דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מתוק מידי - על מחלת הסכרת 

מאת    [ 21/11/2010 ]

מילים במאמר: 482   [ נצפה 2606 פעמים ]

בעידן החדש קיימות מספר מחלות אשר למרות טיבן הגנטי מושפעות במידה רבה מאורח חיים בלתי מאוזן המזרז את התפרצותן. ד"ר רוזני נס, רופאה בכירה במחלקה האנדוקרינולוגית במרכז הרפואי מאיר, מסבירה על המחלה ותופעותיה.

מחלת הסוכרת הנה מחלה שכיחה הפוגעת בכ-6% מהאוכלוסייה. הפגם הבסיסי במחלה הנו הפרעה בויסות משק הסוכר הנובע מחסר חלקי או מלא באינסולין אשר הינו הורמון האחראי, בין היתר, לכניסת הסוכר לתאים.

ד"ר רוזני נס מפרידה את סוגי הסוכרת הקיימים לשניים עיקריים:

סוכרת מסוג 1 המאופיינת בפגיעה אוטואימונית בלבלב והעדר מוחלט של אינסולין כך שחולים אלו נזקקים לטיפול בזריקות אינסולין החל מרגע אבחון המחלה. סוכרת מסוג 2 הנה הסוכרת השכיחה אצל המבוגרים. סוכרת מסוג 2 מאופיינת בכך שניתן לאזנה ע"י דיאטה ופעילות גופנית עם פריצתה ורק מאוחר יש צורך במתן תרופות (בד"כ תרופות הנלקחות דרך הפה).

כיום, סוכרת מסוג 2 היא סוג הסוכרת השכיחה יותר. הסיבות לכך הינן תופעת ההשמנה הגוברת והולכת בשנים האחרונות וכן ירידה בפעילות הגופנית. בנוסף, קיים קשר גנטי להופעת המחלה בעיקר אם קרוב משפחה מדרגה ראשונה לוקה בסוכרת. עם זאת, לבסיס הגנטי הדרוש להתפתחות המחלה מתווספת גם עליה במשקל וחוסר פעילות גופנית היכולים לגרום לכך שהמחלה תופיע בגיל צעיר יותר ואף אצל ילדים ובני נוער.

ד"ר נס טוענת כי קיימת חשיבות עליונה באבחון וטיפול בחולה סוכרתי. לחולי סוכרת נטייה לעליה משמעותית בשכיחות מחלות הלב וכלי הדם, להתפתחות עיוורון, אי ספיקת כליות וקטיעות לא טראומטיות. הטיפול בחולה הסוכרתי, כפי שמתבצע במרכז הרפואי מאיר, נעשה על ידי צוות רפואי מיומן ומקצועי ומחייב שינויים בהרגלי החיים. על החולה בסוכרת להקפיד בשמירה על דיאטה מיוחדת, ביצוע פעילות גופנית סדירה ושילוב תרופות לאיזון הסוכר בגוף, איזון לחץ הדם ושומני הדם. שילוב זה הוכח כיעיל ביותר בהורדת התחלואה והתמותה של חולי סוכרת וכן בהורדת השכיחות של הפגיעה העינית והכליתית.

בשנים אחרונות קיים מבחר תרופות לשימוש החולה הסוכרתי. תרופות אלו פועלות על מנגנוני הגוף השונים ומאפשרות איזון של ערכי הסוכר. השימוש העיקרי כיום הוא עדיין באינסולין. זריקת האינסולין מהווה טיפול יעיל והיא ניתנת כטיפול יחיד או בשילוב עם תרופות נוספות ואף עברה בשנים האחרונות התאמה המקלה על השימוש בה.
כיום, נמצאת בפיתוח אופציה של נתינת האינסולין דרך משאף אשר ימנע את הצורך של החולה בשימוש בזריקה.
בעוד מספר שנים ניתן יהיה להשיג תרופות חדשות לטיפול בסוכרת אשר פעולתן דומה לפעילות ההורמון GLP-1 המופרש מהמעי ואשר הוכח כמאזן סוכרת ואף עוזר לירידה במשקל.

ללא ספק התרופה הטובה ביותר לטיפול במחלת הסוכרת הינה מניעה.
בנושא זה נעשו בעבר ועדיין מתבצעים מחקרים רבים. ירידה מתונה במשקל (7% מהמשקל המקורי) ופעילות גופנית (30 דקות 5 פעמים בשבוע) נמצאו כיעילות ביותר במניעת סוכרת אצל חולים עם טרום-סוכרת עד כדי ירידה של 58% במספר מקרי הסוכרת ב-3 השנים האחרונות. קיימות תרופות שונות שנמצאו אף הן יעילות במניעת סוכרת אצל חולים עם טרום-סוכרת כאשר הירידה בהופעת המחלה נעה בין 25-38%.

מחלת סוכרת הנה מחלה שכיחה האחראית לתחלואה ותמותה ניכרת. שינוי בהרגלי חיים הינו תנאי בסיסי בטיפול ומניעת המחלה. שילוב תרופות לאיזון סוכר וגורמי סיכון נוספים נדרש אצל רוב החולים ויכול להקל ולשפר במידה רבה את איכות חייהם.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב