דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


האם טיפול זוגי יכול להחזיר את האמון לאחר בגידה של אחד משני בני הזוג? 

מאת    [ 28/11/2010 ]

מילים במאמר: 532   [ נצפה 3703 פעמים ]

 

הנישואין בעולם מערבי בעיקרו אולם לא רק בו מתבססים על יחסים מונוגמיים. למונוגמיה תפקיד מרכזי ביציבות הקשר הזוגי בכלל ובהבטחת מעמד הנישואין בפרט. למרות זאת, בגידות וקשרים אישיים ומיניים מחוץ לנישואין קיימים עוד מקדמא דנה. בעשרת הדיברות מצווים עלינו "לא תנאף" וכמובן שהציווי האלוהי מחשיב את היחסים מחוץ לנישואין כדבר אסור וכטאבו שאסור להפר אותו.

בן הזוג הבוגד מפר את החוזה בין שני בני הזוג המגדיר כי אף אחד מהם לא יקיים יחסים אינטימיים עם בן זוג אחר. לבגידה פנים רבות החל מקשר מיני מזדמן מקרי וחסר רגשות, קיום מגע מיני עם נערות ליווי, וכלה ברומן ארוך תוך התאהבות והשקעה רגשית עמוקה על חשבון בן הזוג. בשנים האחרונות התווסף ריטואל נוסף לתחום הבגידות והוא קיום יחסי מין וירטואליים באמצעות המחשב והאינטרנט. המשותף לכל המצבים הללו הינה פגיעה חמורה באינטימיות הזוגית, באמון הניתן על ידי בן הזוג השני, הפרת הבטחת המחויבות שהתחייבו בני הזוג זה לזו, פגיעה בבטחון ובקשר החברי בין בני הזוג.

חשוב להבין כי מקורה של הבגידה הינה בדרך כלל קונפליקטים שאינם פתורים בין בני הזוג או באישיותו של בן הזוג שבגד. כשאחד מבני הזוג בוגד בדרך כלל המשמעות איננה שברצונו לעזוב את בו הזוג השני ולפרק את הקשר אלא הבגידה נועדה בדרך כלל למלא חסכים שאינם מסופקים אצל בן הזוג הבוגד, או להעיר את תשומת ליבו של בן הזוג לכך שישנו חוסר עצום אצל הצד השני.

גילוי הבגידה מהווה משבר גם לבן הזוג הנבגד אולם גם לבן הזוג הבוגד. אולם כל אחד מהם חווה את הסיטואציה ומגיב למצב באופן שונה.

הנבגד או הנבגדת, מרגיש שכל עולמו התמוטט, רעידת אדמה, כל מה שהכיר על בן הזוג שלו, על הזוגיות שלהם מתפרק. עולות שאלות המעסיקות אותו כל הזמן כיצד לא ראיתי? האם זה האדם שאני מכיר או מכירה? האם אפשר לבטוח בו שוב? האם הוא יבגוד בי בעתיד? האם ניתן יהיה לשקם את הקשר בינינו?...הנבגד עלול לחוש כי חייו כפי שהיו עד כה חלפו ואינם והוא מתאבל על האובדן תוך מעבר של כל שלבי האבל: הכחשה, דיכאון, חרדה, בדידות כעס, קשיי תפקוד, רצון לנקום, ירידה בדימוי העצמי, ירידה בבטחון העצמי, ירידה בדימוי העצמי המיני ולעיתים דיכאון עמוק וחוסר רצון להמשיך בחיים.

בן הזוג הבוגד בדרך כלל ירגיש רגשות חרטה, בושה, תחושות אשמה וכמובן שאם היה מאוהב וחווה קשר רגשי לאדם אחר עליו להפסיק את הכל באחת ולהפרד מאדם שאולי הוא מאוהב בו...אין לו שום לגיטימציה להתאבל על הפרידה הזו ועליו במקביל להתמודד עם כעס רב, וחוסר אמון מצד בן הזוג. לעיתים, הבוגד עשוי לחוש תחושת הקלה על כך שאינו צריך יותר לרמות את בן זוגו ולהחביא את מעשיו.

בדרך כלל קשר מחוץ לנישואין כרוך בהפרה חמורה של האמון בין בני הזוג. שיקום הקשר והאמון מחייב ברוב המקרים התערבות חיצונית של מטפל זוגי. טיפול זוגי הינו אמצעי המאפשר לשקם את האמון שהופר, תוך התמודדות אמיתית וכנה של שני בני הזוג עם דפוסים בעייתיים שהיו בקשר בינם לפני האירוע, יחד עם עיבוד הכאב ותחושות הכעס והעלבון על הפרת האמון.

טיפול זוגי יסייע לשני בני הזוג להבין את המשמעות האמיתית של הבגידה שהיתה ואת הכיוונים החדשים שניתן ליצור תוך ניצול המצב לכיוונים חדשים בזוגיות ובקשר הזוגי ביניהם. טיפול זוגי מקצועי יחד עם רצון כנה ואמיתי של שני בני הזוג להמשיך את הקשר הזוגי עשוי להביא את הזוגיות החדשה למקומות טובים יותר וכך לנצל את המשבר ליצירת זוגיות טובה יותר.

יעל כוכבא, פסיכולוגית מומחית ומטפלת מעל 20 שנה. במהלך השנים התמחתה יעל בתחומי טיפול רבים  והיא משלבת אותם בהתאם לצורך. יעל בוגרת תואר B.A במדעי ההתנהגות מאוניברסיטת בן גוריון. בוגרת תואר M.A בפסיכולוגיה קלינית שיקומית מאוניברסיטת בר אילן. סיימה התמחות ומומחיות בבתי החולים איכילוב ותל השומר (מספר מומחה 4350). בוגרת לימודי טיפול זוגי ומשפחתי בתל"ם. בעלת התמחות קלינית צבאית במרפאת חיל האוויר. התמחות בטיפול בבעיות של קצינים וחיילים במהלך שירותם הצבאי בצה"ל.


www.tipul.co.il




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב