דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


עבר, הווה ועתיד בכלכלת המשפחה - ללמוד את העבר, לשפר את ההווה, לתכנן את העתיד 

מאת    [ 09/06/2007 ]

מילים במאמר: 602   [ נצפה 3386 פעמים ]

במאמרי "ניהול ההון האישי" (http://www.haatid.co.il/filesandarticles/FamilyMoneyManagement-1.html)קבעתי כי משק בית הינו למעשה סוג עסק בזעיר אנפין עם הכנסות, הוצאות, תקציב, מטרות ויעדים, ואפילו עם חלומות ושאיפות. ובעולם העסקים, הרי ידוע כי לכל עסק אורך חיים מי ארוך יותר ומי קצר יותר. אם ננתח את מחזור חיי עסק מצליח נוכל לזהות בבירור שלושה פרקי זמן: עבר, הווה ועתיד. את חוסנו של העסק נוכל לנתח עפ"י מסמכי החברה השונים המכסים את שלושת פרקי הזמן הללו:


    • המאזן - מייצג את תמונת המצב של השנה האחרונה (העבר)
    • התקציב - מייצג את המצב הרצוי בשנה הנוכחית (הווה)
    • תוכנית השיווק - מייצג את המאוויים לעתיד

ובדומה לעסק, גם משק הבית חי את שלושת פרקי הזמן, כאשר האחד מקרין על האחר. לצערי, בתי אב רבים מוכרים את עתידם על חשבון ההווה. ועל העבר, מי בכלל חושב. אז רבותיי, משק הבית הוא עסק לכל דבר, וכמו עסק, הוא דורש טיפול מקצועי כדי שיצעד בבטחה אל רווחה ועצמאות כלכלית.

מטרתי בכתיבת מאמר זה, כמומחה לכלכלת המשפחה, היא להגביר את המודעות לנושא ניהול כלכלת המשפחה על מנת שיבינו קברניטי משקי הבית, את האחריות המוטלת על כתפיהם, ישנו את סדרי העדיפויות בביתם ויבינו כי אין עתיד ללא הווה המתנהל כראוי ובוודאי ללא עבר ממנו ניתן ללמוד ולשפר את דרכינו; סיסמתנו ב"העתיד" - ללמוד את העבר, לשפר את ההווה, לתכנן את העתיד!

אז כאמור, ניהול כלכלת המשפחה עוסק בשלושה פרקי זמן: עבר, הווה ועתיד.

1. עבר

על מנת שנוכל לכלכל את דרכינו הכלכליות, חייבים אנו ללמוד את עברנו הכלכלי. עלינו להבין כיצד התנהלנו ומה הייתה תרבות הצריכה המשפחתית. בהקשר זה, עלינו ללמוד כיצד התנהלו כל החברים בקבוצה, הורים וילדים כולם. הדרך לעשות זאת היא ע"י הכנת המאזן (אותו תוכלו למצוא באתר קבוצת "העתיד"). טבלת המאזן כוללת את פרטי ההכנסות ובעיקר, ההוצאות המשפחתיות בשלושה החודשים האחרונים. טבלת המאזן, כשהיא ממולאת נכון, תיתן לנו תמונת מצב נכונה של העבר.

 2. הווה

על בסיס תוצאות המאזן,  יש לקיים דיון חירום משפחתי על התייעלות, שינוי מבנה ההוצאות והכנת מסגרת תקציב לחודש הקרוב ובהחלט לחודשים הבאים. יש להקפיד על הצבת יעדים הגיוניים להתקדמות בזמן. את הילדים הזכרתי וחשוב לומר כי הם שותפים מהותיים בהכנסותינו ולהם השפעה רבה על מבנה ההוצאות (על ילדים וכסף, ראה מאמרנו: "צרכנים קטנים גדולים", www.haatid.co.il/filesandarticles/kidsandmoney.html).

3. עתיד

העבר נלמד, הפקנו לקחים ושפרנו את ההווה. אך, על מנת שנוכל לומר שנכון לנו גם עתיד טוב יותר, עלינו לתכנן אותו ולבסס אותו על חשבון ההווה. פירוש הדבר, יש להכין תכנית רב שנתית המפרטת את יעדינו הכלכליים ואת אופן מימושם. העתיד שלנו הם החלומות שלנו. ניהול נכון של הוננו היום ישפר לאין ערוך את איכות חיינו בעתיד ויאפשר לנו פרישה בכבוד ואפילו להוריש לילדינו בעודנו בחיים.

סיכום

לניהול לא נכון של משק הבית השלכות קשות על איכות חיי המשפחה בהווה ובעיקר בעתיד. גרעון כרוני הוא מבחינתי אובדן כלכלי. אוברדרפט הוא "לחיות את הרגע" על חשבון העתיד, לא רק שלנו באופן אישי, אלא גם של עתיד ילדינו.

על מנת להבטיח עתיד כלכלי נכון, עלינו לחיות את ההווה בצורה מושכלת ונבונה ולפעמים על מנת לשפר, יש ללמוד את העבר. ניהול כלכלת המשפחה מחייבת טיפול שיטתי ומקצועי ולעיתים, יש צורך בהתערבות יועצים חיצוניים לטיפול בבעיות הכלכליות המתרגשות עלינו ובהשלכותיהן על עתיד בני המשפחה. לא רק למשפחות בעלות גרעון, יש מקום רב לשיפור וייעול כלכלתן, אלא גם למשפחות אשר אינן חוות את מצבי הגרעון ויכולות להיות אלה, גם משפחות בעלות הכנסה גבוהה!!!

ניהול נכון של משק הבית ישפר את העודף התקציבי. עודף תקציבי פירושו כבוד עצמי, שקט נפשי ושלום בית בהווה ובעתיד. ניהול נכון של משק הבית ייתן לכם גם את החופש, החופש לבזבז (במידת האפשר וכבר למדנו לעשות זאת) היום ואת החופש להגשים חלומות בעתיד. בידיה של קבוצת "העתיד" הכלים הדרושים ללמדכם את עברכם ולהוליככם בדרך אל הווה נכון ועתיד מתוכנן.

ללמוד את העבר, לשפר את ההווה ולתכנן את העתיד - זו דרכנו בקבוצת "העתיד"(www.haatid.co.il).

הכותב, תמיר חכם, MBA מומחה לכלכלת המשפחה מקבוצת "העתיד"

ליצירת קשר:          info[at]haatid.co.il         

אתרנו באינטרנט:   www.haatid.co.il

תואר ראשון בהנדסה ותואר שני במנהל עסקים, בעל רקע מקצועי בתחום הניהול העסקי ובעל ניסיון אישי רב בניהול המשק הפרטי - מומחה לכלכלת המשפחה.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב