דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הצללה: לא מתפשרים 

מאת    [ 11/11/2010 ]

מילים במאמר: 473   [ נצפה 2217 פעמים ]

אחד מהדברים שלא חסרים לנו בארץ הם ימים שבהם השמש זורחת בשמיים בלי עננים. אולי צריך לומר ימים שבהם השמש קופחת היישר על ראשינו מבלי שהעננים יטרחו להופיע בסביבה כדי להגן עלינו מחום השמש. כך או כך, נדרשת בארץ הצללה רבה כדי שנוכל ליהנות מהאוויר שבחוץ מבלי להיצלות בשמש. מי שמחפש בימינו פתרונות הצללה מסוג כלשהו – ומי אינו מחפש צל? – יכול לבחור בין מגוון גדול של הצללות מכל הסוגים והמינים, מכל החומרים והצבעים, מכל העיצובים והמחירים.

דירות רבות ברחבי הארץ נהנות היום מהמגוון הגדול הזה של הצללות ונדמה שלעיתים מחירן של דירות עשוי לעלות ככל שיש בהן יותר צל. ייתכן וחלקנו – הזקנים שבינינו – עשויים לזכור ימים רחוקים שבהם הצללה הייתה כרוכה תמיד בפשרה. בעבר המגוון בשוק לא היה כה גדול ומי שרצה ליהנות מצל במרפסת או בחצר נאלץ להסתפק בפיתרון הצללה שלא תמיד היה – בלשון המעטה – נאה לעין. דירות רבות ברחבי הערים המקומיות התכערו בגלל הצללות מחומרים שלא התאימו לעיצוב של הדירה ולעיתים קרובות היה על הישראלים לשבת בחצר או במרפסת מתחת לסוכך מכוער ולהעמיד פנים שהוא לא נמצא שם באמת ושהכול בסדר. הצללות היו שימושיות – וגם זה בצורה מוגבלת יחסית להיום – וזהו זה. מי שחיפש עיצוב ואסתטיקה היה צריך להשתדל להתעלם מהתופעות הללו.

אלא שהיום אפשר למצוא בקלות פתרונות הצללה שמשלבים אסתטיקה ויעילות. כיום אפשר למצוא הצללות שאינן פוגעות ביופי של המקום שבו הן מותקנות, הצללות שקל יותר לתפעל אותן ושניתן להתאים אותן לעונת השנה ולשעה ביום. אלא שמגוון זה של פתרונות הצללה מעלה בכל-זאת שאלה קשה. מדוע עדיין ישנם אנשים שמתעקשים לבחור בפתרונות הצללה מכוערים? מדוע ישנם מגרשים שבהם מלבלבים מיני סוככים מפלאסטיק מוזנח? מדוע עדיין ניתן למצוא נדל"ן שמנוקד בפרגולות מוזנחות שעשויות מחומרים מכוערים שאינם עומדים בפגעי מזג האוויר? מדוע יש דירות שעדיין מסתפקות בדגמי הצללות שלא היו באופנה גם בימים שהם הותקנו, אי שם בימי הביניים המוקדמים של עידן ההצללה הפרימיטיבית?

בעולם שבו אין צורך יותר להתפשר, ישנם אנשים שעדיין מתעקשים להתפשר. שמרנות היא תופעה נפוצה ואין להתפלא שגם בתחום הזה של הצללות ישנם שמרנים רבים. מה שקשה להבין זה מדוע מדובר בהתעקשות על שמירה של פשרה. שמרנות שנובעת מרצון לשמור על ערכי העבר היא אולי תופעה שניתן להבין. אך כיצד ניתן להבין התעקשות לשמר פשרה שאין בה צורך? בעולם שבו יש מגוון עשיר של סוגי הצללות שמתאימים לכל אחד, לכל טעם ולכל כיס, מדוע יש להתעקש על הצללה שעבר זמנה ושאינה נחוצה? שמרנות פשרנית או פשרנות שמרנית זו הגיעה זמנה שתעבור מן העולם ותפנה את בימת ההיסטוריה לדגמי הצללה מהדור החדש והמשובח שקם לנו.

העולם שבו אנו חיים משתנה ללא הרף ולא תמיד לטובה (למשל ניידות מסוג מסוים במחירי נדל"ן באזורים שונים בארץ.) עם זאת קורה לעיתים שהשינויים דווקא מועילים ואין סיבה מוצדקת לשקוע בנוסטלגיה ולדבוק בעבר שאיבד את קסמו שפג מזמן ונעלם. פתרונות הצללה הם דוגמה אחת לעולם שלשם שינוי מתקדם בצעדי ענק אל עתיד טוב יותר.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב