דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


חשיבות אומגה 3(אלספה) להריון, לתינוקות ולילדים 

מאת    [ 15/11/2010 ]

מילים במאמר: 653   [ נצפה 3139 פעמים ]

חשיבות אומגה 3 להריון, לתינוקות ולילדים

הרצאתו של ד"ר גיא גוטמן

השפעתה של האם על התפתחותו התקינה של העובר ידועה לכולנו, השפעה המתבטאת באורח חיים בריא ובתזונה נכונה ומאוזנת במהלך ההריון וההנקה.

מרתק במיוחד הוא קיומו של חלון הזדמנויות יחיד וצר זה: הזדמנות חד-פעמית של האם להשפיע על התפתחות מערכת העצבים (המוח והראיה) של העובר והיילוד.

תהליך ההפריה והתהוות העובר:

תאי גוף האדם מכילים סט כפול של כרומוזומים, ואילו הזרעון והביצית מכילים חצי מהמטען  הגנטי; כשמפגש ביניהם מאפשר יצירת זוג חדש. מתוך 500 מליון זרעונים, לביצית מגיעים כמה אלפים וביניהם רק זרעון אחד שיצליח להגיע לביצית ע"י חדירת המעטפת שלה ובסופו של דבר יפרה אותה.

איכות הזרעונים מושפעת באופן ישיר מאורח חייו של האב, משמע: הרגלי תזונה, עישון, פעילות גופנית וכיוצא בזה, והביצית מושפעת בהתאם מאורח החיים ותזונתה של האם.

72 שעות לאחר ההפריה, נופל העובר לחלל הרחם ומתחיל להשתרש ברקמה דמית שנקראת רירית הרחם, המהווה בסיס חשוב לקליטת הזרעון. העובר מתחיל להתפתח כשראשו עם מערכת העצבים הוא האיבר הגדול ביותר בגופו, מהווה 70% מהגוף כולו.

התפתחות מערכת העצבים של העובר:

בשלב מוקדם במיוחד, מתחילה פעילות עצבית מהמוח למערכת העצבים באמצעות תאי עצב (הנקראים נוירונים). אם תהיה היכולת להשפיע בצורה חיובית על התפתחות מערכת עצבים בסיסית והתחלתית זו, נוכל להשפיע על בריאות העובר והיילוד לאורך כל חייו.

לחומצות השומן אומגה 3 (ובפרט חומצת השומן DHA) השפעה טובה ומשמעותית על מערכת העצבים, לכן צריכתן חשובה בחלון הזדמנויות חד פעמי-בהריון והנקה. ישנה חשיבות מכרעת דווקא בשלב זה, משום שלאחר ההריון וההנקה, יכולת ההתערבות שלנו יורדת: מערכת העצבים עדיין מתפתחת, אולם בקצב נמוך יותר, והצורך ב-DHA יורד.

הקשר התזונתי אם-עובר:

הקשר בין העובר לאם נעשה באמצעות השליה, שהנה מערכת כלי דם אימהיים ועובריים  הנושקים זה לזה. דרכה ישנו מעבר ישיר מהאם לעובר, לטוב ולרע.לפני כן, ניזון העובר משק החלמון (עד השבוע ה-8) אליו מופרשות אבות מזון: מים, פחמימות, חומצות שומן וחלבונים.

במוח, מסת ההתפתחות הקריטית הנה בשנה הראשונה לחיים כאשר 60-65% ממסתו הנו שומן. העין ממוקמת בהמשך ישיר למוח, ומהווה גם היא חלק ממערכת העצבים ומשום כך לשניהם אותם צרכים.

על מנת לאפשר התפתחות תקינה, יש לשים דגש על התזונה: כאשר בחשיבות עליונה העלאת סך חומצות השומן אומגה 3, בדגש על DHA.

חומצת השומן DHA מהווה אבן יסוד לתאי המוח, ולכן רמה גבוהה שלה תאפשר התפתחות אופטימלית. לאחר גיל שנה, יש לשים דגש על ח.שומן אומגה 3 מסוג EPA החשובה לתחזוקת המוח, התנהגות ותפקוד שוטף.

האם נשים הרות ומניקות צורכות מספיק אומגה 3?

בשנים האחרונות קיים מחסור חמור באומגה 3 באוכלוסייה בארץ ובעולם המערבי כולו, בפרט בקרב נשים הרות. כמו כן, ישנה אזהרה של משרד הבריאות לצרוך לא יותר מ- 2 מנות דג בשבוע, במהלך ההריון וההנקה, משום הרעלים והמתכות הכבדות שעשויות להזיק לעובר, ולכך מתווספת העובדה שמאגרי האם מדלדלים לטובת העובר שברחמה. העובר מעדיף לקבל את ה- DHA וה- EPA כמו שהן.

מדוע ישנה חשיבות גבוהה במיוחד לצריכת אומגה 3 בהריון ובהנקה:

לאחרונה, עם הצטברות מחקרים רבים נמצא כי רמת אומגה 3 (בפרט מסוג DHA) גבוהה בהריון והנקה נמצאה קשורה בהתפתחות קוגניטיבית ומנטלית, יכולת מילולית, דפוסי שינה, חדות ראיה, ויצירת קשרים חברתיים. ישנם גם כיוונים נוספים לגבי הקשר בין אומגה 3 ומניעת פגות, הארכת משך ההיריון , רעלת היריון ושיפור מדדים שקשורים לסוכרת היריון ודיכאון לאחר לידה.

כל האמור לעיל מבוסס על מחקרים רבים הנעשים בתחום, חלקם מבוסס על אלפי מחקרים וכולם מהשנים האחרונות. אומגה 3 בהריון ובהנקה = מדע חדש!

לסיכום: לאומגה 3 ישנה השפעה עצבית חשובה ביותר בהריון, בהנקה ובילדות. לחומצת השומן DHA –  בשלב הראשוני  להתפתחות העובר והיילוד ולחומצת השומן EPA –  בשלב  מאוחר יותר, מגיל שנה והלאה. קיימות היום המלצות של ארגוני בריאות בינלאומיים המנחות לצריכת 200 מ"ג DHA ביום לפחות, במהלך כל ההריון וההנקה.

אלספה 9 חודשים הינו תוסף אומגה 3 המכיל מינון אומגה 3 המותאם לנשים הרות ומניקות: 300 מ"ג DHA, 100 מ"ג EPA + חומצה פולית במינון המומלץ לנשים הרות, למניעת מומים מולדים (400 מק"ג).

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב