דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


א נורא אם הפוליסה בוטלה 

מאת    [ 15/09/2005 ]

מילים במאמר: 433   [ נצפה 4556 פעמים ]

ביטלו לכם את פוליסת הביטוח או שביטלתם מיוזמתכם ומייד אחר כך אירע נזק לרכב? כדאי לדעת כי לפי החוק הפוליסה בתוקף 15 יום לאחר הודעת הביטול.

חברת הביטוח הודיעה לכם על ביטול הפוליסה מכל סיבה שהיא והנזק אירע מספר ימים לאחר מכן? אתם או סוכן הביטוח שלכם הודיע למבטחת על ביטול הפוליסה ושבוע לאחר מכן חרב עליכם עולמכם? כדאי לדעת כי בחלק גדול מהמקרים מגנים החוק ובתי-המשפט על המבוטח מול חברות הביטוח, ומחייבות את המבטחות לפצות את המבוטח גם לאחר ש"בוטלה" הפוליסה.

לשון חוק חוזה הביטוח קובעת, כי אם "ביטל אחד הצדדים את החוזה על-פי תנאיו או על-פי חוק זה, מתבטל החוזה כעבור 15 ימים מהמועד שבו נמסרה הודאת הביטול לצד השני".

בבר"ע 2420/01 (מחוזי ת"א) הדר חברה לביטוח נגד ג'קי אדיר, נקבע ביום 7/2/02 על-ידי השופט דן ארבל, כי "לא בכדי קבע המחוקק פרק זמן של 15 ימים מיום קבלת ההודעה על ידי המבוטח ליום ביטול הפוליסה בפועל. הדבר נעשה לשם הגנה על המבוטח, לאפשר לו לכלכל צעדיו ולבטח את עצמו בחברת ביטוח אחרת, או לחילופין כדי לאפשר לו לחזור בו מכוונתו לבטל את פוליסת הביטוח".

בית-המשפט קבע עוד, כי גם במקרה בו נקבע בפוליסת הביטוח על ידי הצדדים מנגנון לביטולה, ונקבעו תנאים מסוימים לביטול המחייבים את הצדדים, הרי שהודעת המבוטח על ביטול הפוליסה באופן רטרואקטיבי אינה יכולה לבטל את תקופת 15 הימים הקבועה בסעיף הנ"ל.

באותו משפט קיבל השופט את הטענה כי הפוליסה בוטלה על ידי המבוטח בהודעה שמסר לסוכן הביטוח, ודחה את טענת המבטחת כי חופש החוזים איפשר לצדדים להסכים על ביטול רטרואקטיבי של הפוליסה, בניגוד להוראת הפוליסה ולסעיף 10 לחוק. "אף בהנחה, שניתן היה להתנות הן על הוראת סעיף 10 והן על דרך הביטול הקבועה בפוליסה, גמירת דעתם של הצדדים, ורצונם לשנות את המוסכם, צריכה היתה לבוא בדרך מפורשת וברורה, ולא ע"י מתן פרשנות להתנהגותם", קבע השופט.

בת.א. (שלום נצ') 10202/97 שרקאוי נגד הפניקס, נקבע ביום 25/2/03, כי "הן סעיף 10 לחוק והן סעיף 26 לפוליסה התקנית מחייבים הודעה למבוטח על ביטול הפוליסה, וסעיף 26 אף מצריך הודעה בכתב שתשלח בדואר רשום. סעיף 32 לפוליסה התקנית אף מוסיף וקובע כי הודעות של המבוטח או של המוטב למבטח יינתנו למבטח בכתב לפי אחד מהמענים המפורטים שם. משהסדירו הצדדים את אופן הביטול בחוזה שנכרת ביניהם, אין המבטח יכול לבחור לו דרכי ביטוח שונות ולאמצן בדיעבד.

המחוקק ראה לנכון, ולא לחינם, להגן על המבוטחים מפני המבטחות. אלה האחרונות נוטות לעיתים לבטל באופן חד-צדדי, מיידי ושרירותי, את פוליסות הביטוח.

גם במקרים בהם מודיעה המבטחת למבוטח על ביטול הפוליסה, והן במקרים בהם היא מודיעה לו על ביטולה "בדיעבד", תוסיף הפוליסה לחול ולהגן על המבוטח 15 ימים נוספים.
המחבר הינו עו"ד, חבר וועדות המדע והטכנולוגיה, המחשוב והתכנות, הבנקאות והתובענות הייצוגיות של לשכת עורכי-הדין. תוכן הכתבה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לו, אינו חסין מטעויות והשמטות ואין להסתמך עליו לשם ביצוע או הימנעות מביצוע פעולה כלשהי.
www.rnc.co.il



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב