דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


הסכם הסגרה העקרונות 

מאת    [ 10/11/2010 ]

מילים במאמר: 394   [ נצפה 2536 פעמים ]

 

הצורך, וגם הרצון, להעמיד לדין את מי שביצע עבירה בתחומי ישראל, ונמלט למדינה אחרת, הוא ברור. בין מדינות מסוימות קיים הסכם הסגרה שמאפשר את הסגרתו של הנמלט למקום שבו עבר את העבירה. חשוב לדעת כי לא תמיד ניתן לבצע הסגרות כלשהן גם אם מדובר בעבירה קשה.

תנאים מסוימים מגבילים את אותו הסכם הסגרה בכדי לשמור על זכותו הבסיסית של כל נאשם הנמלט למדינה אחרת. בראש ובראשונה חייבת להיות אמנת הסגרה בין ישראל למדינה שהעבריין נמלט אליה. בנוסף, יש לדעת כי כל בקשת הסגרה תהיה לצורך העמדה לדין או לריצוי עונש בלבד ולא לשם הזמנה לחקירה או משהו דומה לזה. הסכם הסגרה מתמקד גם בכך שהמדינה הדורשת את הסגרת העבריין מתחייבת שהוא יוחזר לישראל בכדי לרצות את העונש שיוטל עליו. כללים אלו מאשפרים ליצור הסכם יעיל שבו המערכות פועלות בתיאום רב ובצורה המקלה על כל תהליך של הסגרה לצאת אל הפועל במהרה.

 לא כל עבירה מאפשרת הסגרה של עבריין מישראל, ולכן ההסכם נוגע לעניין של עבירות חמורות, שבמידה ונעשו בארץ, דינן הוא לפחות שנת מאסר בפועל.

חשוב גם להבין כי ניתן להסגיר אדם רק אם המעשה שעשה הוא עבירה בשתי המדינות, שלהן יש הסכם הסגרה, גם יחד. לכן, במקרים מסוימים שבהם עבר אדם עבירה במולדתו, אך במדינה שעמה יש הסכם, הוא נחשב לקטין למשל, ולא ניתן לשפוט אותו כפי שהיה נשפט במולדתו, הרי שלא תתבצע כל הסגרה. המדינה לא תסגיר עבריין למדינה שבה קיים עונש מוות למעט מקרים שבו תהיה התחייבות שלא לנקוט בעונש זה לגבי הנאשם. הסגרות למדינות הנחשבות מושחתות ושבהן קיים סיכוי קלוש למשפט הוגן או למיצוי הדין עד תום, לא יתבצעו אף הן. לגבי מדינות שאין עימם הסכם הסגרה הרי שיש צורך בדיון מיוחד ובהחלטה משותפת בכדי להסגיר אדם מסוים. אין ספק כי חריגים לא מעטים יכולים לצוץ ולכן גם הסכם הסגרה הוא דבר הדורש מיקוד והקפדה בכדי להוציא לפועל הסגרות הנדרשות עקב עבירות שונות.

 מי שמכיר את היסטורית ההסגרות יכול לראות כי היכן שלא היה הסכם הסגרה עם מדינה אחרת התבצע מהלך לא חוקי בעליל. מדובר במצב שבו שתי המדינות מעוניינות בהסגרת העבריין אך החוסר בהסכם מונע מהן לפעול בדרכים המקובלות. עקב כך, המדינה שבשטחה נמצא העבריין, מגרשת אותו, אבל עושה זאת כשיעד הגירוש הוא המדינה שמבקשת את הסגרתו. כך מתבצעות הסגרות בצורה של גירוש ומעצר במדינה שאליה גורש העבריין, כשרשויות החוק כבר מחכות לו בשדה בתעופה. מדובר אולי במהלך יצירתי אך לא ממש מוסרי, למרות שמדובר ברצון של הסגרת עבריין ומיצוי הדין עמו.

 




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב