות האסטרטגיות. ביצוע ההתנתקות החד צדדית מרצועת עזה בדרך שבוצעה (ואני מדגיש בדרך שבוצעה) שמטה כל הישגים מדיניים מאבו מאזן ו"הגורמים הפרגמאטיים" בפתח והכשירה את הקרקע להשתלטות החמאס על השלטון ברצועת עזה. האם זו הייתה מטרת רה"מ שרון בעת שהגה את תוכנית ההתנתקות? האומנם ההתנתקות שיפרה את המצב הביטחוני של מדינת ישראל כפי שהבטיחו מעצביה?

גם האמריקנים כשלו באופן מוחלט בהבנת המציאות ברצועת עזה. ב- 1 ביוני 2007 דיווח המתאם הביטחוני האמריקאי לרשות הפלשתינית, גנרל קית דייטון, בדיווח שמסר לקונגרס ולמשרד החוץ האמריקאי, כי "חמאס נחלש מול כוחותיו של יו"ר הרשות הפלשתינית". לדבריו, כוחות הביטחון הנשיאותיים שבשליטת עבאס הוכיחו יכולת מבצעית משופרת בעימותים האחרונים מול חמאס וביצעו כמה פעולות חיוביות של הכוחות, בהן בלימת מתקפת חמאס במעברים וסגירת שתי מנהרות להברחת נשק ממצרים.

אל לישראל לשמוח מהניתוק של רצועת עזה מהגדה המערבית. בניגוד להערכות, שילובה של תנועת החמאס לא מיתן את התנועה ואת שאיפותיה להשיג שליטה מלאה ברשות הפלשתינית. תקוות המערב שהתהליך הדמוקרטי יצור חברה אזרחית פלשתינית חדשה נכזבו. מבחינת החמאס זו הייתה קרקע בשלה לקידום המהפכה האסלאמית שנועדה לנצל את הדמוקרטיה כדי להשמידה מבפנים. באופן פרדוקסאלי, גורמים בשמאל הפלשתיני שחברו לחמאס, רואים בישראל היום את הגורם היחיד היכול לחלץ את הפלשתינים ממעגל האלימות והטרור הפנימי. לכך יידרש מבצע צבאי מקיף ברצועת עזה בדומה לכיבוש אפגניסטן ע"י ארה"ב וכוחות הברית שהביא למיגור שלטון הטליבן.
יהונתן דחוח-הלוי



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב