דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


לא הכרחי להיות ציוני נלהב כדי להוקיע את שחיתות האליטות 

מאת    [ 22/11/2010 ]

מילים במאמר: 608   [ נצפה 2179 פעמים ]

 

תנועת "אם תרצו" מעלה טענה נכונה בבסיסה. ישנם בהחלט קינים רבים וגדולים של שמאל במרחב האקדמי והתרבותי בישראל, קינים אשר שומרים על צביונם הפוליטי-תרבותי בקנאות שהיא למעלה מדתית. כתוצאה מכך המרחב האקדמי והתרבותי בארץ מלא באנשי שמאל, מעל ומעבר למה שהיה ניתן לצפות לפי שיעורם באוכלוסיה. "אם תרצו" היא תנועה אפופת פאתוס ציוני. עובדה זו גורמת להפעלת כוח גרביטציה עצום, שמושך את הדיון בסוגיה הישר אל תוך הרחוב ללא מוצא של וויכוח פוליטי ידוע ומוכר לעייפה בין שמאל קיצוני לימין קיצוני.

 

לא צריך להיות הרצל כדי להוקיע את "קומונות" השמאל הממלאות את מרחבי התרבות והאקדמיה בישראל. שילוב הידיים בין פאתוס ציוני מופרז ובין טענת ההדרה התרבותית פוליטית, גורם לבלבול, מסיט את המוקד מלב הבעיה אל מחוזות אחרים, הופך את הבעיה מבעיית שחיתות פרופר לעניין פוליטי "רגיל", ובכך עלול לגרום לכישלון המאבק הצודק שבבסיס העניין ולטאטוא של בעיה עמוקה וקשה אל מתחת לשטיח.

 

בלבול כזה אסור שייקרה. בעיית השחיתות העומדת על הפרק היא יותר מדי חשובה מכדי להיות מוצגת באופן מטושטש או באופן שקושר אותה לשאיפות אידיאולוגיות נרחבות. צריך לקרוא לילד בשמו, ושמו של הילד אינו הרצל, שמו הוא שחיתות.

 

הבעיה במילים פשוטות היא שבאקדמיה וכן במרחב התרבותי והתקשורתי, לא הכישורים קובעים אלא רקע פוליטי תרבותי מסוים שמתאים לאג'נדה הפוליטית והתרבותית של המקום בו מדובר. האג'נדה יכולה להיות דבר ברור וגלוי, או יכולה להיות מובלעת יותר. בכל מקרה, האג'נדה הזו היא בעלת השפעה נרחבת ומכרעת על סיכוייו של אדם להצליח בתוך מערכת שכזו. אם הוא אינו מתאים את עצמו אליה, סיכויי הצלחתו אפסיים, זאת ללא כל קשר לרמתו המקצועית. אם אדם אינו מתאים לאג'נדה הפוליטית-תרבותית של מערכת אליטה כלשהי, רוב הסיכויים שיתקעו לו מקלות בגלגלים באופן שלמעשה ימנע ממנו מראש את ההזדמנות להוכיח רמה מקצועית.

 

המסר הפשוט הזה חושף את היסודות הרקובים עליהם נשענת הזכות של מערכות אקדמיה, מערכות תרבות, ומערכות אליטה ציבוריות באשר הן, לאוטונומיה בבחירת ההרכב הפרסונאלי שלהן. לכן מערכות אלו מגלות התנגדות נמרצת ובעלת אופי טוטאלי, ורגשני ממש, לטענות בדבר היותן מופעלות על ידי אג'נדה ולא על ידי כישורים מקצועיים פרופר. הן דבקות בקנאות בטענות בדבר אובייקטיביות ומקצועיות, טענות שאין להן כל אחיזה במציאות, והן אינן ברות הוכחה בשום דרך. מנגד קל מאוד להוכיח את הטענה ההפוכה, לפיה אין למערכות האלו כל אמות מידה אובייקטיביות.

 

כל מי שהיה במערכות האלו יידע לספר שיש להן אג'נדה, ואי אפשר סתם להיות בהן בלי לנקוט עמדה או לקחת צד, והעמדה או הצד שנלקחים הם אלו שקובעים את ההמשך. מעבר לחוויות אישיות שכאלו, ניתן להתבונן במספרים. הכיצד ייתכן שעמדה פוליטית בעלת תמיכה מועטה כל כך בציבור הופכת לבעלת תמיכה כה רבה בקרב אנשים הנמצאים באקדמיה או בעולם התרבותי או התקשורתי? השאלה הזאת כל כך מפחידה את המערכות הללו, עד שהן ממהרות לנופף בסיסמאות אודות אובייקטיביות ומקצועיות, הכול כדי לא לאבד שמץ מהאוטונומיה היקרה להן.

 

אנשי המערכות האלו קנאים לאוטונומיה שלהם, לא משיקולי חופש אקדמי, חופש דיבור, או דמוקרטיה. הדיבורים בשבחם של אלו הם בסך הכול רציונאליזציה, בעוד שהסיבה האמיתית שונה לגמרי, פרוזאית הרבה יותר, והיא שברגע שתילקח מהם האוטונומיה, אין להם כל ערובה לכך שלא יוחלפו מחר בבוקר על ידי אנשים טובים ומוכשרים מהם, אנשים שבעבר לא הייתה להם האג'נדה הנכונה ולכן נדחו באחד או יותר מאינסוף הצמתים בהם יכלו ידיים זדוניות לחבל בהצלחתם.

 

אוטונומיה למערכות האליטה עשויה עקרונית להוות שאיפה של חברה נאורה. למרבה הצער האליטות בישראל אינן ראויות לאוטונומיה שהן מקבלות. הן עושות באוטונומיה שלהן שימוש ציני לקידום אג'נדה פוליטית-תרבותית שמתאימה להן, תוך הדרת כל מה ששונה מהן. יתר על כן, הן עושות כל מאמץ להסוות את השימוש הציני הזה, באצטלא של שיקולים "מקצועיים" ו"אובייקטיביים".

 

אורן עילם הנו בעל תואר דוקטור מאונ' ת"א בפסיכולוגיה חברתית-קוגניטיבית.


הוא מפעיל כיום שני אתרים:


1. בלוג המתאר ומנתח את תופעת השחיתות בישראל, בעיקר בעולם האקדמיה.


2. אתר המפרסם שירה שנכתבת על ידי הגולשים ועוסקת בנושאים חברתיים.


ניתן ליצור קשר במייל: oreneilam [at] hotmail.com




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב